Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jämför med de landskapsstora marker som kolbrytningen förstör, i t ex fd Östtyskland.
Nu kan väl knappast såpass ostabila energikällor som vind- och solkraft ersätta den baskraft vi får från fossila bränslen...
De spelar inte i samma liga riktigt, det är som att fråga om fil och flingor eller stek passar till söndagsmiddagen, med den skillnaden att man faktiskt KAN ersätta steken med Kellogs om man känner för det...
Personligen tror jag på kärnkraft, denna energikälla som är både miljövänlig och väldigt ekonomisk. Har fortfarande inte hört ett enda motargument som faktiskt inte bygger på faktabrist.
Kärnkraftsmotståndare använder argument som, dyrt, farligt, bristande säkerhet, dyr avfallshantering, TJERNOBYL (!!!) och dylikt, vilket är väldigt ironiskt då dessa argument faktiskt är helt felaktiga och inte överenstämmer med verkligheten det minsta.
Om jag bara fick en krona för varje kärring som skriker om avfallsproblem så hade jag förmodligen haft råd att betala hanteringen av det svenska kärnavfallet, eller vänta nu, den är redan betald...