2008-12-20, 00:45
Bannlyst
1. en tråd som hamnar fel ska flyttas, inte låsas.
2. en moderators åsikt om huruvida en tråd är mindre intressant ska inte vara skäl nog för en låsning.
3. tomtar och TROLL som har för avsikt att bara trama & gå off-topic enbart i syfte för att försöka få en tråd stängd ska kunna bannas från den tråden.
4. var och en borde få vara operatör över sin egen tråd, och skall ges möjlighet att både ta bort inlägg(efter existerande regelbok såklart) och kunna banna vissa användare från tråden (se punkt 2)
2008-12-20, 01:11
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xismxist
2. en moderators åsikt om huruvida en tråd är mindre intressant ska inte vara skäl nog för en låsning.
3. tomtar och TROLL som har för avsikt att bara trama & gå off-topic enbart i syfte för att försöka få en tråd stängd ska kunna bannas från den tråden.
4. var och en borde få vara operatör över sin egen tråd, och skall ges möjlighet att både ta bort inlägg(efter existerande regelbok såklart) och kunna banna vissa användare från tråden (se punkt 2)
Fullständigt onödiga förslag enligt mig.
1. Befinner vi oss på samma forum?
2. Se nr 1.
3. Banna dem från hela forumet istället, mycket enklare.
4. Nej fullständigt absurt, låt moderatorerna sköta sitt arbete, det funkar bra just nu förutom vissa forum tycker jag.
2008-12-20, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Fullständigt onödiga förslag enligt mig.
1. Befinner vi oss på samma forum?
2. Se nr 1.
3. Banna dem från hela forumet istället, mycket enklare.
4. Nej fullständigt absurt, låt moderatorerna sköta sitt arbete, det funkar bra just nu förutom vissa forum tycker jag.

1. ja? exempel på tråd som stängts pga att den var felplacerad: https://www.flashback.org/showthread.php?p=14209873#post14209873
2. se nr 1
3. eftersom inte detta görs, så kunde man börja med att banna dom från trådarna dom tramsar i...
4. nix! finns ingen moderator som sköter sitt "arbete"! dom har alla noll koll och ingen överblick på vad som diskuteras i trådarna när dom går in med sina censurmetoder.
2008-12-20, 01:52
Medlem
csts avatar
Citat:
1. Oftast flyttas en felaktigt placerad tråd om det inte redan finns liknande trådar eller om tråden saknar diskussionsunderlag.
2. Så en tråd som saknar diskussionsunderlag eller frågeställning skall finnas kvar? Då undrar jag, i vilket syfte?
3. Tomtar och troll får sitt, dessutom raderas ju deras inlägg så gott som alltid.
4. Vilket innebär att TS kan radera bort inlägg som inte överensstämmer med dennes egna åsikter. Vilka bra diskussioner det skulle bli då. TS vinner alltid!
2008-12-20, 01:55
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
1. ja? exempel på tråd som stängts pga att den var felplacerad: https://www.flashback.org/showthread.php?p=14209873#post14209873
2. se nr 1
3. eftersom inte detta görs, så kunde man börja med att banna dom från trådarna dom tramsar i...
4. nix! finns ingen moderator som sköter sitt "arbete"! dom har alla noll koll och ingen överblick på vad som diskuteras i trådarna när dom går in med sina censurmetoder.
1. Tråden var i rätt forum.
2. Reglerna finns av en anledning, eftersom jag inte vet vad en konstpirationstråd måste ha för kriterier tänker jag inte debattera dem men jag litar fullstädigt på att moderatorerna sköter sitt jobb utan sina egna åsikter inblandade.
3. Bara för att du tycker dem är troll behöver inte det betyda att dem är det. Återigen, om man trollar i en tråd = trollar i alla trådar = fullständigbad. En sådan funktion vore onödig.
4. Gillar du inte läget kan du starta ett nytt forum. Jag tycker moderatorerna här på FB överlag gör ett mycket gott arbete, de är pålästa, kunniga och oftast opartiska.
2008-12-20, 02:39
Medlem
ischs avatar
Citat:

Helt övertygad om att merparten inte skulle kunna hantera punkt 4. Överlag så ser jag inte hur någon av dessa punkter skulle göra FB till ett bättre forum. Snarare tvärt om med än lägre i tak och minskade möjligheter att verkligen skapa en debatt.
2008-12-20, 08:21
Medlem
miklons avatar
Citat:

1. Oftast sker det redan (undantaget trådar som borde ha postats i Laidback), men det är ingen given rättighet att få sin tråd flyttad om man gjort en uppenbar felplacering.

2. Det är det inte heller, om inte moderatorn bedömer att diskussionsunderlag saknas eller om tråden spårat ur helt och hållet. Trådar som inte är tillräckligt intressanta dör ju ändå, om trådens ämne inte är intressant nog att skapa diskussion, men sidodiskussioner uppstår kan tråden låsas pga OT.

3. Det är ju en tänkbar lösning, om det går att genomföra rent tekniskt, mig veterligen finns inte den funktionen tillgänglig för moderatorerna (men jag kan ha fel).

En intressant fördel med det är att det beslutet skulle kunna överlåtas till moderatorerna själva och att processen skulle kunna bli mycket snabbare än en avstängning från hela forumet. Fördelen med det är att användare som bara är ute för att tramsa snabbt kommer bli bannlysta från tråd efter tråd, vilket förhoppningsvis gör att de tappar intresset för forumet, medan användare som normalt sett är skötsamma, men på tillfälligt tramshumör kan se det som en slags varning och förhoppningsvis slutar.

Dock så ställer jag mig lite frågande till hur många användare som har en medveten agenda att tramsa och gå OT för att få tråden låst och hur lätt det faktiskt är att urskilja dessa från vanliga tramsare.

4. Jag vill gärna tro det bästa om FB:s användare och brukar generellt sett vara positiv till att ge användarna mer att säga till om, men ledsen, det här tror jag inte alls på. Bättre då att utöka antalet moderatorer så man får fler som snabbt kan gripa in opartiskt när det spårar ur.
2008-12-20, 08:53
Medlem
Ful Fisks avatar
Punkt 4:a skulle orsaka ett större kaos i tex. I&I. Det kommer absolut inte fungera. Vad är det för fel på att rp:a i trådar som du gillar? Jag tycker det alltid fungerar.
2008-12-20, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Punkt 4:a skulle orsaka ett större kaos i tex. I&I. Det kommer absolut inte fungera. Vad är det för fel på att rp:a i trådar som du gillar? Jag tycker det alltid fungerar.

Punkt 4 skulle göra att problemen tas itu innan en moderator kommer och stänger hela tråden med en ursäkt att den spårat ur...
2008-12-20, 10:32
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Punkt 4 skulle göra att problemen tas itu innan en moderator kommer och stänger hela tråden med en ursäkt att den spårat ur...
Problemen som du ser dom? Med en punkt 4 som du anser - finns det inget som heter yttrandefrihet. Du vill kunna ta bort åsikter och inlägg som du anser är trams och förstör, och då har vi inte en öppen debatt.

Gör ett eget forum och prova dina regler, så ser du att det absolut inte fungerar i verkligheten. Låt varje person styra totalt i sin egen tråd, och fascinera dig över hur stort och omfattande ditt forum kommer bli.
2008-12-20, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
1. Oftast sker det redan (undantaget trådar som borde ha postats i Laidback), men det är ingen given rättighet att få sin tråd flyttad om man gjort en uppenbar felplacering.

Nej det gör det inte, jag har själv fått en tråd stängd och anledningar var att den inte hörde hemma i konsp. teorier. Det är en självklarhet att tråden ska flyttas och inte låsas.

Citat:
2. Det är det inte heller, om inte moderatorn bedömer att diskussionsunderlag saknas eller om tråden spårat ur helt och hållet. Trådar som inte är tillräckligt intressanta dör ju ändå, om trådens ämne inte är intressant nog att skapa diskussion, men sidodiskussioner uppstår kan tråden låsas pga OT.

En moderators åsikt ska inte vara underlag för att stänga en tråd ALLS. om denne påstår att diskussionsunderlag saknas är det ju dennes åsikt, tråden ska inte stängas för det.

Citat:
3. Det är ju en tänkbar lösning, om det går att genomföra rent tekniskt, mig veterligen finns inte den funktionen tillgänglig för moderatorerna (men jag kan ha fel).

En intressant fördel med det är att det beslutet skulle kunna överlåtas till moderatorerna själva och att processen skulle kunna bli mycket snabbare än en avstängning från hela forumet. Fördelen med det är att användare som bara är ute för att tramsa snabbt kommer bli bannlysta från tråd efter tråd, vilket förhoppningsvis gör att de tappar intresset för forumet, medan användare som normalt sett är skötsamma, men på tillfälligt tramshumör kan se det som en slags varning och förhoppningsvis slutar.

Dock så ställer jag mig lite frågande till hur många användare som har en medveten agenda att tramsa och gå OT för att få tråden låst och hur lätt det faktiskt är att urskilja dessa från vanliga tramsare.

Nej beslutet ska inte överlåtas till en moderator utan det är helt och hållet upp till trådskaparen, för oftast hinner det bli så mkt trams på en gång att moderatorn istället stänger hela tråden istället för att ta itu med problemen. Hela tråden ska väl för i helvete inte stängas bara för att man är förföljd av några troll? LATHET från moderatorerna är vad det handlar om - ENBART.

Citat:
4. Jag vill gärna tro det bästa om FB:s användare och brukar generellt sett vara positiv till att ge användarna mer att säga till om, men ledsen, det här tror jag inte alls på. Bättre då att utöka antalet moderatorer så man får fler som snabbt kan gripa in opartiskt när det spårar ur.

Det kan du inte veta förräns det har blivit testat, jag tror tvärtom att det kommer funka väldigt bra. för som sagt i daxläget så straffas hela trådar enbart pga några förstörande troll. Grejen med det hela är ju även den att en moderator som griper in inte har minsta känsla eller överblick om vad som sagts i tråden eller vad det egentligen ens handlar om, speciellt om den hunnit bli stor. SOM SAGT, lathet är vad det handlar om. fler moderatorer är ändå lika med flera lata moderatorer.. därför borde var och en få bestämma över sin egen tråd
2008-12-20, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Problemen som du ser dom? Med en punkt 4 som du anser - finns det inget som heter yttrandefrihet. Du vill kunna ta bort åsikter och inlägg som du anser är trams och förstör, och då har vi inte en öppen debatt.

Gör ett eget forum och prova dina regler, så ser du att det absolut inte fungerar i verkligheten. Låt varje person styra totalt i sin egen tråd, och fascinera dig över hur stort och omfattande ditt forum kommer bli.

Självklart, det är ens egen tråd och man vet vad det handlar om. en moderator har ingen koll alls därför förstör dom bara tråden med sina ingripanden (eller stänger den helt)

Du fattar ju inte? vem har sagt att man får göra som man vill? givetvis ska dom åtgärder man utför hänvisas till efter existerande regelbok
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in