2009-01-19, 23:55
Bannlyst
http://www.rod.se/politikomraden/internationellt/Muslimer-skrams-av-SDs-framgangar

Citat:
Hem » Internationellt » Muslimer skräms a...

Muslimer skräms av SD:s framgångar

OSSE | 19 Januari 2009

Många svenska muslimer oroas över Sverigedemokraternas framgångar i opinionen, ett parti som av de muslimska organisationerna uppfattas ha en tydlig antimuslimsk agenda.

- Denna alarmerande situation måste tas på allvar, säger Ömür Orhun, turkisk ambassadör och särskilt sändebud för OSSE – Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa - när det gäller diskriminering mot muslimer.

Han uppmanar också de etablerade politiska partierna i Sverige att inte smittas av främlingsfientlig och antimuslimsk retorik, något som han menar tyvärr har skett i andra västländer.

Ömür Orhun besökte Sverige i oktober för att kartlägga läget för de muslimernas ställning i samhället. I hans ännu opublicerade rapport, som R&D tagit del av, riktas både ris och ros mot Sverige.

Den allmänna bilden är att toleransen mot muslimer ökar i stora delar av det svenska samhället. Men samtidigt ökar också antimuslimska stämningar.

Rapporten konstaterar också att antalet hatbrott har blivit fler i Sverige. Samtidigt som man berömmer de svenska myndigheterna för att ha utvecklat goda arbetsmetoder för att bekämpa hatbrott i största allmänhet, anser OSSE att det finns mycket kvar att göra när det gäller hatbrott mot muslimer:

De svenska rättsvårdande myndigheterna får kritik för att de saknar en långsiktig strategi för att bekämpa hatbrott mot muslimer. Kritik får också den svenska polisen, som inte utvecklat rutiner för att polisanmälda brott ska betecknas som antimuslimska sådana. Brottsförebyggande rådet anses använda en alltför snäv definition på islamofobi när man klassificerar brott.

Rapportören finner också brister i den svenska undervisningen, och konstaterar att det finns varken några lärarutbildningar eller lärarhandledningar som tar upp ämnet intolerans mot muslimer.

Många muslimer i Sverige utsätts också för diskriminering på olika sätt, skriver Orhun, och hänvisar till Diskrimineringsombudsmannens siffror.

”Det är önskvärt att Integrationsdepartementet utvecklar en nationell handlingsplan för att bekämpa indirekt och institutionaliserad diskriminering, som många invandrare, i synnerhet muslimer, har utsatts för” står det i rapporten.

Anders Orrenius
anders.orrenius@riksdagen.se
Ja, vad säger ni? Är det inte snarare så att svenskarna borde vara rädda för muslimernas framgångar? Någon som kommer ihåg shariakraven i valet?

"Kravbev från svenska muslimer val 2006 (pdf)"
http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2113.pdf

Varför rapporteras det inte om "hatbrott" mot svenskar? Vad tycker ni om Ömür Orhuns slutsatser? Behövs det fler planer mot "diskriminering" av muslimer i Sverige?
Citera
2009-01-20, 00:01
Medlem
Månsans avatar
Ingen större anledning att oroa sig. Medvinden för muslimerna har vänt. När nu i stort sett varenda svensk har uppmärksammat det gigantiska muslimproblemet i Sverige kommer det i vart fall inte bli värre på sikt. Den breda massan är trög men nu har gemene man till slut börjat fatta galoppen.
Senast redigerad av Månsan 2009-01-20 kl. 00:07.
Citera
2009-01-20, 07:47
Medlem
DO vinner inte särskilt många fall där muslimer diskriminerats. Antalet hatbrott, tja, muslimer står ju för en del av dom som dom är lika mkt förövare som offer. Undrar vilket material från DO han hänvisar till? DO är nybildat och hänvisar själv till föregående myndigheter, alltså Ombudsmannen för etnisk diskriminering så DO själv har inga "siffror" vad jag vet. Förmodligen har Ömür diktat upp resten också.

Utmärkt att muslimerna är uppmärksamma på att något kommer att hända. Då får de en chans att rätta till sina misstag. Väljer dom bort den chansen får de väl skylla sig själva.
Senast redigerad av bredställ 2009-01-20 kl. 07:50.
Citera
2009-01-20, 09:56
Medlem
Erk Swedes avatar
Tja

Citat:
Ursprungligen postat av Babypuddycat
Ja ut med nazisterna SD.....
Och förresten om dom vill kicka ut alla muslimer VA ska dom göra med dom som konventerat till islam DETTA ÄR DERAS OCH MITT LAND
vi har religionsfrihet här i landet vilket innebär att jag måste tillåta alla att själva välja sin religion.
DET GÄLLER ÄVEN DE MUSLIMSKA INVANDRARNA!!!!
Dom måste acceptera att deras barn blir kristna eller någon annan religon,gör dom det?
Är det religionsfrihet att stympa spädbarn?
Islam kämpar för sharia,vilket är emot allt vad sverige och europa står för,alltså totalt odemokratiskt.
Jämställdhet,vi har kvinnliga präster,när får vi se en kvinnlig Iman?.
Citera
2009-01-20, 11:53
Medlem
Hunniss avatar
Citat:
Och förresten om dom vill kicka ut alla muslimer VA ska dom göra med dom som konventerat till islam DETTA ÄR DERAS OCH MITT LAND

Kan dom väll anpassa sig efter sitt kära hemland då.

Sen alla vet att alla muslimer är inte med dom som vill ha dom här konstiga lagarna, typ ser jätta många muslimer som klär sig vanligt och i stortsätt hatar sin egna religon.

Ut med alla exremist muslimer, dom borde ha åkt till nåt arabland istället för att komma hitt och försöka införa deras skit lagar.

Sen om deras lagar skulle gå igenom så vill jag verkligen att muslimska tjuvar får hand av hugen och allt annat skit, sen straffet för våldtäkt vet jag ej.
Citera
2009-01-20, 12:00
Medlem
Att vara anti-islam är väl bara hälsosamt? Det vore näst intill idiotiskt att inte vara kritisk till Islam i dagsläget.
Citera
2009-01-20, 14:34
Bannlyst
Citat:
Nej, islam har ingen som helst plats i Sverige eller europa. Är du konvertit gör du bäst i att flytta till valfritt musse-land. Du kommer säkert trivas mycket bättre där ändå för i framtiden kommer Sverige inte vara lika musse-vänligt som idag. Moskéerna kommer vara rivna och era bisarra kläder förbjudna. Målet är att ändra lagarna så att det blir mindre attraktivt att utöva islam i Sverige. Tror att på denna väg kan vi få många mussar att ge sig av frivilligt, möjligtvis i kombination med att dra in alla lukrativa pidrak för dom.
Citera
2009-01-20, 16:37
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkpartiet
Citat:
Hem » Internationellt » Muslimer skräms a...

Muslimer skräms av SD:s framgångar

OSSE | 19 Januari 2009

Många svenska muslimer oroas över Sverigedemokraternas framgångar i opinionen, ett parti som av de muslimska organisationerna uppfattas ha en tydlig antimuslimsk agenda.

- Denna alarmerande situation måste tas på allvar, säger Ömür Orhun, turkisk ambassadör och särskilt sändebud för OSSE – Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa - när det gäller diskriminering mot muslimer.

Han uppmanar också de etablerade politiska partierna i Sverige att inte smittas av främlingsfientlig och antimuslimsk retorik, något som han menar tyvärr har skett i andra västländer.

Ömür Orhun besökte Sverige i oktober för att kartlägga läget för de muslimernas ställning i samhället. I hans ännu opublicerade rapport, som R&D tagit del av, riktas både ris och ros mot Sverige.

Den allmänna bilden är att toleransen mot muslimer ökar i stora delar av det svenska samhället. Men samtidigt ökar också antimuslimska stämningar.

Rapporten konstaterar också att antalet hatbrott har blivit fler i Sverige. Samtidigt som man berömmer de svenska myndigheterna för att ha utvecklat goda arbetsmetoder för att bekämpa hatbrott i största allmänhet, anser OSSE att det finns mycket kvar att göra när det gäller hatbrott mot muslimer:

De svenska rättsvårdande myndigheterna får kritik för att de saknar en långsiktig strategi för att bekämpa hatbrott mot muslimer. Kritik får också den svenska polisen, som inte utvecklat rutiner för att polisanmälda brott ska betecknas som antimuslimska sådana. Brottsförebyggande rådet anses använda en alltför snäv definition på islamofobi när man klassificerar brott.

Rapportören finner också brister i den svenska undervisningen, och konstaterar att det finns varken några lärarutbildningar eller lärarhandledningar som tar upp ämnet intolerans mot muslimer.

Många muslimer i Sverige utsätts också för diskriminering på olika sätt, skriver Orhun, och hänvisar till Diskrimineringsombudsmannens siffror.

”Det är önskvärt att Integrationsdepartementet utvecklar en nationell handlingsplan för att bekämpa indirekt och institutionaliserad diskriminering, som många invandrare, i synnerhet muslimer, har utsatts för” står det i rapporten.

Anders Orrenius
anders.orrenius@riksdagen.se

http://www.rod.se/politikomraden/internationellt/Muslimer-skrams-av-SDs-framgangar

Ja, vad säger ni? Är det inte snarare så att svenskarna borde vara rädda för muslimernas framgångar? Någon som kommer ihåg shariakraven i valet?

"Kravbev från svenska muslimer val 2006 (pdf)"
http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2113.pdf

Varför rapporteras det inte om "hatbrott" mot svenskar? Vad tycker ni om Ömür Orhuns slutsatser? Behövs det fler planer mot "diskriminering" av muslimer i Sverige?

Det där att dra upp hatbrotten är bara så idiotiskt. Det begås mer hatbrott mot judar sett än mot muslimer, i relation till hur många judar och muslimer det finns i Sverige. Högerextremister stod enbart för 12.5 % av alla hatbrotten år 2007. Jag undrar vem som ligger bakom alla hatbrott mot judar?

Tycker vi borde behandla muslimer som muslimerna brukar behandla kristna i muslimernas hemländer.
Citera
2009-01-20, 19:08
Medlem
Snuggles88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Din okunskap om islam är skrämmande.
En muhammadan blir medlem av den muhammadanska nationen, denna nation kallas ummah. Så vid konvertering till muhammdanismen så blir dessa per automatik medlemmar i ummah.
Därav kan de flytta till valfritt muhammadanskt land, det finns 57 stycken att välja på, istället för att ta upp plats i Sverige.

Detta var intressant, har du någon källa där man kan läsa mer om detta?

Överhuvudtaget tycker jag mångas åsikt om islam är skrämmande. Fattar inte hur man kan dra alla över en kant på det sättet som många gör. Varje person måste behandlas som en individ. Man kan inte bunta ihop alla muslimer och prata om dem. Det är precis som att säga att alla kristna är bra.

Till er som är så livrädda för Sharia, läs lite till:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiqh

Dem man ser på TV som blir stenade där det hänvisas till Sharia har oftast inte ens rättegång ägt rum. Det är extrema grupper som tagit lagen i egna händer och gjort egna tolkningar.

Jag håller på långa vägar inte med om det som står i detta brev, men och andra sidan kan man ifrågasätta hur många muslimer det är som står bakom det? Jag kan också skicka iväg en vädjan till alla partier inför nästa val och hävda att jag hör till minoritetsgruppen "vi med mindre penis än 10 cm".

En lagändring där man genomför särlagskrivning kan jag inte hålla med om. Samma lagar ska gälla för alla. Vad jag däremot inte kan förstå är hur folk kan se en moskeé som ett hot? Visst, svenska staten kanske inte ska gå in och finansiera den, men jag tycker inte dem ska finansiera kyrkor heller.

Jag tycker alla som nu stör sig så mycket på folk med andra religoner, se det som deras hobby. Inte stör ni er så mycket på folk som trivs med att spela datorspel eller träna? För att ett samhälle ska fungera optimalt i ett samhälle krävs acceptans från dess invånare.
Citera
2009-01-20, 19:35
Medlem
ironmaidengeeks avatar
Det är klart att muslimerna blir rädda när det plötsligt finns ett klarsynt parti med relativt stort stöd. Då slår dem naturligtvis bakut och börjar anklaga partiet för rasism för att försvara sina medeltida värderingar. Tyvärr är det ganska lätt att kasta skit på SD då många verkar tro att dem vill införa koncentrationläger och SS-divisioner. It´s a shame.
Citera
2009-01-20, 19:36
Medlem
TheEagle123s avatar
De blir rädda när de inser att de kan få sota för sina brott
Citera
2009-01-20, 22:52
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuggles88
När du säger obildade och medeltida värderingar... vad syftar du på då? Ge några bra exempel eller länk till någon vettig undersökning.

Jag ser inte varför islam skulle vara ett hot eller problem i västvärlden. Vad det gäller hur dem klär sig tycker jag bara du är löjlig. Vad spelar det dig personligen för roll? Klarar inte du av att acceptera folk som klär sig annorlunda mot ditt tycke och smak?

En liten parentes:
Vad anser du om t.ex keps?
Du kan börja med att läsa koranen och haditherna, dessa skrifter är det rättesnöre som många muslimer anser står över sekulär lagstiftning.

Att för en vuxen man att gifta sig med sexåriga tjejer är ok. Man får knulla när de fyller 9. Det gjorde profeten Muhammed Källa: Sahih Bukhari Volym 8, Bok 73.

Stjäla från kuffar (icke-muslimer) är ok. Koranen Sura 48:20, Ibn Ishaq 764,Bukhari 44:668

Slå ihjäl kuffar om de inte vill bli muslimer. Koranen 9:5.

Muslimer skall inte ha kristna eller judiska vänner. Koranen 5:51.

Vad muslimer predikar i nutid England och säkerligen här också:

http://video.google.com/videoplay?docid=2668560761490749816

Moskeockupation med upplopp Rosengård:

http://se.youtube.com/watch?v=qtNKYcv9EYA&feature=related

Borde väl räcka eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto