2008-09-23, 04:11
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ingen som har några tips, egna tankar & kommentarer eller hypoteser om detta fall???

Fint att tråden verkar leva ännu. Bra med din genomgång av fallet också. Friskar upp minnet.

Jag har svårt att se att en gärningsman skulle bo kvar i Mariestad och kunna fortsätta leva som om ingenting hade hänt. Överhuvudtaget måste man ju vara lite "speciell" för att kunna stå ut med att ha den här gärningen inom sig.

Är skorna och ringarna verkligen "planterade" för att förvilla polisen så är ju detta tecken på en iskall och beräknande individ som kanske t.o.m "har mage" att bo kvar i staden. Även om jag tror att det ändå skulle "sippra ut" någonting på något sätt under årens lopp.

Angående bilar. Kan ju vara så att hon fått skjuts hem. Kanske stannade bilföraren innan han skulle och började göra närmanden. Helena försökte fly men drogs in i bilen igen. Började skrika.

För att få tyst på henne slog gärningsmannen henne i skallen. Möjligen med ett föremål. Han slog, gripen av panik, för hårt/mycket så att hon dör. Han stuvar in henne i bilen och kör med en rivstart därifrån.

Med detta scenario behöver han inte nödvändigtvis komma från Mariestad.
Han kan ju ha kört, lite panikslagen/uppriven/skärrad, tex ett antal mil norrut. Finns ju en del ödsliga skogsområden uppåt Tiveden och dylikt. Att han ej kommmit fram och erkänt när han kom till sans kan bero på att han tex dött under de här åren. Naturligt eller genom självmord

Tror ganska starkt numera att hon ligger nergrävd en bra bit från Mariestad. Platsen väl kamouflerad. I ett ensligt skogsområde. En stycke in i terrängen. Med mycket lite människor som rör sig där.

Hade hon legat begravd i omedelbar närhet av stan så borde någonting på något sätt även angående detta kommit fram under de ganska många år som gått sedan mordet.
Citera
2008-09-23, 07:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
På vilka grunder, hade han alibi?

Enligt uppgifter så har polisen en annan misstänkt för Helenas försvinnande och som de starkt tror på är gärningsmannen.

P..... ska vara "iskall" i utredningen numera!
Citera
2008-09-24, 06:01
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Enligt uppgifter så har polisen en annan misstänkt för Helenas försvinnande och som de starkt tror på är gärningsmannen.

Finns det något mer du vet om den här personen ?. Har personen funnits med i utredningen tidigare ?. Eller är det en nyupptäckt förmåga ?.
Citera
2008-09-24, 06:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Finns det något mer du vet om den här personen ?. Har personen funnits med i utredningen tidigare ?. Eller är det en nyupptäckt förmåga ?.

Jag vet inte hur länge han ska ha varit intressant för utredningen, men enligt uppgifter ska han bo kvar i Mariestad och ha haft familj redan -92, då Helena försvann. Polisen ska vara "säkra" på att det är denne man, men man saknar avgörande bevis och/eller ett erkännande. De är också "säkra" på att han haft en medhjälpare. Denne man ska troligen inte bo kvar. Någon ska, enligt uppgifter, ha berättat något för polisen, men det är 16 år sedan och minnet sviker lätt...

Det är varken den dansk som var intressant inledningsvis och som blev häktad men friad senare pga att någon angivit honom för att själv få uppmärksamhet eller personen som satt anhållen i ett par tre dygn men som numera bor på Västkusten. Båda två är avskrivna och inte intressanta som gärningsmän.

Den P..... som det spekulerats om här på FB, är inte intressant för polisen som gärningsman. Han var tidigare misstänkt, men är numera avskriven. Han lever med fru och barn på annan ort i Sverige.

Jag håller med dig, Celeron, det är troligt att gärningsmannen kände eller kände till Helena. Jag tror att det är en anledning till att han/de har gömt henne så väl, att hon inte har kunnat hittats än. Om han inte hade haft någon koppling till Helena, skulle han inte behövt göra så.

Om det är så att Helena inte hann ända till skogen vid hennes hem utan "togs" längs vägen och fördes bort, så torde ringar/skor vara ditlagda i efterhand - och det tyder i så fall på att gärningsmannen visste vilken väg Helena brukade gå hem från stan. Därför skulle det vara så bra om någon observerat henne vid torget alternativt på vägen hem, innan hon kom till Ekudden-området.

Jag är övertygad om att det finns folk - och varför inte här på FB - som vet vem denne man är... Och kanske skyddar honom. Mariestad är inte stort och man tycker att NÅGON borde kunna sitta inne med en lösning. Däremot tror jag inte att det är många som vet - då skulle det vara svårt att hålla tyst; det skulle antagligen läcka ut.
Citera
2008-10-02, 01:38
Medlem
Swedeforces avatar
Undrar

Har läst alla teorier och så om helena-fallet.
Någon nämnde något om en viss jonas som ev gärningsman.
Är det nån här som vet mer om det?

T ex hur gammal han var vid helenas försvinnande?
Varför skulle han vara misstänkt?

Citera
2008-11-23, 11:41
Medlem
Jag resonerar så här:
Om man rimligtvis dödar någon man känner så borde väl chocken bli större än att döda någon man inte känner?
Jag är med det sagt inte så säker på att nån som känner henne ser till att flytta kroppen längre bort.
Även om det givetvis låter lite som det.

Vad finns det för anledningar att tro att skorna och ringarna blivit placerade i efterhand?
Du hör ju själv hur det låter, det e ganska så stark antydning!
Citera
2008-11-26, 03:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Jag resonerar så här:
Om man rimligtvis dödar någon man känner så borde väl chocken bli större än att döda någon man inte känner?
Jag är med det sagt inte så säker på att nån som känner henne ser till att flytta kroppen längre bort.
Även om det givetvis låter lite som det.

Vad finns det för anledningar att tro att skorna och ringarna blivit placerade i efterhand?Du hör ju själv hur det låter, det e ganska så stark antydning!

Anledningen till att en individ som känner personen som den har dödat har flyttat kroppen, kan vara att denn* är rädd att det ska finnas spår efter honom/henne på offret (blodbesudlig, fibrer o s v). Om kroppen ligger kvar, finns ju också ev. spår kvar. Om gärningsmannen flyttar offret, kan han/hon tro att spåren avlägsnas och att han/hon ska få ett försprång gentemot polisen. För om det finns spår som kan binda gärningsmannen till kroppen (och då ev. till brottet) och polisen kollar offrets omgivning, så är risken stor för gärningsmannen att han/hon blir misstänkt och åker fast. Det kan ju också vara fallet här, med Helena.

Om gärningsmannen inte känner/känner till offret och lämnar spår efter sig och han/hon lämnar kvar kroppen, är det ju mycket svårare för polisen att hitta gärningsmannen. Det kan ju - hypotetiskt - vara en turist, som dagen efter mordet åker hem till Nepal, eller vilket land som helst. I ett sådant fall är det inte lika viktigt för gärningmannen att flytta/gömma kroppen - det spelar inte lika stor roll om polisen hittar spår efter honom/henne på offret, eftersom de har små möjligheter att stöta på gärningsmannen någonstans (om han/hon inte finns i något DNA- fingeravtrycksregister någonstans)

En anledning till att Helenas ringar och skor kan ha placerats där de återfanns, skulle kunna vara ett försök att avleda polisen. Ponera att en ev. gärningsman för bort och dödar Helena någon annanstans än där hennes tillhörigheter hittas. Personen vet att Helena skulle ta en viss väg hem. Och för att få polisen att tro att Helena gått den vägen hem (fast hon i själva verket fördes bort och dödades någon annanstans), kan gärningsmannen (under förutsättning att han/hon kände/kände till Helena och visste vilken väg hon skulle gå hem) ha placerat ringarna och skorna där de senare hittades. Därmed kan han/hon få polisen att tro att Helena gått den vanliga vägen hem och att hon överfölls där tillhörigheterna återfanns. På så vis kanske de koncentrerar sitt sökande/undersökning till den platsen med omnejd, eftersom de är övertygade att det var där hon överfölls. Därmed kanske de bortser från exempelvis vittnen som ev. skulle säga sig ha sett henne i en annan del av staden.

Vad som är sanningen i detta fall, vet bara den eller de som var med när Helena överfölls (och försvann), alternativt också någon annan person som gärningsmannen/gärningsmännen anförtrott sig till.

Att någon eller några (få?) vet vad som hände, är väl det enda (?) som är säkert i detta fall. Att anmäla detta till polisen (även om detta skulle ske anonymt) är det enda rätta den/de som vet sanningen kan göra!
Citera
2008-11-26, 11:04
Bannlyst
Hmmmm

Är det någon mer än jag som fått konstiga PM här av en person som verkar reggat sig för att enbart skriva i denna tråden och en till?

Personen vill gärna ha ínformation om detta fall och är noga med att påpeka att inte lägga upp informationen på forumet ifall mördaren sitter här och läser......

Undrar just vem vem denna personen är som vill ha så mycket men ge så litet...

Tur att man inte sagt allt man vet=)
Citera
2008-11-27, 14:26
Medlem
Citat:
Anledningen till att en individ som känner personen som den har dödat har flyttat kroppen, kan vara att denn* är rädd att det ska finnas spår efter honom/henne på offret (blodbesudlig, fibrer o s v). Om kroppen ligger kvar, finns ju också ev. spår kvar. Om gärningsmannen flyttar offret, kan han/hon tro att spåren avlägsnas och att han/hon ska få ett försprång gentemot polisen. För om det finns spår som kan binda gärningsmannen till kroppen (och då ev. till brottet) och polisen kollar offrets omgivning, så är risken stor för gärningsmannen att han/hon blir misstänkt och åker fast. Det kan ju också vara fallet här, med Helena.

Om gärningsmannen inte känner/känner till offret och lämnar spår efter sig och han/hon lämnar kvar kroppen, är det ju mycket svårare för polisen att hitta gärningsmannen. Det kan ju - hypotetiskt - vara en turist, som dagen efter mordet åker hem till Nepal, eller vilket land som helst. I ett sådant fall är det inte lika viktigt för gärningmannen att flytta/gömma kroppen - det spelar inte lika stor roll om polisen hittar spår efter honom/henne på offret, eftersom de har små möjligheter att stöta på gärningsmannen någonstans (om han/hon inte finns i något DNA- fingeravtrycksregister någonstans)

En anledning till att Helenas ringar och skor kan ha placerats där de återfanns, skulle kunna vara ett försök att avleda polisen. Ponera att en ev. gärningsman för bort och dödar Helena någon annanstans än där hennes tillhörigheter hittas. Personen vet att Helena skulle ta en viss väg hem. Och för att få polisen att tro att Helena gått den vägen hem (fast hon i själva verket fördes bort och dödades någon annanstans), kan gärningsmannen (under förutsättning att han/hon kände/kände till Helena och visste vilken väg hon skulle gå hem) ha placerat ringarna och skorna där de senare hittades. Därmed kan han/hon få polisen att tro att Helena gått den vanliga vägen hem och att hon överfölls där tillhörigheterna återfanns. På så vis kanske de koncentrerar sitt sökande/undersökning till den platsen med omnejd, eftersom de är övertygade att det var där hon överfölls. Därmed kanske de bortser från exempelvis vittnen som ev. skulle säga sig ha sett henne i en annan del av staden.

Vad som är sanningen i detta fall, vet bara den eller de som var med när Helena överfölls (och försvann), alternativt också någon annan person som gärningsmannen/gärningsmännen anförtrott sig till.

Att någon eller några (få?) vet vad som hände, är väl det enda (?) som är säkert i detta fall. Att anmäla detta till polisen (även om detta skulle ske anonymt) är det enda rätta den/de som vet sanningen kan göra!

Det du skriver låter mycket vettigt i mina öron
Men om detta är "vänner" till henne som först dödar henne, sedan gör sig av med kroppen, och antingen innan eller efter medvetet placerar skor och smycken på vägen för att vilseleda så är gm iskall.Jag tror snarare skor och smycken placerats för att hon varit med gm strax innan. Dom väljer då att göra detta som en hint att hon kom därifrån levande, om det nu är så.

Hörde inte vittnen skrik, vart va detta?
Citera
2008-11-27, 14:34
Medlem
Kom på lite till:
Dom hittar hennes skor och smycken (fanns dna på denna tid?) och gör dna test på detta då dom rimligtvis borde hitta Helenas.
Om nu GM lagt dit detta i efterhand så borde han rimligtvis torkat av detta för att inte få sin egna dna på hennes saker.
Så, vad gav smycken och skor polisen?
Citera
2008-11-27, 17:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det du skriver låter mycket vettigt i mina öron
Men om detta är "vänner" till henne som först dödar henne, sedan gör sig av med kroppen, och antingen innan eller efter medvetet placerar skor och smycken på vägen för att vilseleda så är gm iskall.Jag tror snarare skor och smycken placerats för att hon varit med gm strax innan. Dom väljer då att göra detta som en hint att hon kom därifrån levande, om det nu är så.

Hörde inte vittnen skrik, vart va detta?

Jo, ett vittne ska ha hört skrik från det håll (vid lekplatsen), där Helenas ringar och skor hittades. En bildörr ska också ha hörts slå igen samt en kvinnoröst och ett par manliga röster. Om detta är sant - och om inte vittnet/vittnena misstagit sig på dag och tid - indikerar detta att det kan ha varit Helenas skrik som hördes. I så fall skulle Helenas skor (sandaler) kunnat ramla av om hon exempelvis försökte springa därifrån eller blev släpad mot bilen. Ringarna skulle ha kunnat dragits av om gärningsmannen/männen tagit tag i hennes armar men taget släppte. Ringar brukar ju inte vara svåra att dra av.

Jag håller med dig; om Helenas tillhörigheter placerats där i efterhand, så är det kallt gjort. Därmed inte sagt att gärningsmannen/männen har gjort detta - eller något liknande - förut! Det kan ju vara en handling av en oerhört stressad person, som försökte göra allt han kunde för att förvilla polisen, för att på så sätt själv försöka komma undan. Men visst, jag håller med dig, OM det är så att tillhörigheterna placerats dit efteråt, så är det en kylig och planerad handling.

Angående det jag fetmarkerat; hur tänker du då, kan du utveckla vad du menar?
Citera
2008-11-27, 17:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Kom på lite till:
Dom hittar hennes skor och smycken (fanns dna på denna tid?) och gör dna test på detta då dom rimligtvis borde hitta Helenas.
Om nu GM lagt dit detta i efterhand så borde han rimligtvis torkat av detta för att inte få sin egna dna på hennes saker.
Så, vad gav smycken och skor polisen?

Av vad jag förstår, så har polisen inte funnit främmande DNA på eller vid Helenas tillhörigheter.

Jag tror inte att det gick att utvinna DNA då, på samma sätt som det gör nu; DNA-tester är ju en ganska ny företeelse. Men hennes ringar och skor är sparade och med nuvarande tekniker, så är det en annan sak (om det inte finns alldeles för små mänger besudlingar, för att det ska kunna gå att använda).

Hade det funnits DNA efter en främmande person på Helenas saker, så hade det gått att kolla upp en hel del individer och då skulle chansen vara stor att de kunde binda en person till Helenas tillhörigheter och - därmed - komma en bra bit längre i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in