Citat:
Ursprungligen postat av C4H8O3
Kodein + alkohol är ingen fara.
*SUCK*
Jo visst men det är en jäkla skillnad på Kodein och dextropropoxifen. Iom att andningsdeppresion kan uppkomma tom om man dricker alkohol dagen efter. Är väldigt farligt.
Citerat ifrån:
http://www.apoteket.se/rd/d/486/a/606&t=2242&print=true
"Om en person behöver lite starkare värkmedicin skriver doktorn ofta ut tabletter som innehåller dextropropoxifen, till exempel Distalgesic, Doloxene eller Paraflex comp. Tabletter som innehåller dextropropoxifen får aldrig kombineras med alkohol, eftersom det innebär stor risk för allvarlig andningspåverkan som kan leda till andningsstillestånd och död. Tänk också på att det tar lång tid innan dextropropoxifenet har försvunnit ur kroppen. Man bör därför vänta minst ett dygn innan man dricker alkohol.
Liknande, men något mindre uttalade, effekter har även kodein, som återfinns i bland annat Citodon och Panocod. Undvik helst att dricka alkohol om du äter dessa tabletter"
Custom_made: När jag tog paraflex comp så tog jag 6-7 st och fick effekt kommer dock inte ihåg hur mycket dextropropoxifen det är i varje Paraflex. Men behagligt rus tycker jag inte det ger. Är min högst personliga åsikt. Dock är det rent livsfarligt med alkohol glöm inte det!
Citat:
Ursprungligen postat av C4H8O3
Bara för o ge ett exempel, jag har tryckt i mig, 15 X panocod brusisar + alkohol under samma kväll (ca: 0,5 L vodka).
Mådde bra, inga bieffekter.
Men det kan bli den bieffekten att påverka andningen. Oftast inträffar andningsdeppresion vad jag förstått när man somnat iaf på Paraflex comp. Förstår inte hur du tänker när du skriver "Kodein + alkohol är ingen fara" när det finns en risk att det inträffar. Bara för att du klarar dig så säger det inte att andra har samma tur.
Är just pga av såna komentarer personer dör för att andra inte skriver vad för bieffekter vissa combos har utan bara vad som hände med dom själva och att det inte var några problem. Finns det risk för något så finns den ändå där och jag tycker det är idiotiskt att chansa, för skiter det sig så är det inte lätt att ångra sig då.