2009-03-21, 18:10
Medlem
Tjenare.

Jag pratade precis med en kompis om hydrauliska bromssystem, och han säger att det heter hydrauliska bromsar medans jag säger att själva bromsarna är mekaniska men att bromssystemet är hydrauliskt.

Vilket är rätt tycker ni?
Citera
2009-03-21, 18:12
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FraLLaN-Studios
Tjenare.

Jag pratade precis med en kompis om hydrauliska bromssystem, och han säger att det heter hydrauliska bromsar medans jag säger att själva bromsarna är mekaniska men att bromssystemet är hydrauliskt.

Vilket är rätt tycker ni?
Hydrauliskt. Det är ju faktiskt hydrauliskt fram till slitdelarna (belägg/backar).
Handbromssystemet vill jag däremot påstå är mekaniskt.
Citera
2009-03-21, 18:15
Medlem
Blåfisks avatar
Bromssystemet är hydrauliskt medan bromsarna är mekaniska, såvitt jag fått lära mig.
Citera
2009-03-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Hydrauliskt. Det är ju faktiskt hydrauliskt fram till slitdelarna (belägg/backar).

På lastbil är väl "Parkeringsbromssystemet" pneumatiskt?
Citera
2009-03-21, 18:31
Medlem
Citat:

På större lastbilar är hela bromssystemet pneumatskt.

Parkeringsbromsen är egentligen mekanisk, men man använder pneumatik för att lossa parkeringsbromsen, men inte för att anbringa den.

Dr Tinnitus
Citera
2009-03-21, 18:39
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Möjligt, jag menade på personbilar med vanlig handbromsvajer (vet inte om det finns någon annan typ av handbroms till personbilar).
Citera
2009-03-21, 18:44
Bannlyst
Jag har precis gått igenom den skiten (pluggar fordon) De e tyvärr som din kompis säger hydraliskt, hade det varit mekaniskt hade det till nästan 100% varit trumbromsar och då hade det gått en metallstång elr vajer, som tidigare sagt handbromsen är mekanisk medans större lastbilar har helpneumatiska system. (lyckat och lägga i växel istället för handbroms på en lastbil för er som fattar)
Citera
2009-03-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Jag har precis gått igenom den skiten (pluggar fordon) De e tyvärr som din kompis säger hydraliskt, hade det varit mekaniskt hade det till nästan 100% varit trumbromsar och då hade det gått en metallstång elr vajer, som tidigare sagt handbromsen är mekanisk medans större lastbilar har helpneumatiska system. (lyckat och lägga i växel istället för handbroms på en lastbil för er som fattar)

Jag säger bara att BROMSARNA är mekaniska, BROMSSYSTEMET är fortfartande hydrauliskt.
Citera
2009-03-21, 18:53
Medlem
Chipparns avatar
Citat:
Jag säger bara att BROMSARNA är mekaniska, BROMSSYSTEMET är fortfartande hydrauliskt.

Håller med.
Det mekaniska är ju just kontakten mellan beläggen och skivan.

Hade det varit hydrauliskt så hade det varit typ en en hydraul motor fast tvärt om, en som bromsar varvtalet via vätska. skulle vara onekligen otympligt som hjulbromsar.

Men bromsSYSTEMET är hydrauliskt.
Och tex handbromsen är mekanisk
Citera
2009-03-21, 18:54
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Vad börjar du räkna som bromsar då? Ta ett ok som exempel. Kolven skjuts ut med hydraulik, så långt är vi överens, väl? Kolven trycker in bromsbelägget mot skivan och bilen bromsas. Ja, okej, den allra sista länken i bromssystemet, belägg mot skiva, är mekanisk, eller vad man nu ska kalla det. Den första länken, pedalen, är också mekanisk för den delen.

Var slutar bromssystemet för dig, och var börjar bromsen?
Citera
2009-03-21, 19:23
Medlem
mek-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?

Enklare kan det inte bli,så låt oss inte älta sönder det här ämnet
Citera
2009-03-21, 19:39
Medlem
Gusten grodsluks avatar
För att göra det roligare så finns det ju många nyare bilar med elektronisk handbroms (färdbromsar också kanske). Istället för hydraulik så är det någon form av elektrisk eller hydraulisk kraft som anbringar parkeringsbromsarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in