2008-08-21, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Ja det lät ju inte så kul att jobba på myrorna inte.

Får man fråga hur länge du varit där nu? Låter nästan som du jobbat ett helt år där. Varför fixar du inte vilket skitjobb som helst? Telemarketing eller nåt som det finns dussintals av.

Du som praktiserade en hel jävla sommar där, hur stod du ut? Detta om något verkar ju vara en spark i röven för att fixa vilket vanligt jobb som helst. Att stå på donken måste ju vara bättre både för självkänslan och ekonomin än att gå och agerar slavarbetare hos Myrorna.

Ja, alla andra praktikanter flydde ganska snabbt. Jag var dock inte kvar där hela sommaren. Jag letade annan sysselsättning hela tiden, problemet var bara att där jag bor fanns det inte speciellt mycket jobb och jag var väldigt ung då utan några meriter alls. Under sommaren var det ännu värre då alla studenter tog alla "skitjobb". Men egentligen handlade det väl om att jag var alldeles för seg på att söka sommarjobb.
Citera
2008-08-21, 17:19
Medlem
arsamiluks avatar
Uppdatering

Efter att ha frågat om min ryggskada har blivit anmäld som arbetsolycka så blev det plötsligt lite fart. Min träffperson fick för sig att direkt ta bort mig från att arbeta som bisittare i lastbil. Det gick ju utmärkt att låta mig fortsätta dagen efter jag hade haft ryggskada utan problem. Tummen upp för dem. Anledningen att de tog bort mig var... hör och häpna... att de inte kunde garantera min säkerhet.

Chefen för myrorna lyckades efter dagens slut upptäcka att det fanns ett skyddsombud och att jag skulle prata med min handledare. Jag tog upp 6§ i AFS 1998:1 som bl.a. kräver av arbetsgivaren att arbetstagare ska få tillräcklig utbildning angående lyft, tidiga tecken på belastningssympton samt hur hjälpmedel ska användas. Någonting som jag INTE har fått. Istället pratade min handledare om hur folk lyfter olika och att en del skiter i att lyfta säkert. Men det är ju beside the point! Det finns INGEN utbildning angående hur arbetet ska gå till vilket är DERAS UPPGIFT!

Utöver detta så är även säkerheten aningen fucked up. Hittade t.ex. en skylt som angav att det skulle finnas en skumsläckare vilket saknades. Idag upptäckte vi också att en stabilisatoraxel i vår lastbil hade varit av länge. Uppgiften för denne är att stabilisera motorn. Det är inte ett allvarligt fel men det är bara en i högen av fel som finns på våra bilar.

Upptäckte också att vår arbetsplats saknar ett personalrum. Det finns visserligen ett café men det stänger innan vi slutar för dagen så har man rast för sent så kan man bara lunka runt i arbetsplatsen.

Enligt §8 i AFS 2001:1 så ska kontinuerlig undersökning av arbetsförhållande göras. Så som det är nu så verkar det antingen inte tagas seriöst eller så görs det inte alls. Upptäckte på flera platser där människor arbetade direkt på betonggolv, människor som utövade kraft i ogynnsamma positioner (över axelhöjd, långt från kroppen, snedvridet och under knähöjd). I min mening så strider det mot §3 i AFS 1998:1 där det står angivet att arbetsgivaren ska se till att arbetstagare inte ska utsättas för kraftutövning som är onödigt tröttande eller hälsovådligt. Har idag värk i axlar efter att ha lyft böcker och skit över huvudhöjd för att slänga ner skiten i skrindor.

MAO, nu jävlar ska de få.
Citera
2008-08-21, 17:55
Medlem
Denethorns avatar
Praktikantsutnyttjande är fan något särskilt, på nettot där jag arbetar - och på alla de netton jag har arbetat på runt i skåne behandlas praktikanterna som skit. Arbetsgivararna är inte ens hälften så tacksamma som de borde vara, har sett praktikanter sitta i kassan 8 timmar nonstop för att sen få blodtrycksfal och sjukanmäla sig dagen efter - eftersom de knappt kunnat användt axlarna.

Allt för att sedan höra arbetsgivaren klaga över deras snittid per vara ,tro fan att man inte kan hålla högstandard när man sitter längre än tre timmar.

Tror heller inte att någon på mitt arbete har köpt argumentet att om man jobbar gratis så blir nog motivationen lägre än om man hade haft lön. Blir alltid lika glad när jag är ensam ledare på plats - så att man kan behandla praktikanter som människor
Citera
2008-08-21, 17:55
Medlem
gizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsamiluk
Uppdatering

Efter att ha frågat om min ryggskada har blivit anmäld som arbetsolycka så blev det plötsligt lite fart. Min träffperson fick för sig att direkt ta bort mig från att arbeta som bisittare i lastbil. Det gick ju utmärkt att låta mig fortsätta dagen efter jag hade haft ryggskada utan problem. Tummen upp för dem. Anledningen att de tog bort mig var... hör och häpna... att de inte kunde garantera min säkerhet.

Chefen för myrorna lyckades efter dagens slut upptäcka att det fanns ett skyddsombud och att jag skulle prata med min handledare. Jag tog upp 6§ i AFS 1998:1 som bl.a. kräver av arbetsgivaren att arbetstagare ska få tillräcklig utbildning angående lyft, tidiga tecken på belastningssympton samt hur hjälpmedel ska användas. Någonting som jag INTE har fått. Istället pratade min handledare om hur folk lyfter olika och att en del skiter i att lyfta säkert. Men det är ju beside the point! Det finns INGEN utbildning angående hur arbetet ska gå till vilket är DERAS UPPGIFT!

Utöver detta så är även säkerheten aningen fucked up. Hittade t.ex. en skylt som angav att det skulle finnas en skumsläckare vilket saknades. Idag upptäckte vi också att en stabilisatoraxel i vår lastbil hade varit av länge. Uppgiften för denne är att stabilisera motorn. Det är inte ett allvarligt fel men det är bara en i högen av fel som finns på våra bilar.

Upptäckte också att vår arbetsplats saknar ett personalrum. Det finns visserligen ett café men det stänger innan vi slutar för dagen så har man rast för sent så kan man bara lunka runt i arbetsplatsen.

Enligt §8 i AFS 2001:1 så ska kontinuerlig undersökning av arbetsförhållande göras. Så som det är nu så verkar det antingen inte tagas seriöst eller så görs det inte alls. Upptäckte på flera platser där människor arbetade direkt på betonggolv, människor som utövade kraft i ogynnsamma positioner (över axelhöjd, långt från kroppen, snedvridet och under knähöjd). I min mening så strider det mot §3 i AFS 1998:1 där det står angivet att arbetsgivaren ska se till att arbetstagare inte ska utsättas för kraftutövning som är onödigt tröttande eller hälsovådligt. Har idag värk i axlar efter att ha lyft böcker och skit över huvudhöjd för att slänga ner skiten i skrindor.

MAO, nu jävlar ska de få.

Bra.
Stå på dig.

De kommer nog tycka att du är jävligt jobbig, men det förtjänar de.
Senast redigerad av giza 2008-08-21 kl. 18:07.
Citera
2008-08-21, 19:42
Medlem
Skorzenys avatar
Praktikanter utnyttjas som gratis arbetskraft på Myrorna, och vad beträffar praktikanter så handlar det om att Myrorna använder gratis arbetskraft istället för att anställa.
Oavsett om det är i form av praktik eller samhällstjänst är det fel.
Det inte handlade om att sätta dit Myrorna utan det systemet som utnyttjar unga som är problemet och det är fel att praktikanterna behövs för att hålla uppe arbetet på Myrorna.
Fler borde istället anställas, praktikanter ska bara vara en extra resurs.
Fler borde få veta hur praktikanter utnyttjas.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=921325
Citera
2008-08-22, 00:26
Medlem
arsamiluks avatar
Det handlar om mer än att motverka systemet. Det handlar om att krossa företag som tar på sig att utnyttja praktikanter på detta vis. Om det sedan görs genom strategisk arbetsvägran, ge dem dåligt rykte eller att påpeka fel som de är skyldiga att rätta till vilket medför att de störs och får sänkt produktion är irrelevant.

Låter bra att du bryr dig iallafall denethorn.
Citera
2008-08-29, 14:17
Medlem
Skorzenys avatar
Mycket goda nyheter, som kan sätta stopp för Myrorna:

Moms hotar second hand

Den ideella second handverksamheten är hotad. EU pressar på och vill momsbelägga den. Det kan bli ett dråpslag mot hela Välgörenhetssverige.

Om momsplikt skulle drivas igenom för de ideella föreningarna skulle det bli ett dråpslag mot hela Välgörenhetssverige.
- Med en 25-procentig moms skulle i princip all ideell second handverksamhet bli olönsam och troligen läggas ner, tror Johan Oljeqvist, vd för Myrorna och ordförande i nätverket för ideell second handverksamhet.

- Problemet är inte bara pengarna. Blir det moms kan det vara svårt att motivera dem som jobbar ideellt, när 25 procent av deras insatser ska gå till statskassan. Det skulle också skapa en väldigt stor administration. Och eftersom vi säljer gåvor har vi inte heller mycket till ingående moms att dra av mot, säger han.
Den återkommande momsfrågan har länge skapat stor oro i de ideella leden.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=441630
Citera
2011-01-30, 00:31
Bannlyst
Var på Skärholmens avdelning för ett år sen, tyckte det var ett rätt trevligt gäng där iaf.
Senast redigerad av kekerosa 2011-01-30 kl. 00:41.
Citera
2011-01-30, 00:52
Medlem
Jag har själv varit offer på Myrornas sorteringsanläggning...

Flera hundra arbetare, ca 30-40 anställda, dom andra är alltså "praktikanter". Det är med andra ord omöjligt för företaget att gå runt utan praktikanter.. med marginal. Dom jobbar med 0kr i lön oftast längre perioder (2-6 mån) med "hot" om indraget bidrag. (Det är s.k. "Frivilligt" men tackar man nej = inga pengar att handla mat för.)
De flesta kan inte prata svenska, arbetsförhållandena är precis som du beskrev, förjävliga. Väldigt dammigt, inga masker finns. Tunga lyft utan säkerhet.
Själv stannade jag där i 2 månader om jag minns rätt, det man kunde trösta sig med var alla pengar som folk som skänkte kostymer glömde i fickorna.

Kan ju tillägga att, förutom gratis arbetskraft, så får myrorna betalt av kommunen för att ungdomar ska få praktisera där. Ännu ett skäl till att dom omöjligt kan gå runt utan "praktikanterna"
Senast redigerad av minador 2011-01-30 kl. 00:57.
Citera
2014-04-02, 12:23
Bannlyst
Jag praktiserade på en myrorna affär i ett halvår och det var det vidrigaste stället jag jobbat på.

Dom lever verkligen på att bara ta in praktikanter från arbetsförmedlingen och man har ingen som helst chans att få anställning.

Affären jag jobba på var riktigt vidrig. Det lukta mögel och det fanns knappt ingen luftkonditonering så man gick ju och hade konstant huvudvärk hela dagarna. Chefen var idiot och vi fick inte ens ta kaffe och rökpaus trots att vi var där och jobbade gratis.

Arbetsuppgifterna bestod av att testa lampor och andra el artiklar så dom fungerade för det mesta. Vissa dagar fanns det verkligen inget att göra så man gick mest bara runt och rulla tummarna. Man kände verkligen hur hela stället stank ångest och att alla som praktiserade där hatade verkligen stället.

Frälsningsarmen är en sjuk sekt och jag skulle uppmana alla att bojkotta Myrorna.
Senast redigerad av Skyttegrav 2014-04-02 kl. 13:18.
Citera
2014-04-02, 12:35
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Även jag har en bekant som skickades till Myrorna.
Han har hamnat i fas 3 och var mer eller mindre tvungen.

Han fick ingen hjälp eller direkta anvisningar vad han skulle göra på stället.
Dom sa typ "Gå igenom dom där lådorna och se vad vi kan sälja". Låter kanske lätt men hur skulle han veta vad de vill ha? Ingen som visade någonting alls.
Mycket slavgöra, rensa bort skräp, lyfta, flytta tunga saker osv.
Aldrig kassan eller liknande.
Han stod ut ett tag men pajade sedan ryggen och han slapp gå dit mer.
Han informerade även Af vilket skitställe Myrorna var.
Citera
2014-04-02, 12:39
Medlem
Vohkuns avatar
Fyfan, jag lider med dig...
Tänker aldrig jobba hos kommunen, svälter hellre än att vänta på att en guldklocka ska komma med posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in