2004-10-29, 15:19
Medlem
Amors avatar
Vad tycker ni om Livets Ord och dess efterföljare?

På vilket sätt påverkar de svensk kristenhet?

Själv tycker jag dessa församlingar är väldigt intressanta och underhållande att följa
Citera
2004-10-29, 15:20
Medlem
hagge3s avatar
Jag gillar ingen religion, speciellt inte extrema avvikelser eftersom min kompis höll på att sabba hela sitt liv p.g.a. just religion.
Citera
2004-10-29, 15:24
Medlem
Makehastes avatar
Trosor i rörelse är alltid av godo.

Okej, förlåt... :thumbsdow
Citera
2004-10-29, 15:30
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Trosor i rörelse är alltid av godo.

Okej, förlåt... :thumbsdow

Har du läst "Lewis Resa"? Där drar han faktiskt paralleler mellan sexualitet och pingstväckelsen. Han jämför kristi sår med kvinnans vagina. Och pekar på den enorma sexuella laddningen som fanns kring Kristi blod
Citera
2004-10-29, 15:33
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Har du läst "Lewis Resa"? Där drar han faktiskt paralleler mellan sexualitet och pingstväckelsen. Han jämför kristi sår med kvinnans vagina. Och pekar på den enorma sexuella laddningen som fanns kring Kristi blod
Nej, men det lär ju finnas hyllkilometer i ämnet. Det incestuösa i treenigheten, det jungfruliga i Maria, det tabubelagda med sex över huvud taget inom kristendomen bäddar ju för en extra spänning i akten.
Citera
2004-10-29, 18:08
Medlem
Har reagerat på att många yngre personer jag mött därifrån, speciellt de som är uppväxta i rörelsen, har haft en otroligt naiv och märklig verklighetsuppfattning. Vet inte om deras framgångsteologi känns som en speciellt "sund" lära.

Det enda bra jag just nu kan komma på med Livets Ord är väl deras vänliga inställning och ekonomiska stöd till Israel.

Och att de kan vara underhållande kan jag ju hålla med om. Har lyssnat på en hel del föreläsningar av Ulf Ekman.
Citera
2004-10-29, 19:30
Medlem
alter egos avatar
Livets Ord är lika galna som Jehovas Vittnen, Mormoner och alla andra kristna sekter...
Citera
2004-10-29, 19:40
Medlem
Piuss avatar
Livets Ord är inte konstigare än vilken frikyrka som helst... Visst finns det en del konstiga 'ordare', men knasbollar dyker ju upp här och där överallt annars också så LO är inget undantag. Kan hålla med om att sådana som växt upp inom LO ofta inte känner till så mycket om 'världen', vissa har knappt besökt andra kyrkor, eller träffat särkilt många andra kristna. När det gäller LO's teologi så ligger den rätt så nära klassisk kristendom (närmare än Svenska Kyrkan i vissa avseenden), med vissa små avvikelser. T ex tungomålstal offentligt, som ibland missbrukas som pausfågel, kommer man inte på något att be på svenska så babblar man på med tungotal och kan tänka på annat så länge... Paulus förespråkar tungotal som personlig uppbyggelse (1 Kor 14) men LO har en vidare tolkning av begreppet. Vem skulle inte tycka (som utomstående) att det är märkligt om 1000 personer står och babblar på ett språk som ingen (tolkning av tungotal förekommer i undantagsfall) fattar nåt av. Allt som allt tycker jag dock att LO är en helt OK kyrka.
Citera
2004-10-29, 20:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Livets Ord är inte konstigare än vilken frikyrka som helst... Visst finns det en del konstiga 'ordare', men knasbollar dyker ju upp här och där överallt annars också så LO är inget undantag. Kan hålla med om att sådana som växt upp inom LO ofta inte känner till så mycket om 'världen', vissa har knappt besökt andra kyrkor, eller träffat särkilt många andra kristna. När det gäller LO's teologi så ligger den rätt så nära klassisk kristendom (närmare än Svenska Kyrkan i vissa avseenden), med vissa små avvikelser. T ex tungomålstal offentligt, som ibland missbrukas som pausfågel, kommer man inte på något att be på svenska så babblar man på med tungotal och kan tänka på annat så länge... Paulus förespråkar tungotal som personlig uppbyggelse (1 Kor 14) men LO har en vidare tolkning av begreppet. Vem skulle inte tycka (som utomstående) att det är märkligt om 1000 personer står och babblar på ett språk som ingen (tolkning av tungotal förekommer i undantagsfall) fattar nåt av. Allt som allt tycker jag dock att LO är en helt OK kyrka.

Delar din uppfattning, har själv flera vänner som är med i Livets Ord och har även själv besökt flera Gudstjänster i deras regi. Det mesta av kritiken gentemot L.O beror på att de är mer radikala än den ljumma Svenska Kyrkan. Rykten bildas och frodas då okunnigheten av församlingen är stor.
Citera
2004-10-29, 20:28
Bannlyst
Dom verkar alltid så glada och ha ett meningsfullt liv utan sprit, sex och andra glädjeämnen. Lite avundsjuk är man ju. Framförallt dom som får umgås med Åsa Waldau.
Citera
2004-10-29, 23:45
Medlem
nebutsdutss avatar
Märkligt det här med samfund och kyrka. Ofta så framställs kyrkan som lite blek och lika ofta frikykor som för mycket..........ingen är nöjd och det sjukaste av allt är att det oftast är icke troende som ältar detta. Vad bryr ni er för?
Citera
2004-10-30, 12:45
Medlem
call3s avatar
Haha jag läste Tros Rörelsen. tänkte det kanske var en motsats till extremfeminister
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in