2009-04-24, 02:06
Medlem
Här tänkte jag att vi kunde lista våra favoritdrag och diskutera kring/om dessa!

För överskådlighetens skull så nämner vi fisken vi riktar in oss på före draget/dragen i fråga, alltså: "Fisk: Drag" - vill man nämna fler drag än ett så rangordnar man dragen så att det bästa draget står först. Jag drämmer av min lista så förstår ni hur jag menar.

Gädda: Hi-Lo i mörkblå nyans, Reflex svart/guld-sked, Tormentor jointed i gällt grön.
Abborre: Reflex silver-sked, diverse löjimitationer, Vibrax Minnow i lite mörkare färger.
Havsöring: Toby i svart/röd och silver/ljusblå.
Allround: Reflex (helt klart det drag jag aldrig åker utan).

Abborr- och/eller bäcköringsmete: Vanlig mask i kombination med mäskning; powerbait eller syltmunk.

Fyll på med era favoriter! Gärna till fler fiskar. Flugfiskare är givetvis varmt välkomna.
Citera
2009-04-24, 02:33
Medlem
Pung3ns avatar
Regnbågslax: ABU Reflex (vit & svart med röd svans).
Gädda: Nils Master Invincible modell nr 15.
Citera
2009-04-24, 02:34
Medlem
Alla fiskar; Rapala-vobbler.

Garanterar fisk likt GHB garanterar ligg.

Övrig motivering överflödig.
Citera
2009-04-24, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chris69
Alla fiskar; Rapala-vobbler.
Någon speciell modell/färg du föredrar eller är du helt enkelt en rapalofil?
Citera
2009-04-24, 02:46
Medlem
Pung3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikpojken
Jag kan ju säga att jag gillar Rapala Original svart/vit men också blå/vit.
Citera
2009-04-24, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musikpojken

Haha, rapalofil kan jag tänkas vara.

Den mörka vid skymning.
Den silvriga på dagen.
Och den klassiska vit/röda när jag känner för det.

Var en del år sedan jag fiskade med den, men det var lite av en favorit på den tiden, den stora Abu spinnaren. Den med ett jävligt tungt huvud vilket gjorde att man alltid hade sjögräs på kroken om man inte hade fisk.

Annars gillar jag att kasta med fluga med spinnspöet.
Citera
2009-04-24, 06:41
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Har ingen själv men detta är väl det självklara valet till allt fiske:
http://images.tradera.com/960/77756960_1.jpg
Citera
2009-04-24, 07:10
Medlem
Öring i stilla vatten-Knosas Dynamiten,en riktig långkastare som gör öringarna tokiga.
I strömmande vatten-Lottospinnare i guld och svart
Citera
2009-04-24, 07:25
Medlem
Fogelbergs avatar
havsöring: Gladsax Tobis, C-Lure Engel
Regnbåge: lillöringen 7 gr, abu tormentor 3 gr, gladsax 6 gr....
Citera
2009-04-24, 09:54
Medlem
genseriks avatar
Havsöring: Stingsilda 12g (grön/silver och målade), Viking Herring 10-13g (koppar/svart, silver/röd, silver/grön, silver/svart), BlackBee (kopparsked), Rapala (rainbowtrout, svart/silver, svart/guld, blå/silver). 'Fylleåns skräck' samt en annan ful rackare bunden på en stl 6-8 streamerkrok...

Kivik*: hemgjort koppardrag, Gladsax (svart/guld, svart/koppar), svart fluga dubbelkrok stl 12-16
Citera
2009-04-24, 11:41
Medlem
rayraviolis avatar
Ett drag som aldrig sviker när det gäller abborre och gädda:

Mörrumspinnare 28 g med kopparsked. Har förmodligen fångat 75 procent av alla mina fiskar på detta bete. Fördelarna med detta drag: Lättkastat, lättdriven sked, fiskar djupt. Enda nackdelen: Risken för bottennapp är hög, men det är ju detta som gör draget så bra. Jag har alltid ett par i reserv.

Annars:
Gädda: Silverblank Atom av tyngsta modell (35 g?), Rapala Rattlin Rap, Hi-Lo i normalstorlek(ni fattar vad jag menar), Swim Whizz (mellanstor som går bra att kasta).

Abborre: Om jag vill fiska ytligare än vad en Mörrumspinnare tillåter så funkar Reflex (silverblank, tyngre modell) fint.
Citera
2009-04-24, 11:48
Medlem
snuffomans avatar
När det gäller gädda så är min absoluta favorit faktiskt ett skeddrag. RAN-draget i silver, helt oslagbart bra drag, dessvärre så har de slutat tillverkas så man är lite rädd för att sätta dem i botten. Annars så är ett kopparfärgat abu-atom inte helt fel heller. Har inte haft allt för stor fiskelycka med wobbler av någon anledning, men rapalas djupgående varianter brukar kunna ge fisk.

När det gäller abborre så föredrar jag spinnare, har inte namnet i huvudet men Abu-garcias rödfärgade spinnare med vita prickar på brukar fungera bra. Problemet är att de tvinnar linan nått så förbaskat, varför jag ofta väljer en mörrumsspinnare istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in