2008-09-30, 00:38
Medlem
papacitos avatar
Vilken kvacksalvare har gett henne diagnosen schizofreni? Inte en chans...
Citera
2008-09-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brico
Jag tycker att det var en väldigt bra dokumentär. Dock så vart jag riktigt förbannade gällande vården, att en missbrukare och en psykisk sjuk tjej ska vara tvungen att kämpa så för att få hjälp är skrämmande.

Vet någon vad hennes böcker heter?

/ B

Jag kallar det mer attentionwhorande än att kämpa...
Citera
2008-09-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papacito
Vilken kvacksalvare har gett henne diagnosen schizofreni? Inte en chans...

vad grundar du detta på?

för att du ska få diagnosen schizofreni måste ha du ha lidit av vanföreställningar, hallucinationer eller negativa symptom i mer än sex månaders tid. det är väl rätt uppenbart att hon gjort.
Citera
2008-09-30, 01:18
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brico
Jag tycker att det var en väldigt bra dokumentär. Dock så vart jag riktigt förbannade gällande vården, att en missbrukare och en psykisk sjuk tjej ska vara tvungen att kämpa så för att få hjälp är skrämmande.

Vet någon vad hennes böcker heter?

/ B
"Känn pulsen slå" heter den andra.

Vet inte riktigt vad jag tycker om Berny... Jag förstår henne - men något hos henne verkar... falskt. Som att hon överdriver för att få uppmärksamhet.

Intressant dokumentär dock, jag trodde inte att det var så svårt att få hjälp? Min bror har varit inne på två olika behandlingshem - har aldrig träffat honom, bara pratat på nätet - men för honom gick det tydligen mycket lättare att få hjälp.
Citera
2008-09-30, 02:02
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
"Känn pulsen slå" heter den andra.

Vet inte riktigt vad jag tycker om Berny... Jag förstår henne - men något hos henne verkar... falskt. Som att hon överdriver för att få uppmärksamhet.

Intressant dokumentär dock, jag trodde inte att det var så svårt att få hjälp? Min bror har varit inne på två olika behandlingshem - har aldrig träffat honom, bara pratat på nätet - men för honom gick det tydligen mycket lättare att få hjälp.

Håller med. Hon känns pretto. Som om hon trodde att hon vore mer värd för att hon "har lidit så mycket", och att hon ser ner på folk som inte har det, typ.
Citera
2008-09-30, 02:39
Medlem
Supersonic_Flys avatar
Är det bara för mig eller har den inte kommit upp på svtplay än?
Citera
2008-09-30, 12:39
Medlem
PangeManges avatar
Komplicerat läge

Berny lider ju av den inte helt ovanliga dubbeldiagnosen, såväl missbruk som en psykisk störning. Samhällets svek blir tydligare då = lättare att hamna mellan två stolar, kommunen och landstinget etc. Bara att få rätt vård som missbrukare är en kamp, så inte konstigt att Berny haft svårt. Och uppenbarligen är hon inte riktigt helt igenom problematiken, vilket i kombination med ett stort bekräftelsebehov lätt utnyttjas av såväl förlag som teve-producenter. Det är rätt sorgligt.

Jag tycker ändå att hon jobbar på bra med det komplicerade läge och den komplicerade utgångspunkt som hon haft.
Citera
2008-09-30, 13:49
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersonic_Fly
Är det bara för mig eller har den inte kommit upp på svtplay än?

Den finns uppe nu!
Citera
2008-09-30, 15:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PangeMange
Berny lider ju av den inte helt ovanliga dubbeldiagnosen, såväl missbruk som en psykisk störning. Samhällets svek blir tydligare då = lättare att hamna mellan två stolar, kommunen och landstinget etc. Bara att få rätt vård som missbrukare är en kamp, så inte konstigt att Berny haft svårt. Och uppenbarligen är hon inte riktigt helt igenom problematiken, vilket i kombination med ett stort bekräftelsebehov lätt utnyttjas av såväl förlag som teve-producenter. Det är rätt sorgligt.

Jag tycker ändå att hon jobbar på bra med det komplicerade läge och den komplicerade utgångspunkt som hon haft.
Tyvärr är ju det scenariot otroligt vanligt. Psykiskt sjukdom-självmedicinering med droger-får inte psykiatrisk vård pg av missbruk-får inte hjälp med missbruket pg av psykisk sjukdom. Ramlar mellan stolarna och knarkar ihjäl sig/begår självmord.
Citera
2008-09-30, 17:03
Medlem
tandkrams avatar
Det var ju riktigt jävligt när hon ringde psyk och bad som sina Xanor, men de vägrade ge henne. Hon skulle sluta cold-turkey efter 5 års bruk. Istället för att få sin riktiga medicin drar hon i sin ensamhet en lina tjack. Jävligt fittigt av personalen, eller vad tycker ni?
Citera
2008-09-30, 17:19
Medlem
Test_Users avatar
Diggar inte den här tjejen alls,som alla andra så kan man faktiskt känna igen allt attentionwhorande hon håller på med. På ett annat plan kan jag faktiskt ge henne lite sympati eftersom hon faktiskt har en sjukdom. Men filmen kändes väldigt fjortis och lite för mycket "det är synd om mig,snart gör jag som Anton Abele och räddar världen".
Citera
2008-09-30, 20:14
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tandkram
Det var ju riktigt jävligt när hon ringde psyk och bad som sina Xanor, men de vägrade ge henne. Hon skulle sluta cold-turkey efter 5 års bruk. Istället för att få sin riktiga medicin drar hon i sin ensamhet en lina tjack. Jävligt fittigt av personalen, eller vad tycker ni?
Usch, man hörde ju samtalet, så otroligt nedlåtande och elak kärring som satt där. Totalt empatilös som det verkade. De borde gett henne lite stesolid iallafall, inte bara strypt fem års Xanor utan att ens diskutera eller förvarna. Det är ju rentav farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in