Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-11-04, 04:39
  #1
Avstängd
Roger Perssons avatar
När jag lästa denna tråd:
http://forum.flashback.info/scandina....php?p=1488765

... kom jag att tänka på ett gammalt spel för oss som är lite äldre.

Kommer Ni ihåg den gamla klassikern Football Manager som fanns på C-64 där man kunde handla med spelare som Peter Shilton och Gary Lineker? Själva spelet påminde om en strippad Championship Manager-variant och själva spelet bestod i att börja i engelska division fyra och sedan mixtra sig upp i division ett (Premier League). Man kunde ta ut laget och sedan var det upp till slumpen ifall man lyckade vinna eller förlora den slumpmässiga match som spelades av datorn. Jag kommer ihåg att alla spelare hade svarta byxor, det var bara tröjfärgen som skiljde dom åt. Man började med att möta Tranmere och Scounthorpe och slutde med att ta sig an Aston Villa och Liverpool.

Dagens ungdom som är vana vid FIFA 2004 skrattaråt oss gamlingar som lirade Football Manager för fulla muggar för alla dessa år sedan, men det var faktiskt jävligt roligt...

Jag brukade för övrigt vara York City.

// Roger P.
Citera
2004-11-04, 09:10
  #2
Medlem
Khaymans avatar
Oh ja, det spelet kommer jag ihåg! Tror faktiskt jag har det till Frodo nånstans, man kanske borde slänga in det igen - jag kör C-64 spel på min Palm :-)

Jag gillade mer Microprose Soccer istället dock - lite mycket tabeller för min smak!

Edit:
En liten bild: http://www.vgmuseum.com/pics4/football.html

Khay.
Citera
2004-11-05, 14:11
  #3
Medlem
TB-303s avatar
De fotbollspel jag minns från C64 var ett där man var målvakt. Det andra var ännu grymmare, då man kunde spela två stycken samtidigt i samma lag (kommer inte ihåg namnet). Har för mig även AI var ganska hyffsad i det och kunde lägga ganska bra passningar.

Tittade precis på sidan Khayman skrev. Flygsimulatorspelen har gått frammåt sedan ACE kom ut.
Citera
2004-11-07, 14:01
  #4
Medlem
GucKishs avatar
Kick-Off var det bästa fotbollsspelet till c-64, även om det inte var strategiskt baserat. måste damma av min 1541 nu....
Citera
2004-11-07, 14:05
  #5
Banned
stargazers avatar
jag brukade spela ett spel som hette the boss - ett enkelt menm genialt managerspel (fotboll såklart)
Citera
2004-11-07, 20:28
  #6
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Flygsimulatorspelen har gått frammåt sedan ACE kom ut.

ACE spelade jag hur mycket som helst - och tvåan också :-)

..Och Ace of Aces... och..och..

Khay.
Citera
2004-11-07, 21:14
  #7
Medlem
Agent Coopers avatar
http://www.c64.com/detail.php?gameid=100719

Tuta o kör!
Citera
2004-11-09, 00:31
  #8
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
De fotbollspel jag minns från C64 var ett där man var målvakt. Det andra var ännu grymmare, då man kunde spela två stycken samtidigt i samma lag (kommer inte ihåg namnet). Har för mig även AI var ganska hyffsad i det och kunde lägga ganska bra passningar.

Tittade precis på sidan Khayman skrev. Flygsimulatorspelen har gått frammåt sedan ACE kom ut.

Peter Shilton fotball (målvaktsspelet)?
Citera
2004-11-09, 11:01
  #9
Medlem
Juggalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
När jag lästa denna tråd:
http://forum.flashback.info/scandina....php?p=1488765

... kom jag att tänka på ett gammalt spel för oss som är lite äldre.

Kommer Ni ihåg den gamla klassikern Football Manager som fanns på C-64 där man kunde handla med spelare som Peter Shilton och Gary Lineker?

// Roger P.

Helt suveränt spel! Jag håller med om att det var mycket slumpen som avgjorde och att man inte hade riktig kontroll över laget alltid. Sen fick man vara försiktig med tangentryckandet, en nolla för mycket under budgivning och vips så var man i skuld som bara den.
Citera
2004-11-09, 11:42
  #10
Medlem
Rubbes avatar
Football manager var ett otroligt roligt spel och det sådde nog det frö som idag gör att jag blir som besatt varje gång det släpps ett nytt CM/FM-spel. Vem som helst kan lära sig vinna allt i Fifa-spelen men det krävs lite taktiskt genialitet för att lyckas i Manager-spel. Dock är jag inte säker på att det taktiska spelade så värst stor roll egentligen i det gamla c64-spelet, kanske var det egentligen betydligt mer lämnat åt slumpen än vad dagens manager-spel är. Men det var jävligt kul på sin tid och man lärde sig tidigt vad samtliga lag i de engelska proffsligorna hette.
Citera
2004-11-12, 20:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GucKish
Kick-Off var det bästa fotbollsspelet till c-64, även om det inte var strategiskt baserat. måste damma av min 1541 nu....

Var det spelet som man såg från sidan i vilket man kunde nicka bollen (som för övrigt var ett kors) över hela planen in i mål? Det var jävligt kul minns jag.
Citera
2004-11-12, 22:46
  #12
Banned
JohnnyTs avatar
jag har ett svagt minne ifrån min barndom ifrån ett spel som hette någonting i stil med "Cindy Quest" ? Man såg gubben ovanfrån, Det är det enda minnet jag har tyvärr.

Någon som vet vilket spel jag menar? Ska tilläggas att jag spelade det på min 486a.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback