2008-09-22, 10:43
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b@ron
ja precis detta flygplan var det - men vad f.. gör det på Barkarby en lördag eftermiddag .. jag tänker på ÖB tillägg o dyl. Det svenska forsvar är väl en stor Wall Street hårdsmälta just jnu - kanske användar armeen Barkarby för att spara landings fee på Bromma

Det flygplanet är så civilt det kan vara.
Citera
2008-09-22, 18:13
Bannlyst
Citat:
ja precis detta flygplan var det - men vad f.. gör det på Barkarby en lördag eftermiddag .. jag tänker på ÖB tillägg o dyl. Det svenska forsvar är väl en stor Wall Street hårdsmälta just jnu - kanske användar armeen Barkarby för att spara landings fee på Bromma

Förmodligen hade det landat, eller så skulle det starta.
Citera
2008-09-25, 19:42
Medlem
Fanjunkarens avatar
Uppdaterar lite om den bunker jag berättade om tidigare i tråden.

Gick ner i bunkerns gångar för att få ett begrepp om hur stor den är. Blev ganska förvånad när vi gick ner för trappsteg och in i olika rum under jord. Gångarna blev längre och längre, tyvärr hade vi ingen ficklampa så kamerans avståndsmätare fick lysa åt oss. Rummet längst in var ganska stort för att vara ett värn, med en gammal grill inuti. Utanför det rummet stod ett gammalt vapenställ och rostiga dörrar. Det som inte är utforskat än är gången som leder till höger när man kommer ner.

Bilder finns men imageshack är hur slött som helst, kanske kommer upp inatt/imorgon.
Citera
2008-09-25, 20:24
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren

Gick ner i bunkerns gångar för att få ett begrepp om hur stor den är. Blev ganska förvånad när vi gick ner för trappsteg och in i olika rum under jord. Gångarna blev längre och längre, tyvärr hade vi ingen ficklampa så kamerans avståndsmätare fick lysa åt oss. Rummet längst in var ganska stort för att vara ett värn, med en gammal grill inuti. Utanför det rummet stod ett gammalt vapenställ och rostiga dörrar. Det som inte är utforskat än är gången som leder till höger när man kommer ner.

Bilder finns men imageshack är hur slött som helst, kanske kommer upp inatt/imorgon.

Trevligt trevligt...

Väntar med spänning.
Citera
2008-09-25, 20:58
Bannlyst
Citat:

Värnet går runt i en halvcirkel. Fortsätter man gången vidare så kommer man ut i nästa ksp-värn.
Det är alltså en gång mellan två ksp-värn samt mitt i gången ett "skyddsrum".
Citera
2008-09-26, 00:36
Medlem
Fanjunkarens avatar
Försökte hitta en snabb sida, denna var den bästa. Leta efter "download this file" och klicka där.
http://www.filedropper.com/p100064

Kastade med lite bilder på en lastbil och en snöslunga som stod lite avsides.
Citera
2008-09-26, 09:00
Medlem
Citat:
Barkarby är civilt. Det plan du såg var säkert en Saab Safir, ett civilt flygplan med militär bakgrund, därav kamouflage.

http://alt.aero-auction.com/pics/lots/saab-safir-73-mindre-lot-ks-105/saab-safir-73-mindre-lot-ks-105.jpg

Uppställningsplatserna bredvid bergshangaren är för utlandsmissioner.

mitt "side kick" berättar nu att det inte var detta flygplan typ - planet var med 2 säten ; pilot o bakom plats för 1 person ...på flygets motor bredvid propellern var ett rött glas typ infrarött ljus /infrarött
värmelampa … någon som vet.. tror inte det var civilt – vad gör detta flygplan på Barkarby flygfält en lördag eftermiddag om inte där finns någon aktivt militär aktivitet i ”berget”

jag har ett annat uppslag som jag skall försöka få verifierat i helgen.

first we take Barkarby - then we take Tullinge
Citera
2008-09-26, 10:24
Medlem
Citat:
Försökte hitta en snabb sida, denna var den bästa. Leta efter "download this file" och klicka där.
http://www.filedropper.com/p100064

Kastade med lite bilder på en lastbil och en snöslunga som stod lite avsides.
jamen -

snyggt - snyggt /
Citera
2008-09-26, 16:23
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
mitt "side kick" berättar nu att det inte var detta flygplan typ - planet var med 2 säten ; pilot o bakom plats för 1 person ...på flygets motor bredvid propellern var ett rött glas typ infrarött ljus /infrarött
värmelampa … någon som vet.. tror inte det var civilt – vad gör detta flygplan på Barkarby flygfält en lördag eftermiddag om inte där finns någon aktivt militär aktivitet i ”berget”

jag har ett annat uppslag som jag skall försöka få verifierat i helgen.

first we take Barkarby - then we take Tullinge

Kan det ha varit en Sk61 Bulldog?
http://www.sk61bulldog.se/images/100_1194.jpg
Om så är fallet så är även denna flygplanstyp numera civil efter en karriär inom svenska flygvapnet. Bör även tilläggas att flygvapnet inte håller på med mindre, propellerdrivna flygplan längre. Stabsflygningar och liknande görs numera med Sk60 eller Gulfstream.

OnT: Det finns två uppställningsplatser. En väster om flygledartornet och ännu en nordost om tornet. På den andra såg jag någonting intressant , nämligen två stycken 40mm luftvärnspjäser. Dock var båda övertäckta men jag kände igen vagnen samt eldröret. Ville inte fotografera då detta var SO, precis som den tidigare platsen samt tornet.

Går man sedan bakvägen tillbaks till caféet, så går man förbi ett grönt förråd med "explosiv vara" skyltar på. Antagligen förråd för hemvärnet eller? Kilar man vidare upp i skogen och upp på berget så hittar man flera klargörningsfickor för flygplan.

Edit: Kom nu på att det kan röra sig om en gammal Sk16? Finns flertalet såna runt Stockholm. Även det civilt sedan långt tillbaka.
http://www.norss.se/mikael/2007-09-09-Flygdag_boras/SK16_Harvard.JPG
Senast redigerad av Fanjunkaren 2008-09-26 kl. 16:27.
Citera
2008-09-26, 17:38
Bannlyst
Citat:
Kan det ha varit en Sk61 Bulldog?
http://www.sk61bulldog.se/images/100_1194.jpg
Om så är fallet så är även denna flygplanstyp numera civil efter en karriär inom svenska flygvapnet. Bör även tilläggas att flygvapnet inte håller på med mindre, propellerdrivna flygplan längre. Stabsflygningar och liknande görs numera med Sk60 eller Gulfstream.

OnT: Det finns två uppställningsplatser. En väster om flygledartornet och ännu en nordost om tornet. På den andra såg jag någonting intressant , nämligen två stycken 40mm luftvärnspjäser. Dock var båda övertäckta men jag kände igen vagnen samt eldröret. Ville inte fotografera då detta var SO, precis som den tidigare platsen samt tornet.

Går man sedan bakvägen tillbaks till caféet, så går man förbi ett grönt förråd med "explosiv vara" skyltar på. Antagligen förråd för hemvärnet eller? Kilar man vidare upp i skogen och upp på berget så hittar man flera klargörningsfickor för flygplan.

Edit: Kom nu på att det kan röra sig om en gammal Sk16? Finns flertalet såna runt Stockholm. Även det civilt sedan långt tillbaka.
http://www.norss.se/mikael/2007-09-09-Flygdag_boras/SK16_Harvard.JPG

Är det detta du menar som "klargörningsfickor" så är det Rb68-plattor och inget annat.

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=9;17.879463150 06394;59.41752664506839;a;17.877390638691868;59.41 846061566324;17.88153566143 6015;59.41659267447354;615;523&mapcomp=;;;;;;;;;;; ;;;0;0;;;;0&stq=0
Citera
2008-09-26, 17:48
Medlem
Haha ue på barkabyfälltet är ju inget kul.. Har vart överallt där utom nere i berget typ allt är borta nu dom har tagit bort massa värn etc så aa inte så mycket kul kvar

Men ska ni hitta roliga saker så titta inte runt tornet etc där är det röjt .. titta istället på dom delarna som ligger bortom tornet (från ikea hållet) finns massa kul i dom skogarna tex en grönmålad gammal vagn som de sitter lite små master på.
Citera
2008-09-26, 18:39
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltoroblanco
Är det detta du menar som "klargörningsfickor" så är det Rb68-plattor och inget annat.

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=9;17.879463150 06394;59.41752664506839;a;17.877390638691868;59.41 846061566324;17.88153566143 6015;59.41659267447354;615;523&mapcomp=;;;;;;;;;;; ;;;0;0;;;;0&stq=0

Nej, det är inte vad jag avser. Det finns taxivägar uppe på höjden med cementerade fyrkanter längst kanterna där flygplan stått uppställda. Jag vet hur flygbaser är konstruerade och funkar. Dom fickor som finns liknar Bas90 systemet ganska mycket.

Kul med eniro förresten, ser ut som det finns två vägar ner i berget? En strax nedanför tornet och den vanliga till höger om första uppställningsplatsen. Eller är den första bara en väg som tar slut i skogen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in