2008-11-09, 09:33
Medlem
styggvesnyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Ja det skulle betyda att hans IQ-värde befinner sig 5,3333 standardavvikelser (med en distribution som är ~N(100,15) från medelvärdet. Något som är väldigt osannolikt.
Det där klargjorde allt för mig!

(Nej, jag har alkdrig testat mig i nåt IQ prov.)
Citera
2008-11-09, 10:07
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Ja det skulle betyda att hans IQ-värde befinner sig 5,3333 standardavvikelser (med en distribution som är ~N(100,15) från medelvärdet. Något som är väldigt osannolikt.
Detta blev lite bakvänt resonemang. Han har en dokumenterad IQ som är 180+. Att han har denna IQ är inte osannolikt alls eftersom det är fakta, men att en slumpmässigt vald person har denna IQ är väldigt osannolikt.

Någon som vet vilket test, och i vilket sammanhang han testats? Har lyckats googla mig fram till att han tog testet som ung.
Citera
2008-11-09, 10:47
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Har lyckats googla mig fram till att han tog testet som ung.

Han påstås ha sagt vid flera tillfällen att 180 är en siffra som kommer från ett test han tog som barn, och att han inte tror sig vara i närheten som vuxen.
Citera
2008-11-19, 21:03
Medlem
21Nyheternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babemagnet
Kim Jong Il har en IQ på minst 160 enligt officiella nordkoreanska källor.

Haha, han är väl även gudomligheten reikarnerad enligt samma officiella källor.
Hans FB kuk ska vi bara inte tala om...
Citera
2008-11-19, 21:13
Medlem
21Nyheternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur-Teste
Av vad? Befolkningen?

Jag har svårt att se att intelligens kan vara ett intresse - är det inte att göra intelligenta personer korkade och endimensionella- att de skulle vilja träffa andra intelligenta personer bara för att de är intelligenta... och sedan då? Sitter man och löser ekvationer tillsammans?

Min teori är att det är "pesudointelligenta" som söker till Mensa: dvs. sådana som på formella test klarar sig oerhört bra, men som inte har omsatt denna kapacitet till någonting.

Går man in på hemsida och läser några av presentationerna får man följande medlemmars profiler: en pokerspelare, en person som driver en nättidning om Zoologi, en pilotkonsult, en finsk hårdrockare som studerar till musiklärare, en "författare" till boken Ja tack, Hjärna! (jo, det är sant...), en ingenjörsstudent, en komvuxstuerande, en polis, en som sysslar med miljövänlig städning, en som konstruerar spikmattor (kolla: http://www.spikmattan.com/) osv.

Vilket jävla samtal det skulle bli! Precis den grupp som jag antar skulle vilja vara med. Den person som lägger ut 300 kronor för att få vara med i denna förening... må ha IQ, men de använder den inte!

Haha, väl talat.
Det sammelsurium till samtal mellan ryggdunkningarna skulle inte gå av för hackor. Kan inte TV 3 gör en big brother special med ett gäng inlåsta Mensa människor. Det skulle kunna bli något. "Ja tack hjärna" killen ligger på mensa polarens spikmatta och tänker högt samtidigt som den finske hårdrockaren försöker städa miljövänligt.
Då men bara då skulle jag kanske börja titta på TV igen.
Citera
2008-11-19, 21:28
Medlem
21Nyheternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Ravens progressiva matriser består inte av några bilder, utan av grafiska figurer som bildar olika mönster och genom att betrakta dessa figurer och förhoppningsvis kunna se mönstret de, i kombination bildar, kan man klura ut hur nästa figur ska se ut.

Testet har sina fördelar i att även om man gillar att lösa sådana här "figurgåtor" och har genomgått massor av sådana här tester, så hjälper det väldigt lite, vad IQ beträffar, att man kommer "förberedd och vältränad" till ett test.

De matriser du kommer att möta är m a o helt nya för dig.

Det är ett väldigt märkligt tillvägagångssätt för att göra förutsägelser om människors kapacitet inom andra områden.
Om man är t.ex företagsledare och ska anställa någon är antagligen hur man pusslar med grafiska figurer inte av speciellt stort intresse om man nu inte ska bli GIS ingenjör.
Citera
2008-11-19, 21:59
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Kungen har ju ett väldigt högt IQ minst 78
Han är nog normalsmart, men väldigt speciell.
Citera
2008-11-22, 17:56
Medlem
Dreamstates avatar
Charlize Theron har en IQ som ligger lite över Einstein har jag för mig.
Hon är en riktigt klok tjej, och senast jag hörde så pratade hon typ 7 språk flytande.
Citera
2008-11-22, 18:10
Medlem
man_över_bords avatar
Adolf Hitler sägs ha haft en IQ på 190.

Kim Jong II har en IQ på över 200 , om man ska tro diverse historier ifrån NK.
~mand
Citera
2008-11-22, 18:14
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21Nyheterna
Det är ett väldigt märkligt tillvägagångssätt för att göra förutsägelser om människors kapacitet inom andra områden.
Om man är t.ex företagsledare och ska anställa någon är antagligen hur man pusslar med grafiska figurer inte av speciellt stort intresse om man nu inte ska bli GIS ingenjör.
Märkligt tillvägagångssätt enligt dig men inte enligt i princip samtliga HR-avdelningar på denna planets mest framgångsrika företag. Du kanske har en annan metod du vill delge?
Citera
2008-11-22, 18:18
Medlem
Maria Wetterstrand hade 2.0 på högskoleprovet. Troligen den smartaste partiledaren. Synd att det inte påverkat hennes åsikter...
Citera
2008-11-22, 19:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Han påstås ha sagt vid flera tillfällen att 180 är en siffra som kommer från ett test han tog som barn, och att han inte tror sig vara i närheten som vuxen.
Barntest är inte jämförbara med vuxna alls. I princip räcker det att ha lärt sig läsa för att nå 180 på ett IQ- (egentligen DQ-) test som treåring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in