Ovanligt många korkade inlägg i denna tråd.
Fokus hos "Kubiken", "Zulfagar", "Red_Sea", "Arbetarklass"och "Rotunda" verkar ligga på nivån;
Om boendekostnader betalas, inget brott begås och föräldrarna i fråga klarar av att genomföra ett arbete mot betalning - så existerar inget problem.
Vilka är era kunskaper kring alkoholism och alkoholrelaterade familjeproblem?
Alla med lite mer kunskap alt. erfarenhet kring ämnet vet att det inte nödvändigtvis behöver handla om mängden alkohol som konsumeras eller exakt hur ofta, utan också beteendet som uppstår som en effekt av alkoholproblemet och som inkluderar hela familjen.
"Zulfagar" pratar om att de
"agerar som bra föräldrar". Är "Zulfagars definition på bra föräldrar;
Några som låter sina barn vara ifred och inte slår eller skäller på dem när de är fulla?
Vidare pratas det om huruvida detta skulle kunna vara ett problem. Alldeles tydligen så är detta ett problem, både för TS och systrarna. Att sedan TS uttrycker sig lite torftigt alternativt fåordigt om den egentliga problematiken ändrar väl inte situationen till att inget problem finns? Jag antar att även TS famlar lite i mörkret och söker någon form av svar/vägledning - därav hans inlägg här på flashback.
Att "Kubiken", "Zulfagar", "Red_Sea", "Arbetarklass" "Snyft" och "Rotunda" inte har mer vett i skallen än att bara analysera situationen utifrån ett perspektiv där de endast utgår ifrån om;
har brott begåtts, räkningar betalats och/eller blir barnen slagna är beklagligt.
Men man får väl utgå från att viss problematik kring alkohol även existerar hos några av författarna i denna tråd då man gärna likställer (eller uttrycker sig i liknande ordalag)
supa sig redlös med
njuta av livets goda.
Edit: TS skriver att föräldrarna super sig nästintill redlösa åtminstone tre gånger i veckan, alltid på kvällarna Vad innebär det? I mitt huvud innebär det snarare att de även dricker övriga dagar (om än i mindre mängd), än att de skulle vara nyktra övriga dagar så som de flesta i denna tråden verkar anse. Hur ligger det till?
Att mamman i familjen åtminstonde har varit iväg på lite AA-möten tyder ju också på att problematik finns och förhoppningsvis är något som mamman någonstans även själv inser, även om hon inte har kommit tillräckligt långt med sig själv för att "orka" fortsätta. Vilken var anledningen till att hon gick till AA?
Döttrarna äger inte problemet men är en stor del i det. Tyvär kan de enligt mig inte göra speciellt mkt för sina föräldrars tillfrisknande, bara föräldrarna själva kan. Men de kan hjälpa sig själva.
För missbrukaren finns ju tex. AA. Men då alkoholism i de flesta fall inkluderar fler personer, ofta en hel familj, så finns även Al-anon, som är till för familj och vänner till alkoholister. Inom Al-anon finns även Alateen som är för tonåringar. Det skulle kunna hjälpa din flickvän.
http://www.al-anon.se/Alateen/
Du kan även skicka PM direkt till mig om du vill veta mer om mina erfarenheter eller få fler tips och råd.