2009-04-10, 08:53
Medlem
Trumpeters avatar
Runt 100 miljoner skulle nog krävas.
Citera
2009-04-10, 16:18
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
När du själv är mottagare för dina egna utgifter.

Hmm är jag dum eller, vad sjutton menar du med det??
Citera
2009-04-10, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av robinl
Hur motiverar du det?

vi säger att jag köper ett hus, går på några miljoner, vi säger 3 ..
sen har jag 7 miljoner kvar som jag kan starta eget / egna företag för ..
har massa ideer nämligen ..
Citera
2009-04-12, 22:46
Medlem
miqqqas avatar
Jag skulle anse mig vara ekonomiskt oberoende om jag hade tillräckligt med pengar för att leva gott på avkastningen i all framtid. Pengarna ska dessutom vara någorlunda likvida eller ge tillräcklig avkastning för att man inte ska behöva sälja saker osv. Skulle säga minst 30 milj, under förutsättningen att man får några procents avkastning efter inflation.
Citera
2009-04-15, 17:34
Medlem
killenmedfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Troligen att du ska betala till dig själv för mat och hyra osv eftersom du då kommer att få pengarna du betalar till dig själv eller vad man ska säga.
Spekulerar bara
Citera
2009-04-17, 11:18
Medlem
Torios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Tror han menar som om typ Kamprad bara skulle handla på IKEA, då skulle han betala sina utgifter till sitt eget företag.
Citera
2009-04-19, 12:21
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torio
Tror han menar som om typ Kamprad bara skulle handla på IKEA, då skulle han betala sina utgifter till sitt eget företag.

Jo jag tänkte det först, men då betyder det ju att man endast kan vara ekonomisk oberoende ifall man har företag vilket inte är riktigt i mina ögon varje fall.
Citera
2009-04-19, 13:56
Medlem
50 miljoner ungefär.

Det lustiga är att det var 20 miljoner för 10 år sen...
Citera
2009-04-21, 08:53
Medlem
Aldrig. I det skede som man börjar sträva att leva på investering blir det ett jobb i sig. Och pengar och andra virtuella säkerheter kan alltid tappa sitt värde.
Citera
2009-04-21, 23:09
Medlem
Continental Ops avatar
jag gör av med ca. 10k i månaden netto men då har jag lite för mkt utgifter pga att jag måste äta ute en del med jobbet och har en lite för dyr lägenhet. Så säg 10k i månaden då.

Då borde jag väl eg inte behöva ha så stor förmögenhet för att klara mig?

Sen bara för att man slutar att jobba så behöver man ju inte sumpa alla inkomster. Jag funtar lite på att gå med i facket för att få sån där inkomstförsäkring, men annars kan man ju iaf mjölka a-kassan en el två perioder. Problemet är väl sen att försöka bli förtidspensionerad eftersom soc går helt enkelt inte att hålla på o krångla med
Senast redigerad av Continental Op 2009-04-21 kl. 23:12.
Citera
2009-04-22, 01:39
Medlem
Insignificunts avatar
Du har ju besvarat din egen fråga två gånger.

Om du nöjer dig med 20-25000 i månaden, säg att du får ut 20k så tar du 20*12 vilket blir 240k sedan tar du det gånger det antal år du tänkt leva/statistiskt sett kommer leva vilket antagligen blir 60, med andra ord: 14400000 eller 14 millar ungefär. Utan att ta hänsyn till skatter och avkastning förstås.

Jag är ekonomiskt oberoende när jag kan köpa en lägenhet i centrala Tokyo utan att bry mig om vad den kostar.
Citera
2009-04-22, 07:22
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Du har ju besvarat din egen fråga två gånger.

Om du nöjer dig med 20-25000 i månaden, säg att du får ut 20k så tar du 20*12 vilket blir 240k sedan tar du det gånger det antal år du tänkt leva/statistiskt sett kommer leva vilket antagligen blir 60, med andra ord: 14400000 eller 14 millar ungefär. Utan att ta hänsyn till skatter och avkastning förstås.

Jag är ekonomiskt oberoende när jag kan köpa en lägenhet i centrala Tokyo utan att bry mig om vad den kostar.
lika gammal som burk-curt eh? tackar

tanken är väl att man skall kunna leva på avkastning i en KF i så fall o plocka av kapitalet utan att det minskar samt lägga på ev a-kassa o bidrag man kan lura till sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in