2008-12-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
De som idag tillämpar dödsstraff på minderåriga verkar främst vara diverse diktaturer i tredje världen, men jag ser inget fel i att avrätta en gärningsman bara för att han är ung. Sanna mina ord, den pojken kommer begå fler brott. Du vet det gamla talesättet "det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål"? Han började sin kriminella bana med att mörda, och hur den kommer att sluta vågar man knappt ens tänka på. Därför är det bäst att kväsa denna framtida serievåldtäktsman och massmördare i sin linda.
Jo visst verkar det fullt i sin ordning att basera våran lagstiftning på gamla ordspråk, idiot. Vi snackar om små barn här. Skulle mycket väl kunna tänka mig att en av "gärningsmännen" har en djupgående personlighetsstörning av psykopatisk art idag och att det var denne som var drivande. Psykopati är medfött om än inte formellt diagnosticerbart före 18-års ålder (och det heter antisocial personlighetsstörning i diagnosregistret, psykopati finns inte som formell diagnos i dagsläget). Jag har dock ingen som helst insiderinformation och spekulerar bara. Likväl så var det små barn som utförde det hemska dådet. Att lagligen avrätta små barn är fel på så många sätt att jag inte orkar börja räkna upp dom
Citera
2008-12-15, 01:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Mary Bell

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det måste ha varit en fruktansvärt otäck känsla för utredarna när de började fatta vad som hade hänt. Sånt vill man helst slippa vara med om.

Nån bör hålla koll på killarna för att se vad som händer. Det var ju ett liknande fall i Norge, litet tidigare, mordet på 5-åriga Silje Redegard (tror jag attt hon hette i efternamn). Jag läste för några år sedan att en av killarna som hade ihäl henne hade hamnat i trubbel också som större, trots ett intensivt psykologprogram, medan de andra två inte hade det. Det låter intuitivt riktigt att en någorlunda normal unge kan hänga med på nåt sånt där, men att det behövs någon med en djugående störning som tar initiativet till det.

Det var ju också något som slog en när det gäller de två 10-åringar som hade ihjäl 2-årige James Bulger i Liverpool. Från vad man kunde läsa sig till av fallet, var den ene förövaren en jagsvag kille som hade svårt att få kompisar, och den andre en mer drivande personlighet med psykopatiska drag. Dessa båda killar behandlade det brittiska rättsväsendet inte bara som vuxna, utan också i princip likadant.

Kom osökt att tänka på Mary Bell, ett barn som mördade två barn i Newcastle. Hon var ledaren och en annan flicka "hängde med". Mary Bell har nu själv barn men övervakas av de sociala myndigheterna.
Citera
2008-12-15, 01:55
Medlem
Irrblossas avatar
På något vis tycker jag alltid att det ska vara ett sånt skyddande av varenda brottsling...
Visst är barn som begår brott, mer känsligt än vuxna...men ändå...
Citera
2008-12-15, 02:37
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Tre av min kompisar (då i åldrarna 18-21) var faktiskt inne på förhör ang. morden. De hade spelat street basket på en plan nära Dottevikskolan strax efter att Kevin mördats. De blev efterlysta på Text-TV vill jag minnas.

Kevins pappa arbetar idag som vaktmästare, men ser rätt sunkig ut.
Citera
2008-12-15, 02:42
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Tyvärr så förde mordet fram linslusen och egocentrikern, Rolf Sandberg (då poliskomissarie) i rampljuset. Han skröt ju vitt och brett i flera år om hur skicklig han var som lyckats knäcka detta mord och fick t o m var värd i P1:s Sommar. Han är även känd som dåren som ville stänga ner Arvikafestivalen p g a -"där förekom knark".
Citera
2008-12-15, 09:25
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machu Picchu
Jo visst verkar det fullt i sin ordning att basera våran lagstiftning på gamla ordspråk, idiot. Vi snackar om små barn här. Skulle mycket väl kunna tänka mig att en av "gärningsmännen" har en djupgående personlighetsstörning av psykopatisk art idag och att det var denne som var drivande. Psykopati är medfött om än inte formellt diagnosticerbart före 18-års ålder (och det heter antisocial personlighetsstörning i diagnosregistret, psykopati finns inte som formell diagnos i dagsläget). Jag har dock ingen som helst insiderinformation och spekulerar bara. Likväl så var det små barn som utförde det hemska dådet. Att lagligen avrätta små barn är fel på så många sätt att jag inte orkar börja räkna upp dom

Dessutom förutsätter ju avrättning av människor av de förstår hela innebörden av vad de gjort. Barn brukar anses förstå innebörden av döden och dess definitiva slut först runt 8-10 års ålder. Även om dessa pojkar förmodligen kan tänkas både ha levt i en dysfunktionell familj och hade aggressivitetsproblem så innebär ju inte detta att de förstod att det de gjorde mot lille Kevin skulle leda till att han dog.

Hela historien är ju bara en ren tragedi.
Citera
2009-06-06, 16:42
Medlem
ittebittes avatar
Jag vill veta vad mördarna gör idag!
Citera
2009-06-06, 17:41
Medlem
Per-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Föräldrarna skyddade väl också barnen som gjorde det. De kände i varje fall till ungefär vad som hade skett. Vill inte minnas att det väcktes åtal för skyddande av brottsling - varför? Spelar gm:s ålder in här?

tillägg:

Det kunde lika gärna ha hänt på en lekplats i ett villaområde.

Nej, whitetrash brukar inte bo i villa.
Citera
2009-06-06, 18:08
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Martin
Nej, whitetrash brukar inte bo i villa.
Det område där vederbörande bodde är Arvikas ghetto. Även känt som "Röe å vite sia" (i Dôttevik)" *

*Röda och vita sidan, på rikssvenska...
Citera
2009-06-06, 18:22
Medlem
Per-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Det område där vederbörande bodde är Arvikas ghetto. Även känt som "Röe å vite sia" (i Dôttevik)" *

*Röda och vita sidan, på rikssvenska...
Ja, det är det jag menar.
Citera
2009-06-06, 21:54
Medlem
TV-program om Kevin

TV3 sände en serie i 6 avsnitt hösten 2006 som hette "Ondska". Sista avsnittet, del 6 (sänt 2006-12-12), handlar om barn som begår hemska brott. Här finns bl.a. mordet på Kevin 4 år med, men man har också med några barnmord begångna av barn i England och USA. Serien har med mycket om Kevin, men fokuserar mer på Ondska och hur människor är funtade, så man får kanske inte svar på riktigt alla frågor man vill ha svar på. Men programmet kan vara en tankeställare.

Programmet finns kvar att se på TV3:s hemsida:

www.tv3.se > Play > Ondska > avsnitt 6
Citera
2009-06-07, 01:19
Medlem
Disco Moskvas avatar
Jag hoppas verkligen att ingen börjar snoka efter killarnas identiteter.

"Gärningsmännen" var fem och sju år gamla när det här hände. Barn i den åldern har knappast konsekvenstänkande som kan omfamna ämnen som Döden och Att Döda på ett realistiskt sätt. Människans mentala mognad är fullgången först en bra bit efter pubertetens peak, runt 18-19 årsåldern brukar man tala om. De här killarna har fått sitt straff och de kommer fortsätta få det livet igenom. Att leva med vetskapen måste vara så överjävligt hemskt. De var barn och kunde inte förstå vad de gjorde, ändå kommer det för alltid ligga som ett klister på dem och skuldkänslorna och ångesten kommer vara den vuxnes.

Om man börjar applicera den vuxnes rationella tankar på barns handlingar så går vi en väldigt läskig framtid till mötes. Pedofiler och barnmisshandlare skulle hurra för full hals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in