• 1
  • 2
2009-03-30, 23:49
Medlem
Dagens Sverige är mycket jämställt och ens könstillhörighet har inte särskilt stor inverkan på vilka chanser man har i livet. Både pojkar och flickor har stora möjligheter att forma sina liv. Ändå är det alltid kvinnorna som blir offer i slutändan.

Kvinnor är inte svagare än män så det förefaller märkligt att de skulle bli offer mot sin vilja. Anledningen måste då vara att kvinnorna själva vill vara offer. Att tycka synd om sig själv och få massvis av sympati medan männen får dras med dåligt samvete för att de har det bättre - vilken succé!

Hur ska man annars förklara att kvinnor envisas med att välja låglöneyrken och sedan klaga över att de har så låg lön? Eller att kvinnor gärna tar huvudansvar för hem och barn och sedan tycker synd om sig själva för att de gör det. Trots det mycket jämställda samhället fortsätter kvinnorna att vända på varje sten för att visa att de är missgynnade.

Så förhållningssättet för män bör vara: låt er inte luras att tycka synd om kvinnorna. Att framställa sig som offer är en fullt medveten strategi i syfte att framstå i bättre dager.
Citera
2009-03-30, 23:56
Medlem
belaruss avatar
Ditt resonemang är lockande och i stort håller jag med. Med all rätt kommer folk dock skriva i denna tråden som alla andra att alla inte är likadana, så nu gör jag det först.

Det finns ett helt spektrum med kvinnor från horor som njuter av att bli slagna till pryda bitchar som trycker ner män socialt och njuter av sitt överläge. Det finns 4.5 miljoner tjejer i Sverige och alla är olika.

Det intressanta med tråden är docck inte att tjejer är olika utan, som med all andra hundratals trådar på ämnet, varför hororna finns. Det är en mycket komplex fråga som kräver stora kunskaper inom socail dynamik och psykologi med mera för att svara på. ag anser inte at jag har den kunskapen. Det enda jag kan säga är att man inte kan beskylla varken männen eller kvinnorna. Ít takes two to tango.
Citera
2009-03-31, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Ditt resonemang är lockande och i stort håller jag med. Med all rätt kommer folk dock skriva i denna tråden som alla andra att alla inte är likadana, så nu gör jag det först.

Det finns ett helt spektrum med kvinnor från horor som njuter av att bli slagna till pryda bitchar som trycker ner män socialt och njuter av sitt överläge. Det finns 4.5 miljoner tjejer i Sverige och alla är olika.

Det intressanta med tråden är docck inte att tjejer är olika utan, som med all andra hundratals trådar på ämnet, varför hororna finns. Det är en mycket komplex fråga som kräver stora kunskaper inom socail dynamik och psykologi med mera för att svara på. ag anser inte at jag har den kunskapen. Det enda jag kan säga är att man inte kan beskylla varken männen eller kvinnorna. Ít takes two to tango.
Det intressanta är snarare att trots att alla kvinnor är olika vill vi ideologiskt förskansa alla kvinnor fördelar i vårt land, som om de alla vore lika handikappade. alla led av samma avsaknad av livskraft.
Citera
2009-03-31, 19:47
Medlem
freyas avatar
Jag tror i många fall att kvinnor gör sig till "offer" när det överensstämmer med deras intressen, av samma orsak som att man i andra sammanhang inte vill framstå som ett offer. Ett liknande beteendemönster kan man påfallande ofta se bland de manliga skribenterna i detta delforum.

Att feminismen (eller vissa feminismer) tenderar att ge kvinnor en kollektiv offerstatus beror väl delvis på dess relation till marxistisk teori.
Citera
2009-03-31, 21:08
Medlem
Kvinnor vill inte vara offer, feminister däremot.
Citera
2009-03-31, 21:10
Medlem
Kvinnor väljer inte låglöneyrken för att det är låga löner utan för att det är yrken som oftast passar kvinnor bättre. Det konstiga är väl att alla sådana yrken är mer eller mindre dåligt betalda?
Citera
2009-03-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Kvinnor väljer inte låglöneyrken för att det är låga löner utan för att det är yrken som oftast passar kvinnor bättre. Det konstiga är väl att alla sådana yrken är mer eller mindre dåligt betalda?
Varför passar sådana yrken kvinnor bättre? Vi är ju jämlika, inga könsgränser finns.
Citera
2009-03-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Varför passar sådana yrken kvinnor bättre? Vi är ju jämlika, inga könsgränser finns.
Nej, men könsskillnader finn väl? Iaf enligt mig.
Citera
2009-03-31, 21:35
Medlem
Citat:
Nej, men könsskillnader finn väl? Iaf enligt mig.
Nej vi är ju jämlika och könsrollerna är ju bara en social konstruktion. Alltså bör alla flickor avprogrammeras sin livmoder och börja på KTH.
Citera
2009-03-31, 21:39
Medlem
pellepoliss avatar
Jag tror många kvinnor ofrivilligt, utan att tänka på det, framställer sig som offer.

Hela samhällets struktur är idag uppbyggt på ett sådant sätt att det uppmuntrar till att tänka på kvinnan som svag och som ett offer. Detta gör givetvis att kvinnan ser sig själv som offer i olika sammanhang.
Titta bara på rättssystemet där kvinnan ofta får rollen som offer trots att de kanske är gärningsmän. De är då offer för en dålig uppväxt, för att de träffat fel man, eller på grund av andra omständigheter som de själva inte förväntas ansvara över.

Titta bara i skolan. En tjej som kastar en boll som går igenom rutan var ett misstag, en kille som gör det samma, så blir det skadegörelse. Redan i skolan lär tjejerna sig att de är offer och inte kan/förväntas ta ansvar för sina handlingar, givetvis följer det med dem resten av livet.

Lösningen är givetvis att ställa samma krav på tjejerna som på killarna och lära dem att de gör aktiva val och får stå för konsekvenserna.
Citera
2009-03-31, 21:45
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:

Eftersom kvinnan lär sig att hon förväntas göra som hon blir tillsagd och att hon inte kan styra över sin egen situation blir det ju så. Om kvinnor hade lärt sig att säga ifrån, strejka eller vad som helst för att få upp lönen, så som män gör, hade de också tjänat mer.

Sedan är det väl så att yrken i det allmännas tjänst är låglönejobb eftersom det är skattemedel som betalar lönen.

Men den dagen tjejer förväntas ta ansvar för sina egna liv kommer även lönerna att stiga. Det är dock upp till tjejera likväl som det är omgivningens ansvar att inte särbehandla kvinnor. Man gör dem bara en björntjänst om man "daltar" med dem.
Citera
2009-03-31, 21:48
Medlem
Kvinnor åtnjuter ständigt privilegier eftersom de är offer. Pojkar har större kunskaper men flickor högre betyg. Kvinnor får lägre straff för samma brott i rättssystemet. Hårresande, korrupt och de första punkterna för feminismen att föra fram på barrikaden om de menar allvar med att de inte bara är en kvinnlig sekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in