2008-11-14, 20:26
Medlem
brianmolkos avatar
Var det inte där veganism var populärt på 90-talet
Citera
2008-11-14, 21:02
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Dom McD som stängt på senare tid i norrland har stängs av olika skäl men bolaget som äger(ägde) dom finns fortfarande kvar och driver nästa alla andra McD i norrland. Är inte frågan om konkurs men om man kommer fram till att ett visst läge inte är lönsamt så finns det inget som säger att man måste fortsätta driva den restaurangen. Det vore ju rent korkat ur ett ekonomiskt perspektiv.

Sen finns det ju naturligtvis undantag med restauranger som inte i sig själva är lönsamma men ur ett varumärkes perspektiv ligger på ett strategiskt läge. Då kan det ju vara motiverat att driva dessa med lägre krav på vinst då dom ändå genererar ökad försäljning åt koncernen som helhet.

Huruvida någon restaurang i sverige faktiskt gått i konkurs låter jag vara osagt men mig veterligen så har dom som stängt senaste åren inte gått i konkurs.

Dom verkar stänga pga dålig lönsamhet innan dom tvingas gå i konkurs. Lite synd då jag ibland blir sugen på en Mcfiest eller vad det nu heter.
Citera
2008-11-14, 21:06
Medlem
fiask0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Var det inte där veganism var populärt på 90-talet

Så skumma är väl ändå inte norrlänningar?
Citera
2008-11-14, 21:08
Medlem
en i övik har väll slagit igen?
Citera
2008-11-14, 22:41
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiask0
Så skumma är väl ändå inte norrlänningar?

I Umeå var Straight edge rörelsen väldigt stor i Umeå, och är även fortfarande.
Citera
2008-11-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Den första donken som som blev utkonkurrerade av Max var i Umeå i början på 90 talet.

En annan anledning var faktiskt att man på McD vägrade ta in kniv och gaffel som MAX (enbart där uppe?) hade.

Så när man återigen öppnade i Umeå så var en av reklamerna nått i stil med "Nu öppnar vi i Umeå, även med kniv och gaffel."
Citera
2008-11-14, 22:55
Bannlyst
McDonalds i Ystad har också gått i putten. Lustigt nog tog Max över deras gamla lokaler.
Citera
2008-11-15, 07:47
Medlem
Mattias_Cs avatar
Donken i Övik slog igen för att de fick en hyreshöjning på ca 400% enligt den lokala blaskan
Citera
2008-11-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
McDonalds i Ystad har också gått i putten. Lustigt nog tog Max över deras gamla lokaler.

Enligt vad jag hörde så gick inte McD's i putten, man slog igen och flyttade ut till nya lokaler vid infarten från Malmö, såg mer lönsamhet där. Tydligen hade inte MAX samma syn på den saken...
(brasklappen är att jag inte har hört det av McD's, utan folk som känner franchisetagaren. Andrahandsuppgifter således)
Citera
2008-11-15, 18:35
Medlem
Donken försvinner i sthlm med

Låg ett donken i Högdalen förut och det ligger inte kvar idag. Inte så konstigt iof ingen drive thru och i ett litet skitcentrum.
Citera
2008-11-16, 03:19
Medlem
En fruktpizzas avatar
.. . .. . .. . .. . .. . ..

Två av deras restauranger här i Göteborg har också varit tvungna att klappa ihop. Den första kursade donken låg på Avenyn i nattklubben Lounge(-s) lokaler, och den andra buklandade rörelsen låg vid Linnégatan precis där Prinsgatan korsar. Idag är det ett Condeco-fik (mikro-latte till mega-priser..) i köttclownens gamla lokaler...

I båda fallen så var det troligen ett relativt sett minimalt kundunderlag som bidrog till de båda krascherna. Restaurangen på Linnégatan överlevde inte Burger Kings konkurrens, och Aveny-restaurangen mötte sannolikt sitt öde dels genom sin systerrestaurang ett hundratal meter längre upp, men också att Burger King välförtjänt tog hem spelet om hungriga flanörer på stadens mest inskränkta och överreklamerade gata.

.
Citera
2008-11-16, 03:49
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Detta hände faktiskt för ett tag sen men jag fick reda på att vårat McD här i Luleå är den enda i hela världen som varit tvungen att stänga pga för lite kunder.

Är det för att MAX är så mycket godare (nog för att de har börjat likna donken mer och mer...all hail järnvägsgrillen och sunes kök) eller är vi lulebor så hälsomedvetna och har alla tagit filmen supersize me på för stort allvar?

Upplysningar ifall påståendet om enda donken i kk mottages! Är pinsamt att erkänna att jag inte har någon källa på detta.

I Örnsköldsvik har också McDonalds lagt ner till förmån för Max och som det verkar så lägger McDonalds ner lite varstans i landet just nu, troligen pga att människor slutar att köpa där numera. Max går väl bättre men jag vet inte, folk jag pratar med tycker att Max är överskattat och vill ha mer riktig och hälsosammare mat numera. Själv äter jag bara glassen på McDonalds för jag gillar inte deras hamburgare och jag springer inte heller på Max om det inte är nödvändigt utan väljer oftast andra alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in