2009-01-24, 12:13
Medlem
Hej!

Nu har jag tänkt ta tag med aktiehandeln igen har bara gjort två affärer i hela mitt liv och dessa var Gexco. Jag har ett aktiekonto hos min bank, swedbank jag kommer handla med ungefär 30-40tkr detta kvartal men ska jag öppna konto hos nätmäklarna istället? jag föll lite för aktiedirekt, Riskkapitalförsäkring? ska jag öppna ett sånt konto och handla genom detta?

Har inte mycket koll på hur det funkar nu men jag ska göra allt jag kan för att lära mig. Har läst forumet på forumet och sökt svar under en längre tid men tycks inte hitta något svar som passar min frågeställning.

Bra böcker eller hemsidor där man kan läsa sig till tips och vad allt betyder osv?

Alla svar och tips uppskattas!
Citera
2009-01-24, 12:47
Medlem
c^2s avatar
Är det verkligen lämpligt att satsa 30-40Tkr om du bara gjort två affärer i hela ditt liv? Skulle ta det lite lugnare i början (men å andra sidan kanske 30-40Tkr bara motsvarar 1% av ditt kapital, vad vet jag )

Tradingguiden av birgersson skulle jag rekommendera.
Citera
2009-01-27, 18:18
Medlem
Tanken är inte att smälla i allt direkt utan lite här och var. Jag är inte sugen på daytrading om bokan handlar om det, jag vill kunna placera men även göra ca 2-3 avslut månaden.
Citera
2009-01-28, 11:30
Bannlyst
Aktiedirekts tjänst är bra. Sannolikt en av de billigaste också.
http://www.aktiespararna.se/start
Citera
2009-01-29, 07:16
Medlem
även fast jag sa att jag inte var intresserad av Daytrading så blev jag det nu, Är det något speciellt program man behöver? har aktiedirekt det?

Hälsningar R
Citera
2009-01-29, 09:50
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallden_66
Tanken är inte att smälla i allt direkt utan lite här och var. Jag är inte sugen på daytrading om bokan handlar om det, jag vill kunna placera men även göra ca 2-3 avslut månaden.
tradingguiden handlar inte om daytrading specifikt, går igenom både FA, TA och sen även saker som bara är bra att tänka på.
Citera
2009-01-29, 13:27
Medlem
ksvs avatar
I Tradingguiden kommer du finna en del referenser till en av världens mest framgångsrika fondförvaltare, Peter Lynch.

Vill du vara mer avancerad och orkar läsa böcker på engelska, kan jag rekommendera hans bok One Up on Wall Street.

Då de flesta som skriver aktieböcker inte själva lyckats bli förmögna på metoderna de beskriver, kan man ifrågasätta vad råden är värda. Lyckligtvis finns det sådana som Lynch som valt att dela med sig av erfarenheterna efter att de själva pensionerat sig som förvaltare.
Citera
2009-01-29, 13:46
Medlem
Svårt att förstå fackspråket på svenska (jag är helsvensk) så jag vet inte hur det kommer te sig på engelska :P tack för era tips! bara att börja läsa
Citera
2009-01-30, 15:46
Medlem
Lynchs bok är perfekt. Det är bra att han påpekar att man ska helst köpa en bostad innan man sysslar med aktier. Bättre att bo i en sunking 1a än att hyra.

Fast TS äger sitt boende och ska investera kapital som han har över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in