Citat:
Ursprungligen postat av frikadeller
Jag la nyligen upp en jacka på blocket, en kille kontaktade mig och sa att han ville köpa jacka. På telefon frågade han om jackan var äkta och jag sa till honom att jag inte visste om det var en äkta jacka. Han sa OK. hursomhelst så var priset väldigt bra. Jag betalade frakten och skickade jackan till honom. Nu får jag ett mail och han säger att jackan inte såg ut som den såg ut på bilden och att jackan inte var äkta. Bilden som visades på blocket är tagna på samma jacka ur 4 vinklar. Han vill skicka tillbaks jackan och få tillbaks sina pengar. Vad gäller här egentligen?
Konsumentköplagen gäller inte vid försäljning mellan 2 privatpersoner (konsumenter). Så öppet köp eller ångerrätt finns inte.
Du har lagt upp flera bilder på den och sagt att du inte vet om den var äkta eller inte. Han tog helt enkelt en chansning, kanske pga av priset och hoppades få bingo. Tyvärr för hans del, så blev det inte det. Han blev lite sur, försöker därmed att få tillbaka sina pengar.
Det du måste göra är, ingenting. Däremot kan du om du vill vara schysst, ta tillbaka jackan. Och dra av för dina kostnader som du haft vid försäljningen. Dvs dra av frakt, emballage samt annonskostnaden på Blocket. Resten betalar du tillbaka, men inte förrän du fått jackan i retur. Naturligtvis skall han stå för returfrakten.
Men som sagt, ingen skyldighet, bara möjlighet...