2006-05-18, 18:02
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Tänkte ta bilen till Kroatien i sommar och har sökt på viamichelin etc.

Någon som har något tips om andra resvägar än Ystad-Swinoujscie eller Malmö-CPH - Gedser?

Tyckte mig läsa något om Göteborg - Kiel eller Trelleborg - Sassnitz i Aftonbladet i lördags (13/5) men hittar inte den artikeln tyvärr.

All info och erfarenhet mottages!
Citera
2006-05-18, 19:00
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Tänkte ta bilen till Kroatien i sommar och har sökt på viamichelin etc.

Någon som har något tips om andra resvägar än Ystad-Swinoujscie eller Malmö-CPH - Gedser?

Tyckte mig läsa något om Göteborg - Kiel eller Trelleborg - Sassnitz i Aftonbladet i lördags (13/5) men hittar inte den artikeln tyvärr.

All info och erfarenhet mottages!

Ska du åka från Göteborg?

Jag har bilat till Kroatien ett par gånger fast från Warszawa då. Att åka genom Polen tar tid kan jag ju säga, så kan du undvika det så är det bra. Genom Tjeckien är det bra väg nästan hela tiden, likaså genom Österrike även om den är smal och lite jobbig i början, från Tjeckien fram till Wien.
I somras när jag åkte var det milslånga köer från Slovenien och in i Kroatien, fick åka massor av underliga kringelikrokvägar för att komma fram.
Ta med eller köp en bra vägkarta.

När du väl kommit in i Kroatien har de byggt en utomordentligt bra väg, där det går bra att köra fort och komfortabelt.

Hur långt ner ska du? Tror att den här nya vägen är klar ända ner till Split.

Vi körde Wawa-Trogir på en dag, trots strulet vid tullen.

Hmm... kanske inte ett direkt svar på frågan men du fick veta min erfarenhet i allafall, kanske kan hjälpa dig något?
Citera
2006-05-18, 19:53
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena

Hmm... kanske inte ett direkt svar på frågan men du fick veta min erfarenhet i allafall, kanske kan hjälpa dig något?

Absolut!

Vi lämnar ett midsommarfirande i Värmland, därav förslag som utgångspunkt Gbg, men det är inte heligt på något sätt.

Vi sitter nu och värderar alternativet flyg men det som tar emot är längtan efter Gasthausschnitzel, men det här med gigantiska köer känns inte lockande.
Citera
2006-05-18, 20:00
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Absolut!

Vi lämnar ett midsommarfirande i Värmland, därav förslag som utgångspunkt Gbg, men det är inte heligt på något sätt.

Vi sitter nu och värderar alternativet flyg men det som tar emot är längtan efter Gasthausschnitzel, men det här med gigantiska köer känns inte lockande.

Jag har åkt buss från Göteborg till Kroatien en gång. Det var tämligen drygt, 30 timmar ungefär.

Du åker enklast och snabbast till Rödby och tar färjan till Puttgarden. Sen är det bara att följa Autobahn, A1, A7 och sen en till genom Bayern. Genom Österrike är det ganska smidigt ända till Trieste där man av outgrundlig anledning byggt motorvägen genom staden på ett osmart sätt.

Vid gränsen mellan Kroatien och Slovenien var det lång kö, och de sista 10 milen tog säkert 3-4 timmar, detta då inkluderat denna gräns och småvägarna direkt efter.

Alltså, åk inte båt längre än nödvändigt, det tar massor av tid. Åka genom Tyskland under fotbolls-VM är kanske sådär men det lär ändå vara den klart snabbaste varianten. Då finns ju även chansen att svänga av Autobahn för välsmakande schnitzel när man önskar.
Citera
2006-05-18, 20:34
Medlem
Mitt tips är att ta broen och sen gedser- rostock annars kan man ta trelleborg-rostock tar ca 6h.
Ett råd är att köra bron kan vara svårt att få plats på dom längre båt överfarterna då det krävs förbokning. Och sen är det jävligt dyrt att åka båt.

tänk på att där är vägtullar i italien samt österrike (har jag för mig).
Citera
2006-05-18, 21:18
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Tack för synpunkterna!

Det ser ut nu som att det blir flyget.
Citera
2009-04-09, 13:35
Medlem
-

om du ska åka från gbg. så är den närmaste och bästa vägen först ner till trelleborg ta färjan över till rostock sedan bilen till berlin därefter prag efter det tar du graz, maribor och sedan zagreb... har åkt den vägen nu ca 5 ggr. den e bäst och snabbast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in