2009-04-15, 18:05
Medlem
melander90s avatar
Tjena. Min polare ställde bilen utanför sitt lägenhetshus. Han trodde bilen var mer än 10 meter från korsningen. En dag ser han att han fått en p-bot på 800 spänn. Han svär och betalar boten. För några dagar sen fick han hem påminnelse om 3 böter för sammanlagt 2400 kr. Tydligen hade han fått dessa böter 3 dagar innan i rad och de har antingen tagits bort av nån eller blåst iväg. Hade han sett den första hade han naturligtvis tagit bort bilen på direkten och sluppit de 3 sista, men nu visste han inte om att han stod felparkerad och fick därför, utan att veta om det, 3 extra böter.

Hur ska han gå tillväga?
Citera
2009-04-15, 18:06
Medlem
Mockens avatar
Det står ju på parkeringsboten hur man överklagar. Vanligtvis till trafikpolisen.
Citera
2009-04-15, 18:12
Medlem
ytterbodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melander90
Tjena. Min polare ställde bilen utanför sitt lägenhetshus. Han trodde bilen var mer än 10 meter från korsningen. En dag ser han att han fått en p-bot på 800 spänn. Han svär och betalar boten. För några dagar sen fick han hem påminnelse om 3 böter för sammanlagt 2400 kr. Tydligen hade han fått dessa böter 3 dagar innan i rad och de har antingen tagits bort av nån eller blåst iväg. Hade han sett den första hade han naturligtvis tagit bort bilen på direkten och sluppit de 3 sista, men nu visste han inte om att han stod felparkerad och fick därför, utan att veta om det, 3 extra böter.

Hur ska han gå tillväga?

hur taskigt ögonmått har han egentligen ??? vad är det för bil och årsmodell???
Citera
2009-04-15, 19:00
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Hur ska han gå tillväga?
Att tro att man står rätt är knappast skäl till att slippa betala.
Citera
2009-04-15, 19:30
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag har åkt på det där en gång för länge sen. Tyckte det var konstigt att man kan dömas för samma brott flera gånger i rad. Men tydligen är det inget brott att parkera fel så det gäller inte i det fallet. Varje nytt dygn så blir det en ny bot. Var glad över att ni slapp hämta bilen i ropsten.

Det är alltså inget brott att parkera fel. Man betalar en avgift för anmärkningen att man står fel. Att det heter p-bot är för att det *var* ett brott.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2009-04-15 kl. 19:32.
Citera
2009-04-16, 13:08
Medlem
melander90s avatar
Kanske inte var tydlig nog. Jag menar inte att han ska slippa betala för han ställt sig fel utan att han borde endast få betala en av böterna.

Han visste inte om att han fått en p-bot och flyttade därmed inte bilen. Hade boten suttit kvar på bilen hade han sett det och flyttat den. Nu såg han det på fjärde "bot-dagen" och flyttade den på direkten.

Att han då får 2400 kronor extra är väldigt olyckligt. Jag förstår att det inte är p-lisans fel eftersom hon bara gör sitt jobb och bötfäller den parkerade bilen. Men syftet med att hon sätter dit lappen är att man ska flytta på bilen. När lappen inte sitter kvar vet man inte att man blivit bötfälld, och tror man att man står rätt finns det självklart ingen som helst anledning att flytta på bilen.

Överseende borde ju finnas.
Citera
2009-04-16, 18:30
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Kanske inte var tydlig nog. Jag menar inte att han ska slippa betala för han ställt sig fel utan att han borde endast få betala en av böterna.

Han visste inte om att han fått en p-bot och flyttade därmed inte bilen. Hade boten suttit kvar på bilen hade han sett det och flyttat den. Nu såg han det på fjärde "bot-dagen" och flyttade den på direkten.

Att han då får 2400 kronor extra är väldigt olyckligt. Jag förstår att det inte är p-lisans fel eftersom hon bara gör sitt jobb och bötfäller den parkerade bilen. Men syftet med att hon sätter dit lappen är att man ska flytta på bilen. När lappen inte sitter kvar vet man inte att man blivit bötfälld, och tror man att man står rätt finns det självklart ingen som helst anledning att flytta på bilen.

Jag tror att dom är extra hårda när det gäller att man står för nära en korsning, det ställer till det för brandkår m.m. och kan gälla liv och död om dom inte kommer fram med sina stegbilar.

Men generellt sett så är det så att man får ny bot varje dygn om dom råkar passera och det är upp till bilägaren att kontrollera att man inte står för nära. Dom kan ju inte skicka en p-bot och vänta en vecka för att den ska gå via posten, skicka en till efter det osv.

Jag tror också att det är så att efter 4 dagar så bogseras bilen bort (om det inte skett innan) så din kompis hade tur i oturen. Det kostar ett par tusenlappar extra att hämta ut bilen i ropsten, utöver p-böterna då.
Citera
2009-04-16, 19:25
Medlem
undervattenfisks avatar
En polare fick parkeringsböter flera stycken, han ringde upp dem som satt dom och sa att nyckeln hade gått av i tändningslåset och därför inte kunde flytta, då gick de bra och den fick stå tills att de var fixat , dock så var de på en vanlig parkering där man fick stå 24h så de var ju inget som förstörde för andra trafikanter/polis/brandkår/ambulans och liknande^^
Citera
2009-04-16, 22:31
Medlem
benjas avatar
Jag åkte dit på detta en gång och när jag mätte upp så stod jag 8.5 meter ifrån korsningen... Blev jävligt förbannad över detta då dom inte kan mena att man ska ha med sig tumstock varje gång man parkerar
Citera
2009-04-17, 11:06
Medlem
rebbans avatar
Citat:

Tyvärr så lär han nog inte slippa böterna om man inte har jädrans tur med handläggaren.
Prova att överklaga det är ju alltid gratis men ha inte för stora föhoppningar..
Citera
2009-04-17, 17:00
Medlem
ronnie10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Att tro att man står rätt är knappast skäl till att slippa betala.
Eh, anledningen till att han ska överklaga är ju att han endast fått 1 bot men förväntas betala för 4. De får fan sätta dit böterna lite bättre.
Citera
2009-04-17, 20:48
Medlem
Roundcubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytterboda
hur taskigt ögonmått har han egentligen ??? vad är det för bil och årsmodell???

Skulle vilka se dig parkera, och se skildnad på 10 och nio meter. knappast grabben.

Lapplisorna har måttband med sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in