2004-10-30, 14:26
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Märkligt det här med samfund och kyrka. Ofta så framställs kyrkan som lite blek och lika ofta frikykor som för mycket..........ingen är nöjd och det sjukaste av allt är att det oftast är icke troende som ältar detta. Vad bryr ni er för?

En mycket berättigad frågeställning. Ofta snackas det om att kristna försöker "pracka" på sitt budskap till icke-troende fast jag måste hävda att det är det omvända fallet. Hur ofta är det inte att kristna angrips utifrån ett evolutionistisk perspektiv, Bibelkritik, kritik och fördomar om olika församlingar...
Citera
2004-10-31, 10:21
Medlem
runars avatar
Trosrörelsen.

Trosrörlesen är som någon säger klassiskt kristna. Men de har samtidigt tankar som inte kan ses som kristna utan snarare tagna från magin(nylund)!!! Detta beror på att de har tagit det som finns inom kristendomen och blandat det med teorier som har sitt ursprung i USA (Haggin mfl)Rhema.

Haggins teorier skiljer/tar fasta på den helige ande.Genom en smord person verkar den helige ande, de smorda är i regel pastorer. Den helige Ande är en del av trenigheten och således gud. När en smord pastor talar är det således gud som talar, betvivlar man pastorn betvivlar man gud.(detta är självklart förenklat)

En sann kristen har enligt läran all rätt att förvänta sig ett rikt och bra liv allt pg a att personen har kontakt med den helige ande. Detta pga att allt gott är från gud, allt ont såsom sjukdomar är således från djävulen.

När nu framgång uteblir tolkas det av vissa som bristande tro och personen kan känna sig deprimerad eller otillräcklig.

Om någon vill läsa mer om trosrörelsen skall han gå till stadsbiblioteket, där finns det iregel arbeten av tidigare medlemmar som beskriver sin erfarenheter på en sansat sätt. Två mycket bra böcker är Manipulering pågår, samt Att leka med elden.

I övrigt är trosrörelsen klassiskt kristna då de firar nattvard mm mm.
Citera
2004-11-06, 22:09
Medlem
quarks avatar
Organisatoriskt ser trosrörelsen väldigt konstigt ut. Den verkar definieras av en predikantorginasation, där Ulf Ekman är ordförande. Men föreningen har inte någon hemsida på nätet.

Enligt Dagen skulle det finnas 45 församlingar i Sverige, med sex- till åttatusen medlemmar. Men någon lista hittar jag inte på nätet.

Är detta hemligt?
Citera
2004-11-07, 21:24
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Organisatoriskt ser trosrörelsen väldigt konstigt ut. Den verkar definieras av en predikantorginasation, där Ulf Ekman är ordförande. Men föreningen har inte någon hemsida på nätet.

Enligt Dagen skulle det finnas 45 församlingar i Sverige, med sex- till åttatusen medlemmar. Men någon lista hittar jag inte på nätet.

Är detta hemligt?

Trosrörelsen är ju ingen organisation egentligen på papperet. Men i realiteten kan man nästan säga att det är det.

Jämför olika trosförsamlingars hemsidor så kan ni se att de alla praktiserar samma teologi.

Man brukar säga att trots att församlingarna är fristående så ser de Ulf Ekman som sin andlige ledare.
Citera
2004-11-08, 21:35
Medlem
Amors avatar
Intressant att se Märstas Pingstförsamling på TV 4.

Retoriken om "vinnande församling" är direkt inspirerat av Livets Ord skulle jag vilja säga
Citera
2004-11-08, 21:45
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Intressant att se Märstas Pingstförsamling på TV 4.

Retoriken om "vinnande församling" är direkt inspirerat av Livets Ord skulle jag vilja säga
Jag kallar det framgångsteologi tro och du blir vacker, rik och frisk. Det är i hög grad importerat från Usa.
Citera
2004-11-08, 22:05
Medlem
Jack Daws avatar
För ett par år sedan var Livets Ord väldigt i ropet i media.
Avhoppare hade blivit trakasserade etc.
Hur är det nu? Var det kanske inte alls så dramatiskt som media föreställde det?
Citera
2004-11-08, 22:10
Medlem
Piuss avatar
Jag tror att många feltolkar budskapet, även inom församlingarna. Folk får för sig att tro är en garanti för hälsa, rikedom, framgång etc, vilket det naturligtvis inte kan vara. Det finns både framgångsrika och mindre framgångsrika inom trosrörelsen/pingst. Att se ner på någon på grund av dennes sociale status, sjukdom etc är naturligtvis förkastligt.

Appropå Kalla Fakta (aka Heta Lögner) så tycker jag det är lite konstigt att man synar en relativt liten församling i Märsta och inte the Big One (ni vet vad jag menar ). Som vanligt var tv-programmet vinklat för att ge ett negativt sken av församlingen, inte särskilt objektivt alls men vad kan man vänta sig... Vore intressant att få veta den VERKLIGA orsaken till det där parets "uteslutning" ur märstaförsamlingen...
Citera
2004-11-08, 22:16
Medlem
Piuss avatar
kom på en till grej:
Den där märkliga norska professorn i sociologi som de intervjuade verkade vara helt ute och cykla. Komma och påstå att bön och lovsång till Gud har något sexuellt över sig! Bland det löjligaste jag hört, jag har aldrig ens tänkt den tanken att det skulle vara något sådant. Bön och lovsång är ju att umgås och tala med Gud, ingen orgie som hon verkade vilja påskina. Det gav ett oseriöst intryck att ta in en sån person, vilseledande, sannerligen!
Citera
2004-11-08, 22:24
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Den där märkliga norska professorn i sociologi som de intervjuade verkade vara helt ute och cykla. Komma och påstå att bön och lovsång till Gud har något sexuellt över sig! Bland det löjligaste jag hört, jag har aldrig ens tänkt den tanken att det skulle vara något sådant. Bön och lovsång är ju att umgås och tala med Gud, ingen orgie som hon verkade vilja påskina. Det gav ett oseriöst intryck att ta in en sån person, vilseledande, sannerligen!
Eva Lundgren, sociolog i Uppsala, skrev följande artikel om Knutby:
http://www.roks.se/debatt/2004/0406_knutby_lundgren.html

Också om man läser PO Enquists "Lewis resa" finns det en del om extas, särskilt hos kvinnorna.
Citera
2004-11-08, 22:35
Medlem
Piuss avatar
Jag tror hon har fel i det mesta. När det kommer sexualitet in i bilden, då tror jag något gått snett. Jag har svårt att tro att sexuell kontroll skulle vara målet i församlingarna. Skulle det ändå ske har något uppenbarligen gått snett ( t ex Knutby) men då är det personer som beter sig illa och inte Gud...
Intressant tanke: Om jag varit kvinna i en sådan församling, hade jag blivit kåt på machopastorn? Och varför? Synnerligen ondskefullt av män i maktpositioner att utnyttja sådana kvinnor.
Som jag brukar säga: "Love is a two way street."
Man ska överhuvudtaget inte blanda ihop sexualiteten med religionen. Någon (minns inte vem) sade något i stil med: "När mannen och kvinnan förenas så vänder Gud ryggen till".
Citera
2004-11-08, 22:38
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark

Också om man läser PO Enquists "Lewis resa" finns det en del om extas, särskilt hos kvinnorna.

Handlade det om sexuell extas eller religiös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in