2009-02-22, 14:16
Medlem
Hej

Jag ska sammanfatta mig kort. Headsettet jag har är Sonar Cyber Snipa 5.1, jag har senaste drivrutinerna, använder XP, headsettet är anslutet till en ensamstående USB kontakt.

Problemet jag har är: Lite då och då så lägger mikrofonen av typ, basen i mikrofon ljudet blir väldigt hög så man hör inte vad jag säger över ventrilo, det är samma i Microsofts Ljudinspelning. Har prövat med omformatering men problemet kvarstår. Headsettet fungerar finfint för övrigt, det är bara mikrofonen som det är problem med, den funkar dock på andra datorer. Har trixat i ljudkonfigurationen både i Windows och Ventrilo utan några resultat.

Jag vänder mig då till er efter att ha frågat runt ett bra tag, hoppas det är någon där ute som kan detta bättre än jag och kan erbjuda en lösning på problemet!

Tack på förhand!
Citera
2009-02-22, 14:51
Medlem
d00rkeys avatar
Det behöver inte vara mikrofonen som strular. Det kan vara ditt ljudkort också. Men det är bara en gissning..
Citera
2009-02-22, 15:04
Medlem
Glömde skriva det, ljudkortet är integrerat i Headsettet och eftersom den funkar på andra datorer så antar jag att det inte är fel på ljudkortet.
Citera
2009-02-23, 17:43
Medlem
Bump.
Har provat med att disabla det integrerade ljudkortet genom BIOS men det hjälpte inte heller och eftersom headsettet funkar på andra datorer men det inte hjälpte att formatera denna datorn så... Kan det vara fel på moderkortet? Har tänkt på det förut men allt är ca 3 veckor gammalt så jag antar att sakerna inte ska gå sönder riktigt än.

Tacksam för fler svar!
MVH denante
Citera
2009-02-23, 21:54
Medlem
d00rkeys avatar
Verkar vara ett lite krångligt (och svårlöst) problem det här!? För vad jag förstår så funkar micken emellanåt för att helt plötsligt börja spöka, eller?

Jag har dock inget konkret att komma med även om så är fallet, dessvärre..
Citera
2009-02-23, 23:11
Medlem
Typ ja. Emellanåt så börjar den spöka och då funkar den inte på någon vecka, jag tog med headsettet till en polare och provade och den funkade, sen när jag plugga in den hemma funkade den, ett tag iaf. Det är skumt tycker jag iaf..att miccen fixar sig själv och sen helt plötsligt slutar den funka.

Har skrivit till CyberSnipa för att höra med dem, tack för svar. Väntar fortf. på någon som kan ge fler tips
Citera
2009-02-24, 01:21
Medlem
fisken420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denante
Typ ja. Emellanåt så börjar den spöka och då funkar den inte på någon vecka, jag tog med headsettet till en polare och provade och den funkade, sen när jag plugga in den hemma funkade den, ett tag iaf. Det är skumt tycker jag iaf..att miccen fixar sig själv och sen helt plötsligt slutar den funka.

Har skrivit till CyberSnipa för att höra med dem, tack för svar. Väntar fortf. på någon som kan ge fler tips

Uppdatera USB bus drivrutinerna?
Citera
2009-02-24, 07:18
Medlem
USB buss drivrutinerna är integrerade i SP2/3, försökte dock ändå men stod att jag redan hade uppdaterade drivers till det.

En ny teori jag börjar tro på är att det är något allmänt fel med mina ljudinställningar, alltså inget man kan fixa genom ljudkonfigurationen, när jag formaterade hade jag kvar ventrilo på andra hårddisken och inställningarna försvinner ju inte från ventrilo fastän man formaterar? Isåfall, finns det något sätt att defaulta ljudinställningarna?

En annan note är att jag ofta ändrar ljudoutput från Realtek till USB headsettet, kanske det som ställt till det?

Tacksam för fler svar!
Citera
2009-02-27, 22:36
Medlem
Bump

Någon?
Citera
2009-03-07, 15:12
Medlem
Update: Har nu installerat Vista, mikrofonen funkar dock inte bättre. Ingen mikrofon verkar fungera alls, provade en lite äldre mic men den hade också jättehög bas.

Några funderingar kring vad som kan ha gått sönder eftersom ingen mic verkar fungera? Har garanti på allt men det kostar 250:- / komponent som INTE är defekt så vill gärna ha reda på vad det kan vara fel på. Och som sagt så funkar ljudet i båda ljudkorten klockrent, men mikrofonen har samma bas i BÅDA.

Tacksam för svar
Citera
2009-03-07, 15:26
Medlem
d00rkeys avatar
Kanske ett hugskott, men har du provat med att kalibrera mikrofonen? Realtek är ju Realtek så oavsett vilken morsabräda du kör med så bör alternativet finnas med i dina ljudkonfigureringar?

Så här ser det ut för mig (med Gigabyte-moderkort), och mikrofonkalibreringsfunktionen hittar du längst ner.
Citera
2009-03-08, 11:07
Medlem
Tack för tipset, hur ska jag säga detta..
När jag går in på mikrofonkalibreringen så kan jag inte fortsätta eftersom miccen i headsettet inte använder Realteks ljudkort.

Update: Förut fungerade ingen mic på datorn och headsettet funkade på andra datorer, nu är det tvärt om > headsettets mic funkar inte alls & andra miccar fungerar klockrent på min dator. Ska skicka tillbax hörlurarna imorgon (garanti) så lär problemet bli fixat.

Tack för all hjälp, kommer med updatering när jag fått dem nya hörlurarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in