2008-08-29, 08:28
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus.Olor
Att jag är en klantskalle som missar att överhuvudtaget nämna att båda två mår jävligt dåligt utav det.

Har någon av tjejerna pratat med sina far/mor föräldrar?

Eller finns dom för långt borta för att kunna stötta dom i detta?
Citera
2008-08-29, 08:30
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus.Olor
Att jag är en klantskalle som missar att överhuvudtaget nämna att båda två mår jävligt dåligt utav det.

Då kan det vara läge för din flickvän att ta sig i kragen och prata med sina föräldrar. Om hon och lillasystern berättar detta för päronen så kan jag garantera att det har mer effekt än ett par AA-möten någonsin kan ha.
Men som sagt, du kan inte göra något annat än att stötta henne.
Citera
2008-08-29, 08:38
Bannlyst
Men vad fan är det för fjanterier, om dom nu är 15 och 17 år så är det bara att:

1. Prata med sina föräldrar
2. Om det inte passar så flytta
3. Sluta gnälla och grina och börja agera

Finns många med mej som flyttat hemifrån kring 15-16 års åldern, men dom (systrarna) är väl så jävla bortskämda (då förstår jag varför päronen krökar ner sej) att dom inte kan ta hand om sej själva och vill njuta av allt dom får gratis några år till.

Nä, låt föräldrarna kröka ner sej, knulla som dom vill och allmänt försöka njuta av livet, det är inget du har med att göra.
Citera
2008-08-29, 08:47
Medlem
mmmickas avatar
Jag förstår inte hur ni andra tänker, era familjesituationer kan ju inte varit roliga om ni tycker att detta är okej.

Klart som fan att de inte agerar som bra föräldrar när deras barn mår dåligt över sina föräldrars drickande. Dock så håller jag med de få som lagt fram konkreta lösningar; att prata med föräldrarna ifråga är, om inte lösningen, en bra början.
Citera
2008-08-29, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mmmicka
Jag förstår inte hur ni andra tänker, era familjesituationer kan ju inte varit roliga om ni tycker att detta är okej.

Klart som fan att de inte agerar som bra föräldrar när deras barn mår dåligt över sina föräldrars drickande. Dock så håller jag med de få som lagt fram konkreta lösningar; att prata med föräldrarna ifråga är, om inte lösningen, en bra början.

Precis, börja prata, fungerar inte det så agera eller flytta.

Men jag gissar att systrarna är så jävla bortskämda att dom inte klarar av något av det föreslagna. Tragiskt, eller hur?
Citera
2008-08-29, 09:10
Medlem
TS är knappast den som ska komma i skinande rustning och rädda flickan...
Jag tror du måste inse att du varken kan eller borde göra något åt det, du är INGEN räddare i nöden. Låt henne ta hand om sina egna problem, om hon nu tycker det är ett problem, så får HON ta och lösa det.
Citera
2008-08-29, 09:35
Medlem
mountainmans avatar
Ovanligt många korkade inlägg i denna tråd.

Fokus hos "Kubiken", "Zulfagar", "Red_Sea", "Arbetarklass"och "Rotunda" verkar ligga på nivån; Om boendekostnader betalas, inget brott begås och föräldrarna i fråga klarar av att genomföra ett arbete mot betalning - så existerar inget problem.

Vilka är era kunskaper kring alkoholism och alkoholrelaterade familjeproblem?

Alla med lite mer kunskap alt. erfarenhet kring ämnet vet att det inte nödvändigtvis behöver handla om mängden alkohol som konsumeras eller exakt hur ofta, utan också beteendet som uppstår som en effekt av alkoholproblemet och som inkluderar hela familjen.

"Zulfagar" pratar om att de "agerar som bra föräldrar". Är "Zulfagars definition på bra föräldrar; Några som låter sina barn vara ifred och inte slår eller skäller på dem när de är fulla?

Vidare pratas det om huruvida detta skulle kunna vara ett problem. Alldeles tydligen så är detta ett problem, både för TS och systrarna. Att sedan TS uttrycker sig lite torftigt alternativt fåordigt om den egentliga problematiken ändrar väl inte situationen till att inget problem finns? Jag antar att även TS famlar lite i mörkret och söker någon form av svar/vägledning - därav hans inlägg här på flashback.

Att "Kubiken", "Zulfagar", "Red_Sea", "Arbetarklass" "Snyft" och "Rotunda" inte har mer vett i skallen än att bara analysera situationen utifrån ett perspektiv där de endast utgår ifrån om; har brott begåtts, räkningar betalats och/eller blir barnen slagna är beklagligt.
Men man får väl utgå från att viss problematik kring alkohol även existerar hos några av författarna i denna tråd då man gärna likställer (eller uttrycker sig i liknande ordalag) supa sig redlös med njuta av livets goda.

Edit: TS skriver att föräldrarna super sig nästintill redlösa åtminstone tre gånger i veckan, alltid på kvällarna Vad innebär det? I mitt huvud innebär det snarare att de även dricker övriga dagar (om än i mindre mängd), än att de skulle vara nyktra övriga dagar så som de flesta i denna tråden verkar anse. Hur ligger det till?

Att mamman i familjen åtminstonde har varit iväg på lite AA-möten tyder ju också på att problematik finns och förhoppningsvis är något som mamman någonstans även själv inser, även om hon inte har kommit tillräckligt långt med sig själv för att "orka" fortsätta. Vilken var anledningen till att hon gick till AA?

Döttrarna äger inte problemet men är en stor del i det. Tyvär kan de enligt mig inte göra speciellt mkt för sina föräldrars tillfrisknande, bara föräldrarna själva kan. Men de kan hjälpa sig själva.

För missbrukaren finns ju tex. AA. Men då alkoholism i de flesta fall inkluderar fler personer, ofta en hel familj, så finns även Al-anon, som är till för familj och vänner till alkoholister. Inom Al-anon finns även Alateen som är för tonåringar. Det skulle kunna hjälpa din flickvän.
http://www.al-anon.se/Alateen/

Du kan även skicka PM direkt till mig om du vill veta mer om mina erfarenheter eller få fler tips och råd.
Senast redigerad av mountainman 2008-08-29 kl. 09:46. Anledning: tillägg av text
Citera
2008-08-29, 11:51
Medlem
vikaries avatar
Jag har själv erfarenheter i ämnet och kan säga så här, du kan inte göra mycket mer än att vara ett stöd för din flickvän, vad hon vill göra ska du inte försöka styra över.

Men det är så att hon i sin tur inte kan göra mycket åt situationen heller, mår hon dåligt och ditt stöd inte räcker så bör hon uppsöka en kurator för att kunna bearbeta situationen, men det är som sagt helt upp till henne.

Att hon skulle prata med sina föräldrar om detta hjälper inte, det kan snarare förvärra det hela då föräldrarna antagligen tycker att hon inte har med deras alkoholproblem att göra.

Att anmäla missförhållandet i deras familj till socialen gör nog varken bu eller bä, om de inte far riktigt illa.

Jag förstår att du tycker detta är jobbigt och i längden kan det vara negativt för er relation.

Detta är bara mina spontana tankar utefter egna erfarenheter och ingen lathund över hur man ska göra eller bete sig.
Citera
2008-08-29, 13:15
Medlem
mewies avatar
Laga svampstuvning på bläcksvamp åt dom så ska du se att det ordnar sig.
Citera
2008-08-29, 14:10
Medlem
BillyMorgans avatar
Min pojkvän har också alkoholiserade föräldrar, som har jobb och sköter sig annars (periodare). Han är dock yngst och fått mycket hjälp av sin syster och farmor.

Vi blev tillsammmans när han var 15 och han bodde mycket hemma hos mig och min familj.
Det enda man kan göra är att vara stöttande. Har de ingen släkting som kan hjälpa?
Citera
2008-08-29, 15:11
Medlem
vixxors avatar
Lämna bruden.. verkar vara värsta fjortis dramaqueen. skaffa en stabil tjej ist.
Citera
2008-08-29, 20:51
Medlem
Är ju helt sjukt hur folk kan tycka att det inte är nåt problem att tala om. Att behöva se sina föräldrar fulla 3 ggr/vecka är nåt som inget barn ska behöva uppleva. Familjen har uppenbart stora problem och lär behöva hjälp utifrån.

"Öhh, är väl helt normalt att dom super lite" För helvete...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in