Citat:
Ursprungligen postat av xismxist
1. en tråd som hamnar fel ska flyttas, inte låsas.
2. en moderators åsikt om huruvida en tråd är mindre intressant ska inte vara skäl nog för en låsning.
3. tomtar och TROLL som har för avsikt att bara trama & gå off-topic enbart i syfte för att försöka få en tråd stängd ska kunna bannas från den tråden.
4. var och en borde få vara operatör över sin egen tråd, och skall ges möjlighet att både ta bort inlägg(efter existerande regelbok såklart) och kunna banna vissa användare från tråden (se punkt 2)
1. Oftast sker det redan (undantaget trådar som borde ha postats i Laidback), men det är ingen given rättighet att få sin tråd flyttad om man gjort en uppenbar felplacering.
2. Det är det inte heller, om inte moderatorn bedömer att diskussionsunderlag saknas eller om tråden spårat ur helt och hållet. Trådar som inte är tillräckligt intressanta dör ju ändå, om trådens ämne inte är intressant nog att skapa diskussion, men sidodiskussioner uppstår kan tråden låsas pga OT.
3. Det är ju en tänkbar lösning, om det går att genomföra rent tekniskt, mig veterligen finns inte den funktionen tillgänglig för moderatorerna (men jag kan ha fel).
En intressant fördel med det är att det beslutet skulle kunna överlåtas till moderatorerna själva och att processen skulle kunna bli mycket snabbare än en avstängning från hela forumet. Fördelen med det är att användare som bara är ute för att tramsa snabbt kommer bli bannlysta från tråd efter tråd, vilket förhoppningsvis gör att de tappar intresset för forumet, medan användare som normalt sett är skötsamma, men på tillfälligt tramshumör kan se det som en slags varning och förhoppningsvis slutar.
Dock så ställer jag mig lite frågande till hur många användare som har en medveten agenda att tramsa och gå OT för att få tråden låst och hur lätt det faktiskt är att urskilja dessa från vanliga tramsare.
4. Jag vill gärna tro det bästa om FB:s användare och brukar generellt sett vara positiv till att ge användarna mer att säga till om, men ledsen, det här tror jag inte alls på. Bättre då att utöka antalet moderatorer så man får fler som snabbt kan gripa in opartiskt när det spårar ur.