2008-12-20, 10:44
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xismxist
Du fattar ju inte? vem har sagt att man får göra som man vill? givetvis ska dom åtgärder man utför hänvisas till efter existerande regelbok
Jodå. Du! Ta bort inlägg och banna användare <- göra som man vill.
Och du tror realistiskt att 200000 användare kommer följa regelboken slaviskt i sina egna trådar när folk säger emot dom? You're living in a dream world...
2008-12-20, 10:52
Medlem
miklons avatar
Citat:
Nej det gör det inte, jag har själv fått en tråd stängd och anledningar var att den inte hörde hemma i konsp. teorier. Det är en självklarhet att tråden ska flyttas och inte låsas.

Du har enligt egen utsago fått en tråd stängd, det är inte ett särskilt stort underlag, det handlar om en moderator som eventuellt har gjort fel vid ett tillfälle.

En felplacerad tråd är ett regelbrott, jag tycker i och för sig att man som moderator kan vara schysst och flytta felplacerade trådar, men det finns ingen självklarhet i det.

Du får väl tro vad du vill, min erfarenhet är att trådar väldigt ofta flyttas.

Citat:
En moderators åsikt ska inte vara underlag för att stänga en tråd ALLS. om denne påstår att diskussionsunderlag saknas är det ju dennes åsikt, tråden ska inte stängas för det.

Om inte moderatorerna har befogenhet att stänga trådar får vi ett oreglerat forum. Som moderator ser man ofta hur trådar spårar ur och ska man då sitta och försöka radera allt som är OT eller trams får man en oöverstiglig uppgift, i det läget är det bättre att låsa tråden.

Det är klart att det kommer baseras på moderatorns åsikt, men det är därför vissa har fått förtroendet att vara moderatorer, för att fatta sådana beslut. Moderatorerna har dessutom möjlighet att rådfråga sina kollegor.

Citat:
Nej beslutet ska inte överlåtas till en moderator utan det är helt och hållet upp till trådskaparen, för oftast hinner det bli så mkt trams på en gång att moderatorn istället stänger hela tråden istället för att ta itu med problemen. Hela tråden ska väl för i helvete inte stängas bara för att man är förföljd av några troll? LATHET från moderatorerna är vad det handlar om - ENBART.

Om du visste hur mycket tid de flesta moderatorer lägger ned så är det tveksamt om du skulle kalla det lathet.

Citat:
Det kan du inte veta förräns det har blivit testat, jag tror tvärtom att det kommer funka väldigt bra. för som sagt i daxläget så straffas hela trådar enbart pga några förstörande troll. Grejen med det hela är ju även den att en moderator som griper in inte har minsta känsla eller överblick om vad som sagts i tråden eller vad det egentligen ens handlar om, speciellt om den hunnit bli stor. SOM SAGT, lathet är vad det handlar om. fler moderatorer är ändå lika med flera lata moderatorer.. därför borde var och en få bestämma över sin egen tråd

Nej, jag kan inte veta innan det blivit testat, men du kan heller inte veta om det blir katastrof. Det enda vi kan göra är att säga vad vi tror och så får den som bestämmer fatta beslutet. Jag tror att det skulle bli kaos och jag tror också att de flesta håller med mig om det.

Jag tror dessutom inte att risken för kaos skulle minska om sådana redskap skulle komma i händerna på folk som dig, som svamlar om att du är förföljd av troll som tramsar och går OT målmedvetet för att få dina trådar låsta.
2008-12-20, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jodå. Du! Ta bort inlägg och banna användare <- göra som man vill.
Och du tror realistiskt att 200000 användare kommer följa regelboken slaviskt i sina egna trådar när folk säger emot dom? You're living in a dream world...

Vad i "utföra åtgärder efter reglerna" var det som du inte fattade?
Tror du att moderatorerna följer regelboken idag? SVAR NEJ.

1+1 =

Låt istället oss trådskapare sköta våra egna trådar(efter gällande regler)
Låt istället moderatorerna ta itu med dom regler trådskaparna bryter emot.

det underlättar för alla!
2008-12-20, 10:54
Medlem
miklons avatar
Citat:
Självklart, det är ens egen tråd och man vet vad det handlar om. en moderator har ingen koll alls därför förstör dom bara tråden med sina ingripanden (eller stänger den helt)

Du fattar ju inte? vem har sagt att man får göra som man vill? givetvis ska dom åtgärder man utför hänvisas till efter existerande regelbok

Det är inte DIN tråd och det är inte du som ska avgöra hur den utvecklas. Det enda du kan göra är att definiera trådens ämne genom din trådstart, sedan får folk diskutera fritt inom ämnet och så får opartiska moderatorer ta bort sådant som bedöms falla utanför ämnet. Om vi skulle ha en situation där varje trådskapare kunde ta bort sådant som de inte anser passar med deras bild av vad tråden handlar om skulle det bli kaos. Garanterat.

Edit: Du skriver vidare att moderatorerna inte kan sätta sig in i de trådar som modereras, hur tror du det skulle bli om moderatorerna istället skulle försöka nästla sig igenom en annan persons åtgärder för att se vad som är rätt och fel? Då måste man dels sätta sig in i hela tråden för att bedöma vilka åtgärder som är ok, dels sätta sig in i varje åtgärd som trådskaparen gjort för att bedöma hur de stämmer med reglerna och trådens ämne.
2008-12-20, 10:57
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Tror du att moderatorerna följer regelboken idag? SVAR NEJ.
Och du tror det skulle gå bättre ifall 200k användare ska följa den, mer eller mindre utan tyglar tills någon moderator ser vad som händer? Starta ett eget forum, du kommer aldrig få igenom dina idéer här eller ens hitta en enda anhängare.
2008-12-20, 10:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Jag tror du underskattar arbetet som krävs av moderatorerna för att kontrollera att alla inläggsraderingar och andra åtgärder utförda av trådskapare är i enlighet med reglerna.

Sen är det ju som miklon påpekar inte DIN tråd bara för att du har skapat den.

EDIT: miklon lade till lite i sitt senaste inlägg medan jag skrev så mitt inlägg blev överflödigt.
2008-12-20, 11:02
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Låt istället oss trådskapare sköta våra egna trådar(efter gällande regler
Det där är ett intressant uttalande som tål att granskas närmare, precis som de två ovanstående skribenterna.
Du lever i villfarelsen att den tråd du startat är din ägodel och att du, uppenbarligen, skall få bestämma vad som är trams och inte. Så är det inte, inse det.
Admin (Flashback Media Group i förlängningen) äger varenda stavelse du har skrivit och bestämmer således exakt vad som är trams eller rätt och fel. Du skriver inte ditt inlägg och dina trådar på din egen server, eller hur?
2008-12-20, 11:05
Medlem
Citat:
4. var och en borde få vara operatör över sin egen tråd, och skall ges möjlighet att både ta bort inlägg(efter existerande regelbok såklart) och kunna banna vissa användare från tråden (se punkt 2)

intressant idé helt klart, skulle man få detta att fungera så vore det ju ett utmärkt sätt att rekrytera nya moderatorer. förutsättningarna för ett lyckat val av moderator ökar sannolikt om användaren själv kan bevisa sin begåvning för jobbet som förtroendevald. så i slutändan underlättar xismxist:s förslag för administrationen att hitta nya lämpliga kandidater för uppdragen, vilket alla troligen tjänar på.

dock så finns det väl teoretiskt en baksida med förslaget, nämligen att det blir fullständig anarki på forumet. det måste nog därför införas någon typ av begränsningar även i en sån här funktion. man kan börja med att införa det på prov i nån enstaka avdelning, t ex Laidback, sen ser man hur och om det funkar.

det lockande med detta förslag är att om det blir genomfört så kommer förhoppningsvis moderatorernas arbetsbörda minska ordentligt. gillar även i grunden idén att man själv får ta ansvar för sin egen tråd och vem vet, till slut kanske vi inte längre behöver några moderatorer som ständigt lägger näsan i blöt
2008-12-20, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag tror du underskattar arbetet som krävs av moderatorerna för att kontrollera att alla inläggsraderingar och andra åtgärder utförda av trådskapare är i enlighet med reglerna.

Sen är det ju som miklon påpekar inte DIN tråd bara för att du har skapat den.

EDIT: miklon lade till lite i sitt senaste inlägg medan jag skrev så mitt inlägg blev överflödigt.

Varför ska moderatorerna kontrollera allt?
2008-12-20, 11:09
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Jag har ett förslag till förbättring. Max 6 inlägg per dag i snitt på månadsbasis, Laidback undantaget.
2008-12-20, 11:09
Medlem
Citat:

Så att allt går rätt till kanske? Eller tror du att ett så stort och brett forum som flashback bara befolkas av folk som följer regler och aldrig gör fel?
Jag tror att det oundvikligen skulle bli så att många trådskapare skulle ha lättare att radera inlägg från meningsmotståndare än från sympatisörer i sina trådar, och man är inte alltid så objektiv som man tror.
2008-12-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Jag har ett förslag till förbättring. Max 6 inlägg per dag i snitt på månadsbasis Laidback undantaget.

Så ifall det dyker upp en fråga i något av datorforumen som jag kan svara på och det inte verkar som någon annan kan det så får frågeställaren snällt vänta en dag för att jag har diskuterat integrationspolitik den dagen.
Dagen efter kanske jag dessutom ser något annat som jag anser vara viktigare att offra mina få inlägg på än att hjälpa en okänd människa som har problem med datorn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in