• 1
  • 2
2009-04-16, 13:00
Medlem
jumpcuts avatar
Ja, hur ligger det till med tungmetallerna i tonfisk egentligen? Sa vitt jag vet sa ska man ata max en burk i veckan som vuxen, men jag vill ju ha i mig billigt protein varje dag

Vad finns det for substitut till tonfisken som ar lika smidigt, lika proteinrikt (min tonfisk havdar att den innehaller 28 gram protein per 100 gram) och lika billigt? Helst nagonting som passar till keso

Eller sitter alla har inne och pumpar i sig flera burkar tonfisk i veckan helt utan att bry sig om halsoaspekterna?
Citera
2009-04-16, 13:08
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Ja, hur ligger det till med tungmetallerna i tonfisk egentligen? Sa vitt jag vet sa ska man ata max en burk i veckan som vuxen, men jag vill ju ha i mig billigt protein varje dag

Vad finns det for substitut till tonfisken som ar lika smidigt, lika proteinrikt (min tonfisk havdar att den innehaller 28 gram protein per 100 gram) och lika billigt? Helst nagonting som passar till keso

Eller sitter alla har inne och pumpar i sig flera burkar tonfisk i veckan helt utan att bry sig om halsoaspekterna?

Nah, det är skillnad på färsk tonfisk och tonfisken på burk. Läs gärna här:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Citat:
Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

Du kan även prova kvarg, en billig och god (om man blandar med t.ex. färska bär, saft eller dyl. Man kan blanda med massa olika, roliga saker) proteinkälla.
Citera
2009-04-16, 13:11
Medlem
Citat:

Oj, jag äter minst fyra burkar tonfisk i veckan. Har gjort det i fem månader. Gått bra för mig i alla fall.
Citera
2009-04-16, 13:17
Bannlyst
jag har inte råd att äta så mycket tonfisk att det skulle bli skadligt.

tonfisk kostar ju +100kr/kg om man inte köper euroshopper dvs.
Citera
2009-04-16, 13:17
Medlem
burnitd0wns avatar
"Lånar" tråden lite... ni som äter tonfisk ofta, käkar ni direkt ur burken utan något annat till eller blandar ni ut med något? I så fall vad. Tonfisk och keso är ju inte helt fel men skulle vilja ha lite omväxling. Har hänt någon gång att jag käkat tonfisk som den är men det blir ju så jävla torrt.
Citera
2009-04-16, 13:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nah, det är skillnad på färsk tonfisk och tonfisken på burk. Läs gärna här:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Du kan även prova kvarg, en billig och god (om man blandar med t.ex. färska bär, saft eller dyl. Man kan blanda med massa olika, roliga saker) proteinkälla.

Dar ser man, SLV godkanner tre burkar tonfisk i veckan for gravida, da borde det fan inte vara nagra problem for mig

Kvarg ar val i princip samma sak som Keso?
Citera
2009-04-16, 13:24
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnitd0wn
"Lånar" tråden lite... ni som äter tonfisk ofta, käkar ni direkt ur burken utan något annat till eller blandar ni ut med något? I så fall vad. Tonfisk och keso är ju inte helt fel men skulle vilja ha lite omväxling. Har hänt någon gång att jag käkat tonfisk som den är men det blir ju så jävla torrt.

Jag äter skiten direkt ur burken och tar ett par skivor grovt bröd till

Köp inte euroshopper smakar äckligt så att man spyr

Ingen storätare av tonfisk snittar väl 3 burk/vecka
Bra mellanmål!
Citera
2009-04-16, 13:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
jag har inte råd att äta så mycket tonfisk att det skulle bli skadligt.

tonfisk kostar ju +100kr/kg om man inte köper euroshopper dvs.

Jag betalar 0,69 euro per 185 gram for Carrefours (typ ICA) egna marke som helt klart ar langt battre an Euroshopper (levde pa deras produkter ett ar i Sverige, det gick fan inte), det ger 3,73 euro kilot. Inte helt dyrt

Kostar verkligen en burk runt 20 spann i Sverige?
Citera
2009-04-16, 13:30
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Kvarg ar val i princip samma sak som Keso?

Mjo. Menar du näringsmässigt eller smak/konsistensmässigt?

Arla har t.ex. keso (cottage cheese) och kesella (kvarg).
Citera
2009-04-16, 13:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Mjo. Menar du näringsmässigt eller smak/konsistensmässigt?

Arla har t.ex. keso (cottage cheese) och kesella (kvarg).

Jag tankte pa naringsinnehall

Men!
Kesella är färskost av typ Keso med finare korn och tillsatt sur smak, alltså inte kvarg av surmjölk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg

Sa Kesella ar fusk-kvarg!

Nar det galler marken och sa vidare sa sager det mig inte mycket, eftersom att jag inte bor i Sverige
Citera
2009-04-16, 13:38
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnitd0wn

Jag äter 3 burkar i veckan.

1 burk tonfisk (ABBA - klart bäst)
1 kesella 10% (el 1 %)
½ lök, gul eller röd
curry (stark)
soja
salt & peppar

Hacka löken --> fräs/svetta i olja --> salta & peppra lätt --> sänk temperaturen till hälften eller strax därunder --> i med tonfisken och finfördela den med sleven -->ös på med curry, snåla inte (OBS! låt inte tonfisken torka ut i pannan, max 1 min från det den åker i tills allt slevas upp på tallriken) --> I med klumpen kesella, direkt på den 1-2 tsk soja --> rör hastigt ihop allt till en massa och häll upp i en djup tallrik.

Till detta väljer jag fullkornsmakaroner.

Gott och proteinrikt, jag har ätit det här i över ett år.
Citera
2009-04-16, 13:40
Medlem
Enzymes avatar
Vad kostar en burk kessela eller kvarg då?
Hur mycket får man för pengarna?
Vad blir priset per g protte?

Jag köper icas tonfisk för 15:- burken(150g) = 100:-/kilot
pris per gram protein = 0,4 kronor eller 40 öre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem