2008-11-16, 03:55
Medlem
Outsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Ja nu är ju utkonkurrerad och konkurs två vitt skilda saker. Sen kan man ju definiera utkonkurerar på olika sätt. Den McD som låg i umeå i början på 90 talet valde att stänga pga av bristande lönsamhet och Max tog då över lokalen.

Max koncept fungerar bättre med en lägre gästtillströmning och dom kan då driva en ekonomiskt lönsam restaurang på platser som inte skulle funka för McD. Max koncept fungerar mig veterligen inte lika bra vid hög gästtillströmning villket gör att där är McD mer framgångsrika ekonomiskt. Visst dom två är konkurenter men dom konkurerar inte helt och hållet på samma marknad.
Vad är skillnaden mellan Max och McDs koncept då? Eftersom maten kostar ungefär lika mycket på båda ställena kan det väl inte vara vidare bra med låg gästtillströmning?
Citera
2008-11-16, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Vad är skillnaden mellan Max och McDs koncept då? Eftersom maten kostar ungefär lika mycket på båda ställena kan det väl inte vara vidare bra med låg gästtillströmning?

McD: Där är konceptet att maten ska vara klar innan gästen beställer. Det går fort men är mindre gott.

BK: Där gör man maten till gästen när denne beställer den. Det tar längre tid men är nygjort.
Citera
2008-11-16, 10:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Två av deras restauranger här i Göteborg har också varit tvungna att klappa ihop. Den första kursade donken låg på Avenyn i nattklubben Lounge(-s) lokaler, och den andra buklandade rörelsen låg vid Linnégatan precis där Prinsgatan korsar. Idag är det ett Condeco-fik (mikro-latte till mega-priser..) i köttclownens gamla lokaler...

I båda fallen så var det troligen ett relativt sett minimalt kundunderlag som bidrog till de båda krascherna. Restaurangen på Linnégatan överlevde inte Burger Kings konkurrens, och Aveny-restaurangen mötte sannolikt sitt öde dels genom sin systerrestaurang ett hundratal meter längre upp, men också att Burger King välförtjänt tog hem spelet om hungriga flanörer på stadens mest inskränkta och överreklamerade gata.

.

Den på Linnegatan hade stort kundunderlag och det var ofta fullt där. Men lokalen var för liten så det gick inte att få tillräckligt med volym under de tider på dygnet och veckan som beläggningen var hög för att täcka tider med lägre beläggning. Sen höjdes hyran så mycket att det inte längre gick runt.

Den nedlagda på avenyn hade lite olämpliga lokaler i tre våningsplan och låg utanför gångstråken. Med bibehållen hyra hade de nog kunnat vara kvar. Men hyran baseras på fastighetsvärdet och värdet på avenyns fastigheter gick upp väldigt mycket 90-talet efter fastighetskrisen.

Sen har ju också restaurangen inne på Stigs center lagts ned och flyttat in till egen fastighet precis utanför.

Några mindre McDonalds express har också lagts ner, t.ex. den vid Scandinavium som från början serverade vid lunchtid för att sen gå över till evenemang, dvs öppet vid matcher mm. tror inte den finns kvar alls nu.
Citera
2008-11-16, 19:26
Medlem
En fruktpizzas avatar
... ... ... ... ... ...

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den på Linnegatan hade stort kundunderlag och det var ofta fullt där. Men lokalen var för liten så det gick inte att få tillräckligt med volym under de tider på dygnet och veckan som beläggningen var hög för att täcka tider med lägre beläggning. Sen höjdes hyran så mycket att det inte längre gick runt.

Den nedlagda på avenyn hade lite olämpliga lokaler i tre våningsplan och låg utanför gångstråken. Med bibehållen hyra hade de nog kunnat vara kvar. Men hyran baseras på fastighetsvärdet och värdet på avenyns fastigheter gick upp väldigt mycket 90-talet efter fastighetskrisen.

Sen har ju också restaurangen inne på Stigs center lagts ned och flyttat in till egen fastighet precis utanför.

Några mindre McDonalds express har också lagts ner, t.ex. den vid Scandinavium som från början serverade vid lunchtid för att sen gå över till evenemang, dvs öppet vid matcher mm. tror inte den finns kvar alls nu.

Ja, nu känner jag igen bakgrunden till den tidigare restaurangen på Linnégatan, och dess försvinnande. Det stod nog någon artikel i tidningen om McDonalds beslut om att lägga ned Linnérestaurangen om jag inte minns helt fel, så jag känner igen resonemanget.

Avenyrestaurangens öde omgärdades av flera rykten, men även där så känner jag igen tongångarna till McDonalds reträtt - bland annat fastighetsvärdarnas chockhöjningar av Aveny-hyrorna...

Intressant information bajj dä väjj!

.
Citera
2008-11-16, 19:31
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Detta hände faktiskt för ett tag sen men jag fick reda på att vårat McD här i Luleå är den enda i hela världen som varit tvungen att stänga pga för lite kunder.

Är det för att MAX är så mycket godare (nog för att de har börjat likna donken mer och mer...all hail järnvägsgrillen och sunes kök) eller är vi lulebor så hälsomedvetna och har alla tagit filmen supersize me på för stort allvar?

Upplysningar ifall påståendet om enda donken i kk mottages! Är pinsamt att erkänna att jag inte har någon källa på detta.

Is that so? I Italien har flertals McDonalds fått lägga ner. Undra varför!
Citera
2008-11-16, 20:17
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Detta hände faktiskt för ett tag sen men jag fick reda på att vårat McD här i Luleå är den enda i hela världen som varit tvungen att stänga pga för lite kunder.

Är det för att MAX är så mycket godare (nog för att de har börjat likna donken mer och mer...all hail järnvägsgrillen och sunes kök) eller är vi lulebor så hälsomedvetna och har alla tagit filmen supersize me på för stort allvar?

Upplysningar ifall påståendet om enda donken i kk mottages! Är pinsamt att erkänna att jag inte har någon källa på detta.
Det beror på att norrlänningrna är så lokalpatriotiska så att de stöttar hellre det som kommer från regionen än att de väljer kvalitet. Max och Frasses är i mitt tycke värdelösa i jämförelse med Donken.

McDonalds i Luleå är fö den enda McD-restaurang där jag har blivit serverad (-90 tror jag att det var) vid bordet för att de inte hade något färdigt så att man fick det på bricka när man beställde. Så lite kunder hade de.
Citera
2008-11-19, 00:39
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I Örnsköldsvik har också McDonalds lagt ner till förmån för Max och som det verkar så lägger McDonalds ner lite varstans i landet just nu, troligen pga att människor slutar att köpa där numera. Max går väl bättre men jag vet inte, folk jag pratar med tycker att Max är överskattat och vill ha mer riktig och hälsosammare mat numera. Själv äter jag bara glassen på McDonalds för jag gillar inte deras hamburgare och jag springer inte heller på Max om det inte är nödvändigt utan väljer oftast andra alternativ.

Jag vill inte påstå att Max får särskillt stor nytta av McDonalds nedläggning, inte på lång sikt då Sveriges nordligaste Burger King ska öppna inom kort.
Citera
2008-11-30, 23:41
Medlem
pojoels avatar
McD i Ronneby försvann för något år sedan. De låg ändå i ingången till Ica Maxi, och borde haft knôkafullt med kunder.
Jag sörjer dem icke. Mesburgare.
Citera
2008-11-30, 23:48
Medlem
Wzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det beror på att norrlänningrna är så lokalpatriotiska så att de stöttar hellre det som kommer från regionen än att de väljer kvalitet. Max och Frasses är i mitt tycke värdelösa i jämförelse med Donken.

McDonalds i Luleå är fö den enda McD-restaurang där jag har blivit serverad (-90 tror jag att det var) vid bordet för att de inte hade något färdigt så att man fick det på bricka när man beställde. Så lite kunder hade de.

Ja gillar man plastpuckar så är väl Donken bättre än Frasses och MAX. För står inte hur folk kan tycka att Donken är så gott? Vad är det som är så bra med deras hamburgare? Är det att dom inte smakar hamburgare?

Skulle säga att en stor del av att vi Norrlänningar väljer riktiga hamburgare jämnfört med Donkens så kallade hamburgare är att vi inte är så jävla stressade och har lite mer utvecklade smaklökar.
Citera
2008-11-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
McD i Ronneby försvann för något år sedan. De låg ändå i ingången till Ica Maxi, och borde haft knôkafullt med kunder.
Jag sörjer dem icke. Mesburgare.

Var inte den donken extremt kass? Jobbade i Ronneby då och då för ett antal år sedan och käkade där ibland. Vill minnas att jag och några vänner korade det till Sveriges sämsta McDonalds. Var alltid kaos och man fick aldrig rätt mat, fick ofta vänta en halvtimme på sin burgare etc.

Är inte förvånad över att folk tröttnade på att äta där
Citera
2008-12-01, 00:06
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsleepwalker
Var inte den donken extremt kass? Jobbade i Ronneby då och då för ett antal år sedan och käkade där ibland. Vill minnas att jag och några vänner korade det till Sveriges sämsta McDonalds. Var alltid kaos och man fick aldrig rätt mat, fick ofta vänta en halvtimme på sin burgare etc.

Är inte förvånad över att folk tröttnade på att äta där
En gång var jag där, pga skriande hunger, ont om tid och dålig fantasi. Och jovisst var det kass. Fisljummen trött burgare trots väntetid.
Citera
2008-12-01, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Hehe.. jo, kanske det? Du snackar den lilla jäveln lite längre ner, antar jag? Eftersom det snarare verkade vara regel än undantag att ha 5 praoelever/ vecka samt sedan lära upp dem i kassan för att -ursäkta vokabuläret- kasta in en "köttare" i köket, så antar jag att de "balanserade" lönekostnaderna gick att hålla in line i förhållande till den urusla omsättningen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in