Resultat: Vad smäller høgst?
OS-guld
32,98%
62 röster
Världsrekord
67,02%
126 röster
2008-08-10, 02:13
Medlem
Vem är störst, Carlo Thränhardth eller Stefan holm?

Carlo, ute, 2,37

Holm, ute, 2,37

Carlo inne, 2,42

Holm inne, 2,40

Carlo-ett guld

Holm, 7 guld.

Ganska lätt

Nu när jag tittar igenom tråden från start så är de ganska kul hur tråden har utvecklat sig. Från inlägg i stil med- på Sjöbergs tid så gick man in på 2,30.
Sjöberg hoppade 2,36 i jeans, Sjöberg hade en jämn och hög lägstanivå

Sedan jag kom och slog hål på myt efter myt så heter de bara att Sjöbrg hoppat högst
Senast redigerad av tryffel 2008-08-10 kl. 02:34.
Citera
2008-08-10, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viseman
Fråga Roger Bannister.

Fast vad har han med höjdhopp att göra?

Visst är det en stor prestation att vara först att utföra den s. k. drömmilen, men det är inte världsrekordet i sig som är av intresse där.
Den som slog Bannisters rekord är det ingen som bryr sig om just därför att han inte var först med att springa en mile på under 4 minuter.
Senast redigerad av Straiter 2008-08-10 kl. 05:50.
Citera
2008-08-10, 08:48
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Ja detta va trevligt. Du anser att en jämförelse med Mögenburg är orelistisk eftersom de va mycke större konkurens på hans tid.

Höjderna på Mögenburgs guld-segrar.

Inomhus.EM, 2, 34, 2,34, 2,34, 2,33, 2,31

EM- 2,30

OS- 2,35

Dessa resultat vann han alltså på under de fina 80-talet.

Stefan Holm guld-höjder.

Inne-VM, 2,32, 2,35, , 2,35, 236

Inne-EM, 2,34, 2,40

OS, 2,36

Som du ser så är Holm vida överlägsen Mögemburg i samtliga mästerskap och ironiskt nog också på EM där Holm inte har något guld har han hoppat 2,34 mot Mögenburgs 2,30 som räckte då. Men de är ju inte första gången du slänger ur dig liknande felaktigheter. De är ensamma i historien om 7 mästerskapsguld men Holm har högre värde både på sina medaljer och de höjder han tagit dem på

.
Sjöbergs guldhöjder:2.38......2.38.......2.39......2.35.... ..2.32......2.38.
Lägg därtill att när sotomayor var med i mästerskap krävdes det nästan alltid hopp över 2.40 för att ta guld. 2.40......2.43.....2.40.....2.41.......2.38....2.3 8....2.40.
En viss skillnad mot dagens höjder ja......
Citera
2008-08-10, 08:51
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Jag fattar inte hur man kan tycka att ett världrekord är större än ett OS-guld. Ett världsrekord kan man förlora men aldrig ett OS-guld. Frågar man det flesta idrottare oavsett sport tror jag 99% hellre skulle ha ett OS-guld än ett världrekord.
Inom friidrott så tror jag siffran är 99% till världsrekordets fördel.
Men inom simning där det slås världsrekord i vartanat lopp typ så är nog siffran den omvända.
Citera
2008-08-10, 09:15
Medlem
danbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Jag fattar inte hur man kan tycka att ett världrekord är större än ett OS-guld. Ett världsrekord kan man förlora men aldrig ett OS-guld. Frågar man det flesta idrottare oavsett sport tror jag 99% hellre skulle ha ett OS-guld än ett världrekord.

Slår du världsrekord har du ju presterat ett resultat som ingen annan uppnått förut och i höjdhopp sker ju inte det varje år som i t ex simning.

Tycker för övrigt det är fascinerande att resultaten i höjdhopp har gått bakåt så markant de senaste 20 åren. Vet inte om det finns någon motsvarighet inom idrottsvärlden.
Citera
2008-08-10, 10:21
Medlem
Citat:
Nu när jag tittar igenom tråden från start så är de ganska kul hur tråden har utvecklat sig. Från inlägg i stil med- på Sjöbergs tid så gick man in på 2,30.
Sjöberg hoppade 2,36 i jeans, Sjöberg hade en jämn och hög lägstanivå

Sedan jag kom och slog hål på myt efter myt så heter de bara att Sjöbrg hoppat högst

Hmm, ursäkta mig men du tillhör ju den skara som kommit med dom mest bisarra jämförelserna. Droppa det där med att slå hål på myter nu tack.
Citera
2008-08-10, 11:04
Medlem
visemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Fast vad har han med höjdhopp att göra?

Visst är det en stor prestation att vara först att utföra den s. k. drömmilen, men det är inte världsrekordet i sig som är av intresse där.
Den som slog Bannisters rekord är det ingen som bryr sig om just därför att han inte var först med att springa en mile på under 4 minuter.

Han har lika mycket med höjdhopp att göra som "På Spåret", gymnasiestudier, civil karriär mm. som avhandlats i tråden.

Det ifrågasattes huruvida idrottare värdesätter ett världsrekord kontra ett OS-guld. Då kan man väl fråga sig vad övriga friidrottsgrenar har med höjdhopp att göra också då?

Väntar fortfarande på svar angående min fråga om Holms personbästa i längd och tresteg.
Citera
2008-08-10, 11:51
Medlem
.aspxs avatar
Citat:
Vem är störst, Carlo Thränhardth eller Stefan holm?

Carlo, ute, 2,37

Holm, ute, 2,37

Carlo inne, 2,42

Holm inne, 2,40

Carlo-ett guld

Holm, 7 guld.

Ganska lätt

Förstår iofs inte vad det här har med Holm Vs Sjöberg att göra men återigen så undviker du vissa väsentliga fakta. Klart du tycker det är lätt att avgöra när Holm haft mer chanser att ta medaljer.

Friidrotts-VM var första gången 1983 således var Carlo Thränhardt redan 26 år gammal.

Friidrotts-VM Inomhus anordnades första gången 1985 och då hade Carlo redan hunnit bli 28!! år gammal.

Så dina jämförelser med medaljer blir lite skev, eller skall du ignorera detta med?

Vidare undrar jag återigen varför du tar en massa omvägar för att jämföra Holm och Sjöberg? Du skriver en massa teorier om hur det hade varit om Sjöberg och Holm hade tävlat mot varandra och Holm hade spöat honom 8ggr av 10 bla bla bla...

Men vet du vad, Holm har mött Sjöberg sju ggr och Holm har fått stryk varenda gång!!

Det gör Holm till den enda och sämsta elitmotståndare som Patrick aldrig förlorat mot!

Apapapap.....Innan du börjar hävda att då var Holm bara i åldern 17-20 år, så skall du veta att Sjöberg redan var i eliten vid samma ålder med en utveckling från 2,26(17år) 2,38(20år) när vi nu är inne på åldrar som du så stolt skall påpeka överallt...

Så i fortsättningen kan du väl hålla dig till rena fakta istället, du börjar bli riktigt pinsam.

Historieböckerna kommer inte direkt vara flersidiga om perioden i höjdhoppenshistoria mellan -93 till dagens datum då utvecklingen inte ens stagnerat utan är sjunkit dramatiskt, det är då den genialiske Holm hittar andra vägar att höja statusen som jämnhopp..

Edit: Kan inte någon vänlig Mod ändra omröstningen till vem som är bästa höjdhopparen istället? Känns mer befogad, trots att holmfantasterna får stryk här.
Senast redigerad av .aspx 2008-08-10 kl. 12:16.
Citera
2008-08-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .aspx
Förstår iofs inte vad det här har med Holm Vs Sjöberg att göra men återigen så undviker du vissa väsentliga fakta. Klart du tycker det är lätt att avgöra när Holm haft mer chanser att ta medaljer.

Friidrotts-VM var första gången 1983 således var Carlo Thränhardt redan 26 år gammal.

Friidrotts-VM Inomhus anordnades första gången 1985 och då hade Carlo redan hunnit bli 28!! år gammal.

Så dina jämförelser med medaljer blir lite skev, eller skall du ignorera detta med?

Vidare undrar jag återigen varför du tar en massa omvägar för att jämföra Holm och Sjöberg? Du skriver en massa teorier om hur det hade varit om Sjöberg och Holm hade tävlat mot varandra och Holm hade spöat honom 8ggr av 10 bla bla bla...

Men vet du vad, Holm har mött Sjöberg sju ggr och Holm har fått stryk varenda gång!!

Det gör Holm till den enda och sämsta elitmotståndare som Patrick aldrig förlorat mot!

Apapapap.....Innan du börjar hävda att då var Holm bara i åldern 17-20 år, så skall du veta att Sjöberg redan var i eliten vid samma ålder med en utveckling från 2,26(17år) 2,38(20år) när vi nu är inne på åldrar som du så stolt skall påpeka överallt...

Så i fortsättningen kan du väl hålla dig till rena fakta istället, du börjar bli riktigt pinsam.

Historieböckerna kommer inte direkt vara flersidiga om perioden i höjdhoppenshistoria mellan -93 till dagens datum då utvecklingen inte ens stagnerat utan är sjunkit dramatiskt, det är då den genialiske Holm hittar andra vägar att höja statusen som jämnhopp..

Edit: Kan inte någon vänlig Mod ändra omröstningen till vem som är bästa höjdhopparen istället? Känns mer befogad, trots att holmfantasterna får stryk här.

När de gäller Sjöberg så va han en grym talang redan vid väldigt unga år precis som Sotomajyor. De har jag aldrig förnekat. Inte heller att Holm tog fler år på sig att nå världstoppen. Holm hade ännu inte nått dit under slutet av Sjöbergs karriär men de finns också några uppenbara skillnader mellan de båda två.

Sjöberg pekade som 23åring, vid 25 va han i princip redan en föredetting. Holm är 32 år och regerande dubbel EM och-VM mästare. Visst hade Sjöberg slagit Holm alla dagar i 20årsåldern men likafan hade han fått stryk av Holm 100 gånger av 100 de senare åren.

Både Sotomayor och Sjöberg hoppade för länge och insåg inte att de inte höll måttet på äldre dagar. Med Holm har de varit precis tvärt om. Btw så står de 7-7 i inbördes möten mellan Holm och Soto.

1995, 1996 och 1997 gjorde Sjöberg 4 respeltive, 2 och 0 hopp på 2,30 eller mer. Holm gjorde 18 stycken bara förra året och de tävlar knappast mer nu än förr.

Sjöbergs unga talang va stor men knappast unik i idrotten. De är dock Holms resultat som 32åring.

Åter till Carlo då som du tycker jag jämför så felaktigt med Holm.
Carlo gjorde sitt högsta hopp 1988, han va alltså typen som också hade riktigt bra år i äldre dagar.

Bästa resultat i OS- 2,31 räckte till en sjundeplats. Överhuvudtaget hittar jag inga resultat av honom på VM eller Inne-VM.
Faktum är dock fortfarande att han hade några riktigt bra år när de fans gått om mästerskap att hoppa på.

Holm och Mögenburg är de två med flest guld. 7 stycken. Holm har hoppat hem sina på både ädlare mästerskap och på högre höjder. De är sådant i högsta grad som man räknar när man talar om de riktigt stora
Citera
2008-08-10, 13:19
Medlem
Rubbes avatar
Perosnligen röstade jag för att OS-guldet är större än världsrekordet. Ett OS-guld är enormt mycket större, det största en friifrottare kan uppleva.

MEN på frågan om vem som haft den största karriären sammantaget, så är svaret enkelt Patrik Sjöberg. Det är en ganska stor klasskillnad på dessa herrars karriärer faktiskt.
Citera
2008-08-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Hmm, ursäkta mig men du tillhör ju den skara som kommit med dom mest bisarra jämförelserna. Droppa det där med att slå hål på myter nu tack.

Jag ser de som att jag har slagit hål på myter kring Sjöbergs karriär och hur han oftade hoppade som han gjorde. De känns som att vanliga svenssons inte har koll på de. Dels för att Sjöberg genom alla år fått sprida sina lögner i media om hans egna karriär och dels sportjounarlisterna med sin dåliga koll som inte ens reagerar när Sjöberg säger saker som

*- En hoppare av Holms klass ska ligga på 2,30 även under sina sämre dagar.

*- De är tråkigt när tävlingarna idag tar slut där våra tävlingar började.

*- Andledningen till att jag inte hoppade 2,30 eller mer så ofta va att när jag vann en tävling på 2,28 kanske så höjde jag ribban direkt till 2,40.

Dui har också sagt att en jämförelse med Mögenburg är orealistisk trots att Holm hoppat bättre än honom på alla mästerskap
Citera
2008-08-10, 13:24
Medlem
.aspxs avatar
Citat:
När har Holm inte tagit sig till final under sina år som elithoppare?

Inomhus-EM Valencia -98. En skitsak egentligen men det var du som envisas om jämnheten. Sjöberg har aldrig missat en final (23st)

Citat:
De jag sa va att Holm är den enda utöver Sotomayor som grejat 2,40 på ett mästerskap. Den enda i Inne Ems historia faktiskt. de är ganska stort. De har inte Sjöberg trots sina fina toppar men de säger väl en del om hur han sällan lyckades när de gällde som bäst. Holm hoppade 2,40 för att han va tvungen. De är styrka.

Det är rolig kuriosa, det säger mer hur överlägsen dåtidens höjhoppare var när man tar med något enstaka hopp i inomhus EM som bara begränsas till mästerskapshopp, ta med alla istället. Hur är det då utomhus, det som verkligen räknas, minst 23st som hoppat högre eller lika högt som Holm och skall vi börja räkna antal hopp som gjorts på 2,37 och uppåt får man ta fram miniräknaren.

Citat:
Holm har också medalj på alla mästerskap. EM-personbästa har både han och Thörnblad hoppat 9 cm högre än vad Sjöberg någonsin gjorde. Om Holm hoppat 2,30 eller mer på 16/20 finaler och yttligare 2,28 minst på 2 till så säger de väl en del gentemot en som hoppade 2,25 eller sämre på nästan hälften av de finaler han ställde upp i och ett antal finaler till på knappt godkända resultat.

Han har medaljer från en period då höjdhoppen är på dekis. VM ute och inne kom först -83 och -85. Kanske har det med saken att göra, glöm inte att konkurrensen var ohyggligt bättre då. Holm missar inga mästerskap då han knappt haft några skadebekymmer.

Citat:
Sen kan man ju tycka vad man vill om att nämna olika typer av milstolpar inom höjdhoppet men fakum är att när Holm slutar så kommer han ha samlat på sig en del meriter som han är ensam om i höjdhoppet.

Det här är det mest patetiska hittills, MILSTOLPAR!?!? Att ta medaljer är inte milstolpar, medaljer måste delas ut oavsett höjder att inte ens vara nära att tangera något höjdrekord är stolpar i kvicksand. Nämn EN milstolpe med Holm som har med höjdhoppens utveckling att göra? Inga ban eller mästerskapsrekord för det är paranteser

Citat:
* äldsta hoppare någonsin över 2,35. Ja inte bara de utan också yttligare cm fram till 2,38. Historien har visat att hoppare som fyller 30 brukar ha oerhört svårt att fortsätta hoppa bra och frågan är om de någonsin kommer att hända igen.

Vi vänder på det istället. Sjöberg gjorde 2,38 som 20-åring, Holm är 32 och har fortfarande inte klarat det på 12 år!! Hur många försök skall han få egentligen, imponerande Holm!!

Citat:
* Inne-EM rekordet på 2,40. Ja Sjöberg har ju mängder med banrekord och likanande men ett mästerskapsrekord är stort.

Den kan jag hålla med om även om det inte är så stort, det rankas som det minsta mästerskapet av de fem stora. OS, VM ute och inne, EM ute, sist EM inne.

Citat:
* Äldsta någonsin att vinna VM-guld

Ännu mer kuriosa det säger inte hur bra han egentligen är.

Citat:
* Första någonsin att vinna 3 stora mästerskapsfinaler irad från InneVM 04 via OS samma år och till sist Inne-EM året därpå. Också den enda med 3 raka InneVM-guld

* Den enda hopparen ihop med Dietmar Mögenburg med 7 mästerskapsguld. Av Mögenburgs titlar så va 5 av dom av dem från inomhus-EM som en lite tanke kring att de är högre värde på Holms titlar där 5/7 är från

Med tanke på att VM inne och ute kom ganska sent så är förutsättningarna inte desamma, eller? Mögenberg tangerade världsrekordet -80 alltså 3 repektive 5 år innan VM ens existerade. Återigen skador sätter tyvärr stopp för många att vara med på alla mästerskap.
Senast redigerad av .aspx 2008-08-10 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in