Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag tror absolut att forumet behövs och vurmar kanske lite extra för det då jag är övertygad och engagerad ateist.
Tanken om det sekulära samhället ligger helt i linje med Flashbacks grundtanke. Tyvärr uppfattar många det som en avstjälpningsplats för islamkritik och detta skrämmer nog bort många.
Kanske bör man förnya namnet och fördjupa ämnet? Många vet inte vad ordet "sekulär" betyder, och då är det ju naturligt att så få debatterar..
Utveckla avdelningen till att gälla ateism och allmän religionskritik i övrigt - då tror jag att avdelningen vaknar upp igen.
Samtidigt är religionskritik en viktig del av det religiösa forumet. Blir lite smått isolerat om vi kristna galningar enbart ska få diskutera våran förträfflighet med varandra.
Det sekulära samhället tycker jag är en intressant del utav Flashback. Även om jag själv är troende ser jag det som en viktig del att staten är neutral och därav ser jag delen som en viktig sådan. Det sekulära samhället tycker jag ska behandla statsvetenskapliga frågeställningar om hur en stat ska vara religionsneutral och vad detta innebär. Givetvis finns det mer aspekter att diskutera men tycker inte detta ska ske på bekostnad utav religionsforumet.