Jag har precis varit och köpt en Ica Pizza TexMex. "En välfylld pizza med texmexkryddad köttfärs, marinerad chilipeppar, majskorn och röd paprika på ett täcke av tomatsås, riven Emmenthalerost och Mozzarella."
Nu kommer själva problemet, saken som har gett mig huvudbry under en längre tid. På baksidan av paketet står det under rubriken "Tillagning" att pizzan ska gräddas 11-13 minuter tills osten är smält osv.
Under mina 19 år som mästerkock så har jag alltid tillagat mina halvfabrikat lika länge som den översta gränsen, i detta fall 13 minuter, eller någon minut längre.
Varför skriver då Ica att pizzan ska gräddas i 11-13 minuter när jag av personliga erfarenheter vet att den blir mer välsmakande om den tillagas 13 minuter eller mer? Här kommer en lista på möjliga orsaker till att jag tillagar maten längre än vad det står på paketet:
* Jag tillhör den skaran som vill ha sina pizzor m.m. lite mer vällagade än pöbeln.
* Det är ett försäljningstrick. En kortare tillagningstid är mer attraktivt och folk är mer villiga att köpa varan i fråga.
* Min ugn är underlägsen medelsvenssons ugn och behöver längre tid på sig för att grädda pizzan. Detta verkar dock inte rimligt då 225 grader Celcius borde te sig lika oavsett vilken ugn det handlar om.
* Min pizza är alltid djupfryst när jag lägger den i ugnen. Detta borde iochförsig inte vara ett problem då det klart och tydligt står på paketet att man ska "lägga den djupfrysta pizzan på en plåt".
Vilken teori är mest troligast? Ni får gärna komma med förslag på egna teorier etc