Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-08-02, 21:06
Medlem
cbwhores avatar
Vad är det korrekta sättet att tillaga Ramen? En kompis kokade upp det, hällde i en kryddblandning varpå hennes japanska väninna blev uppriktigt arg, för det respektlöst hafsiga sättet att tillaga det. Så, hur gör man, egentligen?
Citera
2004-08-02, 21:24
Bannlyst
Nu ska vi se...såvitt jag vet så blandar japanerna aldrig vare sig ris eller nudlar med sås eller tillbehör. Det rätta sättet borde alltså vara att koka nudlarna, ta upp dem, hälla kryddblandningen i kastrullen och servera vätskan i en separat portionsskål.
Citera
2004-08-03, 20:08
Medlem
Bitmasters avatar
miso ramen är nudlar i miso-soppa. så att servera ramen i soppan den kokat i är ok.

själv har jag börjat experimentera lite med ramen. Mitt senaste experiment var nudlar med biffsmak och saffran. Det blev gott.

edit: om du vill hålla på japansk tradition, glöm inte att säga "itadakimasu" innan du äter. (Det uttalas "Itadakimas" med lika betoning på alla vokaler)
Citera
2004-08-03, 20:14
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Vad är det korrekta sättet att tillaga Ramen? En kompis kokade upp det, hällde i en kryddblandning varpå hennes japanska väninna blev uppriktigt arg, för det respektlöst hafsiga sättet att tillaga det. Så, hur gör man, egentligen?

Om någon utlänning skulle vilja ha ketchup till sin ärtsoppa eller majonäs till sin palt så skulle jag skita i det. Det är väl var och ens ensak hur man vill äta? Jävla trams.
Citera
2004-08-04, 00:24
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Om någon utlänning skulle vilja ha ketchup till sin ärtsoppa eller majonäs till sin palt så skulle jag skita i det. Det är väl var och ens ensak hur man vill äta? Jävla trams.
Djävla tramsigt inlägg, från din sida.
Citera
2004-08-04, 00:26
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
edit: om du vill hålla på japansk tradition, glöm inte att säga "itadakimasu" innan du äter.
Klart jag gör det
Citera
2004-08-04, 07:32
Medlem
Citat:

Japanerna gör inte ramen på snabbnudlar och kryddpåse, de använder färska nudlar, och smaksättningsprocessen innebär lite mer än att barahälla i en påse, läs mer här.
Citera
2004-08-04, 07:35
Medlem
Citat:
Nu ska vi se...såvitt jag vet så blandar japanerna aldrig vare sig ris eller nudlar med sås eller tillbehör. Det rätta sättet borde alltså vara att koka nudlarna, ta upp dem, hälla kryddblandningen i kastrullen och servera vätskan i en separat portionsskål.

Korrekt, det är fult att hälla sås på ris i Japan, vet inte riktigt hur det är med nudlar och sås, men det läggs i soppa även i Japan.
Citera
2004-08-04, 08:22
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisTheMenace
Japanerna gör inte ramen på snabbnudlar och kryddpåse, de använder färska nudlar, och smaksättningsprocessen innebär lite mer än att barahälla i en påse, läs mer här.
Så du menar på fullt allvar att snabbnudlar bara tillverkas och sedan exporteras till väst, medan en japan aldrig skulle befatta sig med sådan smörja? Och att paketen trots detta, endast som ett försäljningsknep, förses med japanska tecken osv? Och sen sitter japanerna och fnissar bakom våra ryggar för att vi äter skräp?

Får mig för övrigt att minnas en japansk delegation till ett svenskt företag där en bekant deltog. Det råkade vara torsdag varpå japanerna stoppade ner sina pannkakor i ärtsoppan. Den svenska försäljningschefen väste till alla: -"Gör likadant, för helvete".

Sen höll alla god min och åt sin ärtsoppa med pannkakor.
Citera
2004-08-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CgiBinLaden
Så du menar på fullt allvar att snabbnudlar bara tillverkas och sedan exporteras till väst, medan en japan aldrig skulle befatta sig med sådan smörja? Och att paketen trots detta, endast som ett försäljningsknep, förses med japanska tecken osv? Och sen sitter japanerna och fnissar bakom våra ryggar för att vi äter skräp?

Får mig för övrigt att minnas en japansk delegation till ett svenskt företag där en bekant deltog. Det råkade vara torsdag varpå japanerna stoppade ner sina pannkakor i ärtsoppan. Den svenska försäljningschefen väste till alla: -"Gör likadant, för helvete".

Sen höll alla god min och åt sin ärtsoppa med pannkakor.

Jag vet bara vad jag läst, hänvisar till länken ovan, de flesta snabbnudlar som säljs i sverige verkar inte komma från Japan, tror bara att jag sett Japanska snabnudlar en gång.
Citera
2004-08-04, 11:41
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Djävla tramsigt inlägg, från din sida.

Så du tycker att alla har rätt att tala om vad och hur man ska äta?
Ja, herregud. Befinner man sig i ett annat land får man väl acceptera att folk där gör på andra sätt än man gör hemma. Skulle du acceptera att en amerikan kom och sa att du inte får äta med gaffeln i vänster och kniven i höger hand, utan du ska först skära och sen äta med gaffeln i höger hand?
Vissa saker får man bara acceptera.
Citera
2004-08-04, 17:57
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisTheMenace
Jag vet bara vad jag läst, hänvisar till länken ovan, de flesta snabbnudlar som säljs i sverige verkar inte komma från Japan, tror bara att jag sett Japanska snabnudlar en gång.
Är du helbränd eller? Jag har själv sett en tvättäkta japan äta snabbnudlar, och det finns också gott om nudlar Made in Japan här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in