Uppdatering
Efter att ha frågat om min ryggskada har blivit anmäld som arbetsolycka så blev det plötsligt lite fart. Min träffperson fick för sig att direkt ta bort mig från att arbeta som bisittare i lastbil. Det gick ju utmärkt att låta mig fortsätta dagen efter jag hade haft ryggskada utan problem. Tummen upp för dem. Anledningen att de tog bort mig var... hör och häpna... att de inte kunde garantera min säkerhet.
Chefen för myrorna lyckades efter dagens slut upptäcka att det fanns ett skyddsombud och att jag skulle prata med min handledare. Jag tog upp 6§ i AFS 1998:1 som bl.a. kräver av arbetsgivaren att arbetstagare ska få tillräcklig utbildning angående lyft, tidiga tecken på belastningssympton samt hur hjälpmedel ska användas. Någonting som jag INTE har fått. Istället pratade min handledare om hur folk lyfter olika och att en del skiter i att lyfta säkert. Men det är ju beside the point! Det finns INGEN utbildning angående hur arbetet ska gå till vilket är DERAS UPPGIFT!
Utöver detta så är även säkerheten aningen fucked up. Hittade t.ex. en skylt som angav att det skulle finnas en skumsläckare vilket saknades. Idag upptäckte vi också att en stabilisatoraxel i vår lastbil hade varit av länge. Uppgiften för denne är att stabilisera motorn. Det är inte ett allvarligt fel men det är bara en i högen av fel som finns på våra bilar.
Upptäckte också att vår arbetsplats saknar ett personalrum. Det finns visserligen ett café men det stänger innan vi slutar för dagen så har man rast för sent så kan man bara lunka runt i arbetsplatsen.
Enligt §8 i AFS 2001:1 så ska kontinuerlig undersökning av arbetsförhållande göras. Så som det är nu så verkar det antingen inte tagas seriöst eller så görs det inte alls. Upptäckte på flera platser där människor arbetade direkt på betonggolv, människor som utövade kraft i ogynnsamma positioner (över axelhöjd, långt från kroppen, snedvridet och under knähöjd). I min mening så strider det mot §3 i AFS 1998:1 där det står angivet att arbetsgivaren ska se till att arbetstagare inte ska utsättas för kraftutövning som är onödigt tröttande eller hälsovådligt. Har idag värk i axlar efter att ha lyft böcker och skit över huvudhöjd för att slänga ner skiten i skrindor.
MAO, nu jävlar ska de få.