2009-01-20, 09:47
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
ThisIsSparta:
Jag är också ganska värmekänslig och värmen var faktiskt något av det jag var mest skraj för inför min resa hit (det och spindlarna!).
Tror för övrigt att om jag skulle stanna här i flera år så skulle det vara årstidernas skiftning som jag saknar mest, förutom familj och vänner.
Jag är också ganska värmekänslig och värmen var faktiskt något av det jag var mest skraj för inför min resa hit (det och spindlarna!).
Tror för övrigt att om jag skulle stanna här i flera år så skulle det vara årstidernas skiftning som jag saknar mest, förutom familj och vänner.
appropå spindlar och sånt där... är det mycket av den varan där nere eller är det mest nånting man oroar sig över i onödan? jag såg en sån där "worlds deadliest animals - australia"-dokumentär för någon vecka sedan. iofs så sa de ju att det kanske dog max några stycken per år av spindlarna/ormarna/hajarna/dödsmanterna/whatever men det känns ju ändå lite läskigt att komma från sverige där vi har NOLL dödliga djur till en hel liten djungel av giftiga arter.
det där med årstider... nere i söder, har de inte årstider (eller iaf något "ditåt") där? om jag har förstått det rätt så är det tropiskt klimat längst i norr, runt cairns och där... men i söder plus tasmanien, har inte de tempererat klimat?
jag försöker bilda mig någon slags koll på hur klimatet ser ut och fungerar men vet inte hur bra jag lyckas... :P
själv drar jag till australien i mitten av mars på ett WH-visum. antingen börjar jag i canberratrakten och är där i någon månad eller två, för att sedan dra mig norrut när vintern kommer. eller så drar jag norrut direkt, har inte riktigt bestämt än hur det blir... några tips gällande detta?