2008-07-31, 16:57
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Definitionen på en viss tid är hur långtid det tar att färdas mellan två sträckor!
Alltså är tid och rörelse samma sak!
Utan rörelse existerar inte tiden!
Så om allting slutade att röra sig i universum och stod helt stilla, så skulle vi inte åldras längre

Problemet är bara att om vi rör oss uppstår ju tid igen och vi börjar genast åldras

En annan teori är ju att varje solsystem har sin egen tid, dvs det är planeterna som åker runt solen som gör att tid uppstår för oss, om vi hade färdats åt andra hållet istället runt solen hade vi fått en annan tid då?
Citera
2008-07-31, 17:01
Medlem
Tid och rörelse är inte samma sak, tyvärr
Man använder rörelse som mätare av tid,
men det fungerar ju inte egentligen.
En klockan mäter inte tiden,
den mäter bara andra klockor.
Citera
2008-07-31, 17:54
Medlem
Kan du inte köra dina trådar i filosofi istället?
Citera
2008-07-31, 18:28
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Tid och rörelse är inte samma sak, tyvärr
Man använder rörelse som mätare av tid,
men det fungerar ju inte egentligen.
En klockan mäter inte tiden,
den mäter bara andra klockor.
Einstein höll inte med dig. Det va ju han som skrev "Tid är det man mäter med en klocka".
Citera
2008-07-31, 18:32
Medlem
rückblendes avatar
Det ena kan ju inte existera utan det andra. Där finns ju nån skarp likhet mellan tid och rörelse, får tänka lite till innan jag bestämmer mig för att det är samma sak eller ej. Dom som inte tycker det kan väl visa upp nått argument?

Edit: Om ingenting rör sig är det ju meningslöst att prata om olika tider, då man ändå inte kan skilja den ena minuten från den andra.
Likadant kan man inte se en rörelse utan att låta tiden gå.
Och sen går tiden olika fort beroende på hur fort man åker relativt nått annat
Senast redigerad av rückblende 2008-07-31 kl. 18:36.
Citera
2008-07-31, 19:42
Medlem
gromzies avatar
klockan mäter tiden, vad annars? Inge proffesor-jöns, man har en klocka för att veta/mäta tid. Så är det bara. Vi människors har delat upp det i sekunder minuter timmar osv. och lagt det i en klocka.
Citera
2008-07-31, 20:06
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
klockan mäter tiden, vad annars? Inge proffesor-jöns, man har en klocka för att veta/mäta tid. Så är det bara. Vi människors har delat upp det i sekunder minuter timmar osv. och lagt det i en klocka.
Man brukar säga att en klocka inte mäter tiden för att om tiden skulle förändras skulle man inte kunna se det på en klocka, alltså har klockan inte mätt tiden.
Citera
2008-07-31, 20:18
Medlem
lillhjalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Man brukar säga att en klocka inte mäter tiden för att om tiden skulle förändras skulle man inte kunna se det på en klocka, alltså har klockan inte mätt tiden.

Exakt vem brukar säga det?
Citera
2008-07-31, 20:35
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillhjalle
Exakt vem brukar säga det?
Det är ett känt uttryck, exakt vem som säger det (förrutom jag) tänker jag inte googla åt dig.
Men enkelt uttryckt, det är inte tiden som får visaren att flytta på sig, alltså mäter den inte tiden.
Tänk dig att tiden skulle gå dubbel så fort, då skulle klockan också göra det, och din uppfattningsförmåga. Alltså skulle det se ut som tiden gick precis lika fort. Således har du inte uppmätt den förändringen i tid som faktiskt skett och klockan har inte gjort någon nytta.
Citera
2008-07-31, 22:13
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Det ena kan ju inte existera utan det andra. Där finns ju nån skarp likhet mellan tid och rörelse, får tänka lite till innan jag bestämmer mig för att det är samma sak eller ej. Dom som inte tycker det kan väl visa upp nått argument?

Edit: Om ingenting rör sig är det ju meningslöst att prata om olika tider, då man ändå inte kan skilja den ena minuten från den andra.
Likadant kan man inte se en rörelse utan att låta tiden gå.
Och sen går tiden olika fort beroende på hur fort man åker relativt nått annat

Jo det var precis det jag var inne på
Citera
2008-07-31, 22:18
Medlem
Sälklubbarns avatar
Är en tredimensionell värld (utan tiden) helt statisk, d. v. s. helt utan rörelse?
Citera
2008-07-31, 23:39
Bannlyst
:/

Tid är.. förändring?
en värld utan tid är nog mer.. odefinerbar, osäkerhets principen eller nå borde gälla, då man aldrig vet vart en partickel är vid ett visst tillfälle.. och kan därför inte beräkna vart partickeln är påväg, eller vart den varit xD

något sådant, mer en gissning! detta får någon med större kunskaper redogöra.. Min ålder och utbildning är tyvär begränsad xD
Senast redigerad av mortal1ty 2008-07-31 kl. 23:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in