Tänkte att det vore dags för en tråd om den berömde sjöfararen Corto Maltese i den italienske tecknaren Hugo Pratts serier med samma namn.
Första seriealbumet kom 1967, dess namn var
Una ballata del mare salato (
Balladen om det salta havet) och det fick ett stort genomslag. Ett antal kortare serier följde innan han skapade ett nytt fullängdsalbum vid namn
Corte sconta detta arcana (
Corto Maltese i Sibirien) som kom ut 1974. Därefter följde flertalet utgivningar om Corto Maltese.
Äventyren om Corto Maltese utspelar sig under tidigt 1900-tal och under sina många resor stöter Corto ihop med flertalet kända historiska figurer, däribland ärkeskurken Rasputin, en kall och känslolös man (min favoritkaraktär i serien).
Historierna är alltid välskrivna och förs fram genom nästan kalligrafiska teckningar, en mycket snygg teckningsstil om du frågar mig.
Tyvärr är albumen svåra att få tag i på svenska, men jag lyckades komma över ett ex. av
Balladen om det salta havet och jag måste säga att det är bland det bästa jag har läst i serieväg, endast Tintin slår det här.
En tecknad TV-serie om Corto Maltese sändes i Canal + för några år sedan och handlingen följde Hugo Pratts serier ganska väl. Ett måste att se för den som älskar serierna.
Så vad tycker ni om Corto Maltese? Fram med era åsikter!
Vad tycker ni om handlingen, om teckningsstilen, om karaktärerna osv.?
Diskutera!