2008-10-30, 10:56
Medlem
blljuss avatar
Hej.

Har ftt inbrott i min bil under natten.

Dom frst s frskte dom att stoppa in ngot i lset och pajja det. Det fungerade inte s d drog dom ut sjlva lset.

Efter som rjt runt inne i bilen (dr jag inte har ngot av vrde) s frskte dom att sno bilen. Frst in med ngot i lset och pajja det. Sen dra ut tndningslset och frska dr. Det lyckades dom inte med.

Det jag undrar nu r det vrt att frska laga bilen eller ska jag bara skrota den?

Bilen kostade ca 10k. Jag fr tillbaka 1500 kr av Oslo kommun om jag skrotar den hr.

Vad r mest vrt fr mig? Kan jag f ut pengar av mitt frskringsbolag? Halvfrskring Folksam.

Bilen r en mazda 323 -94.

Hoppas p svar frn folk som vet mer (det r min andra bil och har aldrig haft problem med varesig min frsta eller andra) och s.
Citera
2008-10-30, 11:17
Medlem
actionbents avatar
Visst fr du ersttning frn frskringsbolaget fr att kunna laga den, du betalar bara din sjlvrisk.
Citera
2008-10-30, 11:43
Medlem
blljuss avatar
Jo men hur hg kan den bli?

r det vrt att betala en sjlvrisk fr att laga den? Problemet r att jag bor i Oslo och vet inte om Folksam d vill betala om jag inte lagar den i Sverige?
Citera
2008-10-30, 11:52
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Jo men hur hg kan den bli?

r det vrt att betala en sjlvrisk fr att laga den? Problemet r att jag bor i Oslo och vet inte om Folksam d vill betala om jag inte lagar den i Sverige?

Om det kostar fr mycket s lser de in bilen istllet.

r den svensk- eller norsk-reggad? r du folkbokfrd i Norge?

Oslo lr knappast betala fr att skrota en svensk bil, och Folksam frskrar vl inte en norsk bil?

Normalt sett tcks stldfrsk av halvfrskring, polisanml, och sedan skadeanmler du till Folksam. " Jag rkar vara i Oslo och kan inte kra hem, kan jag laga bilen hr..?" Svrare om du r folkbokfrd dr.

/capmac
Citera
2008-10-30, 12:01
Medlem
blljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om det kostar fr mycket s lser de in bilen istllet.

r den svensk- eller norsk-reggad? r du folkbokfrd i Norge?

Oslo lr knappast betala fr att skrota en svensk bil, och Folksam frskrar vl inte en norsk bil?

Normalt sett tcks stldfrsk av halvfrskring, polisanml, och sedan skadeanmler du till Folksam. " Jag rkar vara i Oslo och kan inte kra hem, kan jag laga bilen hr..?" Svrare om du r folkbokfrd dr.

/capmac

Bilen r reggad p min mamma som bor i Sverige.

Det vet jag inte. Vet bara att det var okej att skrota den i Norge.

Ska jag d polisanmla till norska eller svenska polisen? Kan det bli noe problem med att bilen r reggad p min mamma och att bilen r i Norge och inte Sverige?

Jag r folkbokfrd i Norge.
Citera
2008-10-30, 14:54
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Bilen r reggad p min mamma som bor i Sverige.

Det vet jag inte. Vet bara att det var okej att skrota den i Norge.

Ska jag d polisanmla till norska eller svenska polisen? Kan det bli noe problem med att bilen r reggad p min mamma och att bilen r i Norge och inte Sverige?

Jag r folkbokfrd i Norge.

Sjlvklart ska brottet anmlas i norge om det r dr det skett.

Visst kan det bli problem nr din bil str p din mamma, frskringsbolaget kan vgra ersttning och i vrsta fall tala er fr bedrgeri.
Citera
2008-10-30, 14:57
Medlem
rebbans avatar
Du fr bilen lagad p din sjlvrisk eller inlst..
Det kan bli problem med att den inte str p dig men gr din mor en anmlan och hvdar att hon beskte dig kan det g vgen.
Citera
2008-10-30, 15:21
Medlem
blljuss avatar
S min mamma mste ringa til norska polisen och anmla eller kan jag gra det t henne?

S om vi anmlare detta och sger det til Folksam s betalar dom skadorna om vi betalar sjlvrisken?

Mnga frgor men jag har aldrig haft problem med bilen ngon gng alls s.

Hur mycket hjs premien? r det vrt att betala sjlvrisken osv?

Mvh
Citera
2008-10-30, 16:21
Medlem
blljuss avatar
Var ute nu efter jobbet och tittade lite mer p bilen.

Efter lite pill s lyckades jag f ut metallskrot ur tndningslset och fick igng bilen. r vl ganska bra s jag kan kra med den till en verkstad.

Efter lite mer pill s kunde jag ven lsa bilen men det kan vl lsa upp den ltt nr lset hnger ute.

Gr det bra att kra med bilen ven om tndningslset hnger lst eller kan den d?

Upptckte ocks handskar i bilen (inte fr att polisen skulle orka kolla fingeravtryck) och att dom snott min baslda och hgtalare i bakluckan.

Jvla hortjuvar... blir s jvla frbannad. Det r en jvla skitbil vad ska dom in i den och gra.

Har ocks kollat med bilfirmor och ett begagnat tndningsls kostar ca 400-500 kr att stta i. Sen fr jag vl byta lset ocks s jag kan lsa.

Ska ut nu och plocka in bilstereon (som dom inte tog men frskte, men jag har satt in den s jvla dligt s den sitter stenhrt ). Var vl drfr dom frskte sno bilen s dom kunde ka ivg och jobba i lugn och ro.

Snodde ocks toalettpapper i handsfacket och en burk 50-50. Hoppas dom fr roligt.
Citera
2008-10-30, 17:13
Medlem
pwrs avatar
men ta det p frskringen. har du otur kostar det lika mycket fast du sjlv slipper bry dej.
Citera
2008-10-30, 21:06
Medlem
actionbents avatar
Lt mamma anmla det.
Premien stiger bara om du sjlv vllar en olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in