2008-08-29, 00:46
Medlem
Cygnus.Olors avatar
Hej,

jag vet inte till vem eller vilka jag ska vända mig så det får bli FB.

Ikväll fick jag reda på att min flickvän har föräldrar som har rätt allvarliga alkoholproblem. Jag har känt henne i snart ett år och varit tillsammans med henne i ungefär 4 månader. Jag har träffat personerna i fråga och de är hyggliga människor. Villa och jobb och allt det där. Utåt märks det inte alls. Faktum är att jag inte ens har tänkt tanken. Morsan hade tydligen gått hos AA ett tag, men hon orkade inte. Det hjälpte inte tyckte hon.

Men nu är det tydligen så att de super sig nästintill redlösa åtminstone tre gånger i veckan, alltid på kvällarna. Min flickvän är bara 17 år och syrran hennes bara 15. De får vara ifred för päronen, inget stryk eller skäll, aldrig någonsin. Och om den dagen kommer (gud förbjude), då jävlar tar det hus i helvete kan jag lova...

Problemet är att min flickvän inte vill flytta hemifrån. Jag har inga problem med det, jag bor visserligen hemma, men jag är tillräckligt mogen (och gammal, 18 år), har jobb och en del pengar över. Jag skulle klara det. Kruxet är att hon inte vill lämna kvar lillsyrran, när hon fortfarande är så pass "liten".

Att vända sig till någon utanför familjen är otänkbart, flickvännen är rädd för att socialen ska komma och sära på henne och syrran och jag har ändå lovat att inte tala om för någon. Det går tamigfan inte. Därför vänder jag mig till er på FB i hopp om att åtminstone någon har liknande erfarenheter eller liknande. Alla tips uppskattas.

Nu kommer jag visserligen inte kunna kolla tråden på ett tag eftersom jag ska ta hand om just min flickvän under en stor del av helgen. Men jag ska titta in så fort jag kan.

mvh
Citera
2008-08-29, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus.Olor
Hej,

jag vet inte till vem eller vilka jag ska vända mig så det får bli FB.

Ikväll fick jag reda på att min flickvän har föräldrar som har rätt allvarliga alkoholproblem. Jag har känt henne i snart ett år och varit tillsammans med henne i ungefär 4 månader. Jag har träffat personerna i fråga och de är hyggliga människor. Villa och jobb och allt det där. Utåt märks det inte alls. Faktum är att jag inte ens har tänkt tanken. Morsan hade tydligen gått hos AA ett tag, men hon orkade inte. Det hjälpte inte tyckte hon.

Men nu är det tydligen så att de super sig nästintill redlösa åtminstone tre gånger i veckan, alltid på kvällarna. Min flickvän är bara 17 år och syrran hennes bara 15. De får vara ifred för päronen, inget stryk eller skäll, aldrig någonsin. Och om den dagen kommer (gud förbjude), då jävlar tar det hus i helvete kan jag lova...

Problemet är att min flickvän inte vill flytta hemifrån. Jag har inga problem med det, jag bor visserligen hemma, men jag är tillräckligt mogen (och gammal, 18 år), har jobb och en del pengar över. Jag skulle klara det. Kruxet är att hon inte vill lämna kvar lillsyrran, när hon fortfarande är så pass "liten".

Att vända sig till någon utanför familjen är otänkbart, flickvännen är rädd för att socialen ska komma och sära på henne och syrran och jag har ändå lovat att inte tala om för någon. Det går tamigfan inte. Därför vänder jag mig till er på FB i hopp om att åtminstone någon har liknande erfarenheter eller liknande. Alla tips uppskattas.

Nu kommer jag visserligen inte kunna kolla tråden på ett tag eftersom jag ska ta hand om just min flickvän under en stor del av helgen. Men jag ska titta in så fort jag kan.

mvh

Vad är problemet? Dom super, det går inte ut över barnen och tjejen vill inte flytta hemifrån.
Mår du dåligt över att dom dricker?
Citera
2008-08-29, 00:56
Medlem
coracacolas avatar
Mm, sånt där är vidrigt, man har egentligen så lite man kan göra, men amn vill ändå skydda eller stötta de man älskar

Skönt iaf att hon också insett att det är så illa som det faktiskt är, har erfarenhet av en nära bekant som vägrade inse att det verkligen var ett problem.. Tills det redan gått för långt.

Men stötta henne stenhårt, vet päronen om att deras döttrar känner en rädsla/oro/sorg över att de super? Detta kanske kan sporra dom till att verkligen ta tag i det hela.

Var tydlig med att du backar upp din flicka och hennes syrra och läs gärna på nätet, finns mycket bra skrivet om barn/ungdomar i familjer med alkoholproblem. Finns en hel del goda tankar.

En grejj är också att inte pressa henne till sånt stort som att flytta hemifrån eller kontakta socialen eller liknande, säg istället snarare att du är där när HON är redo, du hjälper henne när HON fattar beslutet, vilket det nu än blir.

Så att hon känner sig trygg med dig och då lättare kan agera om situationen blir sådan.

Enjoy you weekend, pal.
Citera
2008-08-29, 01:08
Medlem
Varför inte agera moral polis och se vilka filmer dom kollar på? vem vet, det kanske är en porrrulle och pappan kanske vill testa det på dottern, då jävlar blir det fart i huset...

Dom dricker 3 dagar i veckan. Dom klarar att betala hyran, fixa mat för barnen och agerar som bra föräldrar. Vad är problemet?.

Dom är betydligt äldre än dig och har jobbat mycket mer. Att njuta av livets nöjen och inte ta över det på någon annan är inget du skall göra åt för det finns inget problem.
Citera
2008-08-29, 01:11
Medlem
wellermans avatar
Varför skulle socialen sära systrarna (hihi)? Vad vore poängen med det? Doftar fjortis-dramaqueen. Problemet må vara verkligt, men det betyder inte att hon inte använder det för att generera sympatier.
Citera
2008-08-29, 01:27
Medlem
Snyfts avatar
Hahahaha alltså herregud så hennes föräldrar ska inte få supa? En 15 och 17 åring borde klara av att ens föräldrar dricker, tycker man...
Citera
2008-08-29, 02:21
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Vad är problemet? Dom super, det går inte ut över barnen och tjejen vill inte flytta hemifrån.
Mår du dåligt över att dom dricker?

Det går ju ut över barnen om 17åringen inte vill lämna 15åringen ensam hos deras föräldrar. Det är ju hemskt. Dessutom är det aldrig lätt när ens föräldrar lever på ett destruktivt sätt.
Citera
2008-08-29, 02:23
Medlem
Alladins avatar
Förstår inte varför socialen ens skulle bli inkopplad, det föreligger ju inga mer problem än att föräldrarna i fråga har ett alkoholproblem att ta itu med själva.
Kontakta någon utanför familjen är sådeles riskfritt, men inget jobb för dig.

Naturligtvis påverkar deras beteende barnen och det är beklagligt, men som sagt. Inget mer för dig att göra än att stötta din flickvän.

Mogen och gammal = 18år. Jodå!
Senast redigerad av Alladin 2008-08-29 kl. 02:29.
Citera
2008-08-29, 02:26
Medlem
Jävligt dåliga svar hittills. (sorry, såg inte Ösp's)

Sånt där är jävligt jobbigt, och det lär på ett eller annat sätt gå ut över barnen även om de inte skäller eller slår dem.

Jag skulle göra det flickvännen vill att du ska göra, varken mer eller mindre. Det låter som en klyscha, men om hon vet att du ställer upp på vad hon vill, så kan du inte göra så mycket mer.

Det är vad jag tycker iaf, vem vet?

Tillägg:

Som coracacola sa:
"En grejj är också att inte pressa henne till sånt stort som att flytta hemifrån eller kontakta socialen eller liknande, säg istället snarare att du är där när HON är redo, du hjälper henne när HON fattar beslutet, vilket det nu än blir"

Precis vad jag menade.
Senast redigerad av Baluchitherium 2008-08-29 kl. 03:03.
Citera
2008-08-29, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zulfaqar
Dom dricker 3 dagar i veckan. Dom klarar att betala hyran, fixa mat för barnen och agerar som bra föräldrar. Vad är problemet?.

Du tog orden ur munnen på mig. När jag läste detta citat så kunde jag inte ha skrivit bättre själv.

Allting stämmer in i minste detalj. Om dom dricker 3 dagar i veckan, plus att dom super sig redlöst fulla, dom klarar av att betala lånet/hyran/räkningar, dom agerar bra som föräldrar och har ett bra jobb och stadig inkomst.

Då säger jag som dig; Vad är problemet? Dom sköter sig ju.
Citera
2008-08-29, 06:11
Medlem
arbetarklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zulfaqar
Varför inte agera moral polis och se vilka filmer dom kollar på? vem vet, det kanske är en porrrulle och pappan kanske vill testa det på dottern, då jävlar blir det fart i huset...

Dom är betydligt äldre än dig och har jobbat mycket mer. Att njuta av livets nöjen och inte ta över det på någon annan är inget du skall göra åt för det finns inget problem.

Precis vad ovanstående skrev. Är ju fan inte ens ett problem.

Löjlig tråd.
Citera
2008-08-29, 07:09
Medlem
Cygnus.Olors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Vad är problemet? Dom sköter sig ju.
Att jag är en klantskalle som missar att överhuvudtaget nämna att båda två mår jävligt dåligt utav det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in