2009-02-15, 20:37
Bannlyst
Ulrika Schenström är i sanning en "old great" här på Flashback.
När hon ertappades full under jouren på regeringskansliet med ansvar för hela Sverige skulle det väldigt mycket till innan hon fick sluta. Men vad hände egentligen bakom kulisserna? Hur kom det sig att Aftonbladet råkade befinna sig på just rätt plats med fotograf och allt när hon raglade sig igenom ett restaurangbesök vid Hornstull? Jo enligt uppgifter som inte är några direkta hemligheter så var det så att hennes egna kollegor såg till att hon blev ertappad på restaurangen vänslandes med TV4:s politiske reporter Anders Pihlblad.

Det var alltså ingen slump att Aftonbladet råkade befinna sig i kvarteret precis vid rätt tidpunkt. I själva verket förhöll det sig så att Schenström avvikit på samma sätt från sin jour ett flertal gånger innan. Detta väckte förargelse inom regeringenkansliet och ansågs riskera regeringens trovärdighet då regeringsbildningen redan hamnat i flera blåsväder innan dess. Dock var inte Reinfeldt informerad om Schenströms förehavanden då det var väl känt att Schenström hade en mycket stark ställning hos statsministern. Ingen ville riskera att komma i onåd hos statsministern genom att på förhand påtala att dennes egen närmaste medarbetare, grovt misskötte sitt arbete, vilket indirekt skulle vara att idiotförklara statsministern själv. Till slut, när Schenström fortsatte att bli full under jour tillräckligt många gånger tröttnade man och beslöt att göra av sig av med henne. Detta innan hon ställde till med något som kunde innebära ännu mer blåsväder för regeringen, varför man tipsade Aftonbladets medarbetare och bilderna togs. Sedan tog det några dagar innan man lyckades få loss tjänstgöringslistan så att man också kunde bevisa att just hon hade haft jour. De första anklagelserna gällde ju endast att hon varit berusad under arbetstid. När det visade sig att hon just hade haft jour kunde inte ens Reinfeldt hålla henne om ryggen längre. Vad som dock aldrig kom fram i den affären var det värsta, dvs att det hade hänt ett flertal gånger tidigare vilket indirekt kastar en skugga även över statsministern.

Nu är hon lobbyist för Nordstream, ett rysk-tyskt joint venture som vill bygga en pipeline med naturgas genom Östersjön och bla korsa känsliga naturskyddsomrden och Gotlands och Sveriges territorialvatten. Ryssland och Tyskland har i en gemensam pakt beslutat om att förse Europa och Tyskland med billig rysk naturgas. Ett samarbete där man beslöt att andra berörda länder inte skulle få yttra sig förrän man redan påbörjat projektet.

När ryssar och tyskar på ett nationellt plan brukar bestämma sig för att samarbeta om saker som berör andra länder brukar sådana planer inte sluta så väl...

Hur räknar man då med att lyckas med projektet? Jo genom bl a att "sponsra" Gotlands kommun och bygga ut deras hamn i Slite. Ett annat försök är att "finansiera" de universitet vars forskare skrivit kritiska miljöyttranden som varit av negativ art för projektet med miljonbelopp för "miljöforskning". Det är inte så att man från Nordstreams sida räknar med att bli favoriserade i kommande yttringar från Gotlands kommun och remissyttranden på miljöområdet? Nejdå.

Den kanske viktigaste kuggen i projektet från Nordstreams sida är att man tillsatt fd statssekreteraren Ulrika Schenström som lobbyist för projektet. Som fd statssekreterare har Ulrika Schenström unik insikt i vägarna till Rosenbads godkännande av projektet som numera endast rör miljöskälen. Hon jobbar nämligen på Halvarson och Halvarson, en pr-byrå med Nordstreamprojektet som kund.

Det hela ser alltså mörkt ut för lilla Sverige. Kanske har vi ändå en möjlighet se att till att Schenström gör platt fall. Hurdå? Jo genom att skramla till ett klippkort på en billig Happy-hour krog vid Hornstull så klart! Vad tycker ni?
Citera
2009-02-15, 20:41
Medlem
fläskpaddan har snart ett jobb mindre.
Citera
2009-02-15, 20:46
Medlem
Percy06s avatar
Rent spontant känner jag att Schenström gör sig skyldig till spioneri. LITE längre karenstid bör man väl vänta sig innan folk börjar arbeta för ryska staten eller? Fy fan säger jag.
Citera
2009-02-15, 22:02
Medlem
barabajares avatar
hon är ett jävla äckel, åtala fettot för landsförräderi
Citera
2009-02-16, 17:43
Medlem
Förjävligt är det! Griseri att utnyttja sin fd förtroendeställning för att landsförräda mot Sverige med rysspengar. Moderaterna kan dom.
Äcklas av att se henne. Vem fan vill ens ta i henne med tång... Putkin kanske..
Vår käre statsminister står stum som ett fån och tycker det är käckt att hon fått nytt jobb. Vad förvånade vi blir.
Citera
2009-02-16, 18:07
Bannlyst
Är det någon är på FB som har personlig erfarenhet av Schenström eller som bär på intressanta uppgifiter, måhända endast av rykteskaraktär, om denna kvinna man kan skrämma små barn med?
Citera
2009-02-16, 18:11
Moderator
vfs avatar
Citat:
Nu är hon lobbyist för Nordstream, ett rysk-tyskt joint venture som vill bygga en pipeline med naturgas genom Östersjön och bla korsa känsliga naturskyddsomrden och Gotlands och Sveriges territorialvatten. Ryssland och Tyskland har i en gemensam pakt beslutat om att förse Europa och Tyskland med billig rysk naturgas. Ett samarbete där man beslöt att andra berörda länder inte skulle få yttra sig förrän man redan påbörjat projektet.

Det stinker verkligen. Fast pengar luktar väl inte och supa kan
hon uppenbarligen så hon har nog inga problem att jobba
med Ryssar.
Citera
2009-02-16, 19:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Jag behöver inte påminna Flashbacks medlemmar om hur viktigt det är att alla svenskar som arbetar för Ryssland diskrediteras.

Fram med all skit om Schenström ni har hört.
Citera
2009-02-16, 21:19
Medlem
Jag såg henne gå in på en sunkbar i Vasastan, ensam och parkera sina zeppelinare på en barstol. Mitt på e.m. Men hon är sexig på nåt sätt med sitt stora hår, guppande bakdel och så högklackat. BONG, sa det och jag gick rakt in i en lyktstolpe...
Citera
2009-02-16, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Jag såg henne gå in på en sunkbar i Vasastan, ensam och parkera sina zeppelinare på en barstol. Mitt på e.m. Men hon är sexig på nåt sätt med sitt stora hår, guppande bakdel och så högklackat. BONG, sa det och jag gick rakt in i en lyktstolpe...

Usch. Var skulle det sexiga ligga nånstans?
Citera
2009-02-16, 22:08
Medlem
farbror Svens avatar
Schenström, Schröder och Putin. Snygg trojka.
Citera
2009-02-16, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Schenström, Schröder och Putin. Snygg trojka.

Du menar möjligen inte en snygg trekant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in