• 1
  • 2
2009-02-05, 23:40
Medlem
Kan börja med att säga att jag har sökt, men inte hittat nått bra svar. Vet heller inte om tråden passar bäst här eller i juridik (flytta i såfall gärna...)

Iallafall.
Jag fick tillgång till min lägenhet i måndags, hämtade nycklarna av hyresvärden eftersom jag absolut inte ville godkänna en städning själv som det hade inneburit om jag hade tagit emot nycklarna av tjejen som bodde där innan. Väl inne i lägenheten kunde jag rätt snabbt konstatera att städningen var sjukt dåligt gjord. Det verkar som om hon mest har dammsugit, torkat av ytor i köket och putsat fönsterna.
Resten av lägenheten ser förjävlig ut. Dessutom hade hon katt, och jag är allergisk vilket inte förbättras av hennes "städning".
Kontaktade hyresvärden. Han talade om att städningen var godkänd men han skulle skicka en ny person att kolla upp städningen. Denna personen har även han/hon godkänt.

Jag undrar mest hur fan jag ska göra nu. Vill inte flytta in i en lägenhet där exempelvis glashyllorna i badrumsskåpet är så ingrodda med skit att de inte går att se igenom.
Kan dålig flyttstädning falla under §9 i hyreslagen?
eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja skura?

Tacksam för hjälp!
Citera
2009-02-05, 23:45
Medlem
försök att "överklaga" eller hur man ska formulera det. Går det inte så går det inte, men tycker faktiskt att det ska vara bättre än så vid en flyttstädning. Jag skulle inte ha mage att lämna en lägenhet i sånt skick :S
Citera
2009-02-06, 09:26
Medlem
tuffes avatar
kan det inte vara läge att vara på plats samtidigt som kontrollanten
Citera
2009-02-06, 09:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffe
kan det inte vara läge att vara på plats samtidigt som kontrollanten
Absolut och påvisa där det där skiten för besikningsmannen.

Flyttstädningen handlar väl inte bara om lite skit på golven och rena fönster.
Utan innefattar väl bakom/ovan på också.

Och som allergiker kan man kräva mer då i städningen?
Citera
2009-02-06, 11:01
Medlem
Enzymes avatar
Fick du tillgång till lägenheten innan utsatt datum?
När jag flyttade från Stockholm till Göteborg 03 så fick jag nycklarna typ 3 veckor innan utflyttningsdatum vilket enligt värden innebär att man får acceptera att det är lite sämre städat. Kan man verkligen säga så?

Eftersom jag flytta hela skiten i ett lass blev ja jävligt sur när jag kom fram och det såg för jävligt ut. Skräp på golv, skitiga fönster, skitig spis mm
Bör tilläggas att detta var i ett av stans sämre områden så det kan kanske spelar roll var man bor också?
Det var i alla fall uppenbart att ingen varit där och inspekterat att allt var ok t.ex. gick balkongdörren inte att stänga helt Inte kul i december

Nu äger man som tur e sitt boende och bor i ett område fritt från kulturberikare och kriminella psykfall
Citera
2009-02-06, 11:05
Medlem
ICanHass avatar
Klart att det lönar sig att tjafsa lite!
Vad är det värsta som kan hända, de säger att du får fixa det själv?
Ring, var obekväm och jobbig, klaga som ett as. Visa att du INTE accepterar att det ser ut som det gör. Då har du ju gjort vad du kan, och börjar inte torka någon annans skit i onödan.
Citera
2009-02-06, 11:08
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Klart att det lönar sig att tjafsa lite!
Vad är det värsta som kan hända, de säger att du får fixa det själv?
Ring, var obekväm och jobbig, klaga som ett as. Visa att du INTE accepterar att det ser ut som det gör. Då har du ju gjort vad du kan, och börjar inte torka någon annans skit i onödan.

problemet kan ju va att man redan flyttat in om man t.ex inte har möjlighet att kolla upp allt innan. Inte så kul att tidigare hyresgäst ska städa min lya när jag bor där
Citera
2009-02-06, 11:33
Medlem
Megaforces avatar
Man skall alltid dokumentera flyttstädningen med t.ex. en digitalkamera. Det finns ett antal kontrollpunkter som man specifikt kontrollerar (finns nog bättre beskrivet på nätet) och dessa fotograferar man samtidigt som man noterar i ett protokoll om det är ok eller ej.

Vad många missar är att vitvaror skall dras fram och man skall tvätta dem, golv etc. Toalettstolen t.ex. skall tvättas runtom och inte bara på framsidan. Alla kranar skall vara blankrena på alla sidor osv.

hittar man för många brister så tar man kontakt med värden och låter denne anlita en städfirma som på den avflyttades bekostnad slutför flyttstädningen.
Citera
2009-02-06, 11:37
Medlem
jag fick tillgång precis den dagen som jag skulle få tillgång enligt hyreslagen. alltså skulle fastighetsskötaren eller hyresvärden godkänna städningen.
men det är väl bara att tjata på. Inte för att jag inte kan städa, utan mest för principens skull.
Men jag fattar verkligen inte hur man kan flytta ifrån en lägenhet utan att exempelvis torka av lister, med mera.
Och jag har inte flyttat in ännu. Ville inte flytta mitt i veckan, så lägenheten har stått tom till och med igår då jag lastade in saker efter jag varit på ikea. Men det ska ju inte vara ett problem lixom...

Skulle de tycka att det inte är lönt att skicka en städfirma eller nått ditåt får jag väl städa själv, men under stor protest och jag ska kräva avdrag på nästa hyra!
Återkommer när jag har snackat mer med dom.
Citera
2009-02-06, 11:43
Medlem
Heims avatar
Det kanske bodde en gammal människa eller handikappad före dig?

De brukar ha lite svårt för rejäla flyttstädningar, och hemtjänsten har säkert inte tid.
Citera
2009-02-06, 13:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heim
Det kanske bodde en gammal människa eller handikappad före dig?

De brukar ha lite svårt för rejäla flyttstädningar, och hemtjänsten har säkert inte tid.
Det finns såna som lever på att städa, så dom får hyra in en sån om man inte förmögen att klara det själv.
Citera
2009-02-06, 14:16
Medlem
Heims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns såna som lever på att städa, så dom får hyra in en sån om man inte förmögen att klara det själv.
Men pensionärer är snåla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in