2009-03-21, 20:35
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
För att göra det roligare så finns det ju många nyare bilar med elektronisk handbroms (färdbromsar också kanske). Istället för hydraulik så är det någon form av elektrisk eller hydraulisk kraft som anbringar parkeringsbromsarna.
Hur menar du nu?
Citat:
Ursprungligen postat av mek-man
Enklare kan det inte bli,så låt oss inte älta sönder det här ämnet
Håller med helt och fullt.
Citera
2009-03-21, 20:49
Medlem
som sagt bromssystemet till färdbromsen på en personbil och lätta lastbilar/bussar är hydrauliskt fram till slitdelarna dvs beläggen/backarna.

Men däremot så är parkeringsbromsen nästan alltid mekanisk hela vägen.

Så man kan väl säga att ni bägge två hade rätt för enkelhetens skull.
Citera
2009-03-21, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FraLLaN-Studios
Jag säger bara att BROMSARNA är mekaniska, BROMSSYSTEMET är fortfartande hydrauliskt.

Vet du hur bromsar fungerar?? Det som e själva bromsen (oket) är olja bakom en cylinder som när du trycker på bromsen tvingar ut beläggen mot skivan.

Ge dig, jag kan det här och det gör tydligen inte du, vill du ha mer förklaring kan jag hämta en handbok och citera ur!

Ps, Jag har monterat ner både hydraliska skivbromsar och mekaniska handbromsar och studerar maskin och lastbilsteknik(givetvis massa annat men de e OT) Ds
Citera
2009-03-21, 22:12
Medlem
orvarens avatar
Mekaniska bromsar? Ja,visst är de det! För man trycker ju i en sko,på en pedal... Men innan det har man ju druckit kaffe,så de är ju minst lika hydrauliska!

Vad skulle "mekaniken" bestå i,när beläggen fysiskt,trycks ut på hydraulisk väg?

(blanda inte ihop "fysik" med "mekanik"..)
Citera
2009-03-21, 22:15
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Jag har precis gått igenom den skiten (pluggar fordon) De e tyvärr som din kompis säger hydraliskt, hade det varit mekaniskt hade det till nästan 100% varit trumbromsar och då hade det gått en metallstång elr vajer, som tidigare sagt handbromsen är mekanisk medans större lastbilar har helpneumatiska system. (lyckat och lägga i växel istället för handbroms på en lastbil för er som fattar)
växel ist för handbroms-lastbil? Nu hängde jag inte med riktigt..

Det finns ju tunga fordon som har pneumatik-hjälp till växellådan också..

Aa! Du menar : Lägga i växel istf handbroms!? Ja,det blir ju kanske inte alltid så bra..(det är BRA att använda handbromsen en gång om dagen..)
Citera
2009-03-22, 04:51
Medlem
Alakazims avatar
Nu blandar ni ihop det hela lite. Fram till oken är det vanligtvis hydrauliskt överfört. Men mig veterligen är det klossar som trycks mot en skiva och friktionen mellan dessa är det som bromsar bilen, eller hur? Friktion är en rent mekanisk kraft och därför är även mekanik inblandat. Ett rent hydrauliskt bromssystem hade varit en oljeturbin vid navet som bromsas in av ett motriktat oljetryck. Därför är bromssystemet på de flesta bilar varken renodlat hydrauliskt eller renodlat mekaniskt, utan ett hybridsystem! End of discussion.

EDIT:

A hybrid is the combination of two or more different things, aimed at achieving a particular objective or goal. (Wikipedia)
Senast redigerad av Alakazim 2009-03-22 kl. 04:54.
Citera
2009-03-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
För att göra det roligare så finns det ju många nyare bilar med elektronisk handbroms (färdbromsar också kanske). Istället för hydraulik så är det någon form av elektrisk eller hydraulisk kraft som anbringar parkeringsbromsarna.

Som på nyare truckar då?
Citera
2009-03-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Vet du hur bromsar fungerar?? Det som e själva bromsen (oket) är olja bakom en cylinder som när du trycker på bromsen tvingar ut beläggen mot skivan.

Ge dig, jag kan det här och det gör tydligen inte du, vill du ha mer förklaring kan jag hämta en handbok och citera ur!

Ps, Jag har monterat ner både hydraliska skivbromsar och mekaniska handbromsar och studerar maskin och lastbilsteknik(givetvis massa annat men de e OT) Ds

Nej nej och åter nej, vätska, inte olja. Tror du bör lära dig lite mer innan du börjar klaga på andra.

EDIT: Efter som att du säger att Oket är "bromsen" så är den ju mekanisk, men manövreras av ett hydrauliskt system, d.v.s. bromssystemet.
Senast redigerad av FraLLaN-Studios 2009-03-22 kl. 11:06.
Citera
2009-03-22, 12:01
Medlem
i princip alla fordon har friktionsbromsar. Dvs två olika delar med röresleskillnad pressas samman varvid det uppstår friktion. Rörelseenergi omvandlas till värme.
Vanliga system är trumbroms där bromsbackar pressas ut mot en trumma samt skivbromsar där bromsbelägg pressas mot skivan. Allt detta är helt mekaniskt.

Sättet på vilket friktionsbromsen ansätts kan lösas på många olika sätt.
* Mekaniskt som är vanligt på trampcyklar och handbroms där wire används.
* Hydrauliskt som på dom flesta bilar och motorcyklar.
* Pneumatiskt som är vanligt på lastbilar.

Det är alltså mekaniska bromsar som ansätts mekaniskt, hydrauliskt eller pneumatiskt.

Om man pratar om hela bromssystemet blir det då:
* Mekaniaskt bromssystem.
* Hydhrauliskt bromssystem.
* Pneumatiskt bromssystem.

När man i dagligt tal pratar om hydrauliska bromsar så menar man hydrauliskt bromssystem.

På samma sätt finns det många som påstår att dom har diffat bakaxeln när dom har svetsat ihop den så att båda bakhjulen ritar svartstreck. I själva verket har dom odiffat bakaxeln. Dvs förstört diffrentialfunktionen.

Rent hydrauliska bromsar finns mig veterligen endast på fordon med hydraulmotorer. På en hydraulmotor styr man motorns varvtal genom mängden hydraulolja som pumpas genom densamma. Om hydraulflödet stryps, t.ex. med en ventil, så bromsas motorvarvet även om fordonet åker nedför en brant utförsbacke. Stängs ventilen helt så är hjulen låsta.
Senast redigerad av sony_es 2009-03-22 kl. 12:06.
Citera
2009-03-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sony_es
i princip alla fordon har friktionsbromsar. Dvs två olika delar med röresleskillnad pressas samman varvid det uppstår friktion. Rörelseenergi omvandlas till värme.
Vanliga system är trumbroms där bromsbackar pressas ut mot en trumma samt skivbromsar där bromsbelägg pressas mot skivan. Allt detta är helt mekaniskt.

Sättet på vilket friktionsbromsen ansätts kan lösas på många olika sätt.
* Mekaniskt som är vanligt på trampcyklar och handbroms där wire används.
* Hydrauliskt som på dom flesta bilar och motorcyklar.
* Pneumatiskt som är vanligt på lastbilar.

Det är alltså mekaniska bromsar som ansätts mekaniskt, hydrauliskt eller pneumatiskt.

Om man pratar om hela bromssystemet blir det då:
* Mekaniaskt bromssystem.
* Hydhrauliskt bromssystem.
* Pneumatiskt bromssystem.

När man i dagligt tal pratar om hydrauliska bromsar så menar man hydrauliskt bromssystem.

På samma sätt finns det många som påstår att dom har diffat bakaxeln när dom har svetsat ihop den så att båda bakhjulen ritar svartstreck. I själva verket har dom odiffat bakaxeln. Dvs förstört diffrentialfunktionen.

Rent hydrauliska bromsar finns mig veterligen endast på fordon med hydraulmotorer. På en hydraulmotor styr man motorns varvtal genom mängden hydraulolja som pumpas genom densamma. Om hydraulflödet stryps, t.ex. med en ventil, så bromsas motorvarvet även om fordonet åker nedför en brant utförsbacke. Stängs ventilen helt så är hjulen låsta.

Håller med.
Citera
2009-03-22, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FraLLaN-Studios
Nej nej och åter nej, vätska, inte olja. Tror du bör lära dig lite mer innan du börjar klaga på andra.

EDIT: Efter som att du säger att Oket är "bromsen" så är den ju mekanisk, men manövreras av ett hydrauliskt system, d.v.s. bromssystemet.

Fel av mig att säga olja Vet ju att det är bromsvätska dot3,4,5 osv hade bara lite bråttom. Men vafan att skriva fel är inte detsamma som kunskap.
Citera
2009-03-22, 17:25
Medlem
orvarens avatar
Kan vi då säga att det knappt finns annat än mekaniska bromsar då?
(För det är väl inte många som anbringar tryck på en vätska "what so ever" med sin fot?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in