Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-01, 20:17
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Vissa hävdar ju, som sagt, att de aldrig haft sex, och aldrig fått några andra barn på naturlig väg. Det står inte helt klart om det verkligen var Marias barn, eller enbart släktingar.

http://www.fragaprasten.nu/html/maria10.htm
Eftersom det här är lite oklart, så kan man ju tolka det som att man har något att vinna på att fastslå att han inte hade några biologiska syskon. För att det på något sätt anses förta Marias jungfrulighet? Så går det att uppfatta. Även om jag inte begriper på vilket sätt det skulle förminska det? Hon födde Jesus (fvmh) och sen ingick hon äktenskapet som vilket äktenskap som helst med sin man. Ok han var gammal men om man nu bortser från det, en del män är väl fertila i hög ålder, så det enda som det skulle innebära för kristen teologi skulle väl i så fall vara att Jesus (fvmh) hade biologiska syskon? Skulle det på något sätt förta den kristna doktinen om treenigheten, eller Guds son?
Citera
2009-01-01, 23:11
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Eftersom det här är lite oklart, så kan man ju tolka det som att man har något att vinna på att fastslå att han inte hade några biologiska syskon. För att det på något sätt anses förta Marias jungfrulighet? Så går det att uppfatta. Även om jag inte begriper på vilket sätt det skulle förminska det? Hon födde Jesus (fvmh) och sen ingick hon äktenskapet som vilket äktenskap som helst med sin man. Ok han var gammal men om man nu bortser från det, en del män är väl fertila i hög ålder, så det enda som det skulle innebära för kristen teologi skulle väl i så fall vara att Jesus (fvmh) hade biologiska syskon? Skulle det på något sätt förta den kristna doktinen om treenigheten, eller Guds son?

Nej, det hade inte förtagit den kristna treenigheten eller något sådant. Tror jag inte i vilket fall. Om någon som är kristen invänder får den gärna göra det och förklara. Dock försöker jag bara ta reda på om man kan bevisa att Josef var pedofil.

På en annan hemsida läser jag det här:
Citat:
Det framgår inte av bibeln hur gamla Maria och Josef var när Jesus föddes. Man tror emellertid att Maria var ungefär 13-14 år, eftersom man brukade gifta bort flickorna så snart de blivit könsmogna, dvs i lagens mening vid tolv och ett halvt års ålder.

Josefs ålder vet vi heller ingenting om med säkerhet, mer än att även männen brukade gifta sig tidigt. Många rabbiner menade att för mannen var artonårsåldern den lämpligaste. (Man rådde pappan att gifta bort sin son "medan han fortfarande hade handen på hans nacke".)

De mest toleranta rabbinerna kunde gå med på att man fick bli hela 24 år innan man gifte sig, medan de strängaste lärde menade att Gud "förbannade den man som vid 20 års ålder ännu inte var gift".

http://web.telia.com/~u38010778/josefage.htm

Jag vet inte riktigt vart det står beskrivet om att han skulle vara 70+. I vilket fall, vet vi att han inte var en pedofil, som Muhammed.
Citera
2009-01-01, 23:43
Medlem
Eoppoyzs avatar
Hur gammal var Josef då när de blev trolovade då? Om Flygande mattan har rätt att han var 70 år så blir man nog tvungen att räkna efter den gregorianska kalendern och se hur gammal han egentligen var.
Citera
2009-01-02, 00:16
Medlem
I bibeln står det ingenting om Josefs och Marias respektive ålder.

Hur kan man vara så naiv att man hänvisar till källor (både bibeln och apokryfiska böcker) som kommit till långt efter Jesus liv? Tror muslimer verkligen att moderna människor är lika bokstavstroende som de?

Maria blev inte befruktad av Josef utan av den helige ande. Så att Josef skulle vara pedofil är bara ett löjligt försök att urskulda sig för att Muhammed faktiskt var en pedofil.
Citera
2009-01-02, 00:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Maria blev inte befruktad av Josef utan av den helige ande.

Så är den "helige ande" en pedofil då?
Citera
2009-01-02, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Jag förmodar att en helig ande inte känner sexuell attraktion på samma sätt som människor. Befruktningen var så att säga på ett mer andligt plan, kanske att jämföra med en provrörsbefruktning eller kloning eller så. Dessutom var Maria inte förpubertal.
Citera
2009-01-02, 00:55
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Det är lite svårt att göra barn med en prepubertal människa va? Eller du kanske inte alls tänker innan du skriver?
Citera
2009-01-02, 04:33
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Det är lite svårt att göra barn med en prepubertal människa va? Eller du kanske inte alls tänker innan du skriver?

Det kan vara pedofili även om barnet ommit in i puberteten. Nu skrevs ju NT:s texter i ett samhälle där barnäktenskap och därpå följande samlagen var vanligt. Det som förargar mig är att dagens kristna förhärligar detta havandeskap med ett barn som nyss kommit in i puberteten. Det har nyss varit jul och kyrkor gör allt för att vi istället ska fira denna pedofilhandling.
Citera
2009-01-02, 11:13
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det kan vara pedofili även om barnet ommit in i puberteten. Nu skrevs ju NT:s texter i ett samhälle där barnäktenskap och därpå följande samlagen var vanligt. Det som förargar mig är att dagens kristna förhärligar detta havandeskap med ett barn som nyss kommit in i puberteten. Det har nyss varit jul och kyrkor gör allt för att vi istället ska fira denna pedofilhandling.

Då jag är osäker på definitionen pedofili jämfört med hebefili så ska jag nog inte uttala mig i frågan. Dock har du inga källor för ditt påstående utan du säger bara att det förekom under samma tidsperiod.

Ponera då att hälften av alla kristna dvs. katolikerna har rätt. Då dog Maria oskuld och Josef hade aldrig samlag med henne. Om det inte är så, förefaller det naturligt att säga att man inte vet då det inte finns någon som helst klarhet i det hela. När den Helige ande gjorde maria havande vet vi heller inte och visst kan man spekulera i det hela och tycka det är spännande men det blir ungefär lika givande som Da Vinci-koden eller någon annan konspiration som inte bygger på något annat än luft.
Citera
2009-01-02, 14:42
Medlem
martinasilvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
I katolsk uppslagverk står det att Josef var 90 år när han gifte sig med Maria som var 12-14 år. Nu vet ju inte jag när de hade sex, men jag antar att man även på den tiden hade samlag för att bekräfta äktenskapets början.

Enligt svensk lag idag, så var hon då minderårig. Ska man därför döma efter svensk lag år 2009? (Höll på att missa en siffra där.... ) Mitt svar är nej. Det var den tidens seder och bruk att även gifta sig ung/gammal.

OM han var nittio så ska man döma det. Skitäckligt på alla sätt.Men jag vet inte hur gammal han var. Alla vuxna som har sex med barn är äckliga.
Citera
2009-01-02, 19:31
Medlem
Marathons avatar
Att Josef skulle ha vart en gammal gubbe när han gifte sig med Maria är ju helt befängt att tro, om man fortfarande var ogift vid 25 års ålder på den tiden så var det alldeles säkert något allvarligt fel på personen (typ obotligt sjuk) och den personen skulle dämed aldrig gifta sig med en 14-årig flicka senare i sitt liv.
Citera
2009-01-02, 19:42
Medlem
excelsiss avatar
Självklart inte i och med att den Heliga Jungfrun var jungfru under hela sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in