2008-06-30, 22:12
Medlem
I fredags så plockade snuten mig när jag va ute på krogen och jag fick åka in för att pissa...jag nekade till brott, nekade till böter så det blir rättegång..
Jag har käkat efedrin regelbundet i snart 2 månader och jag tog affe för några dar sen oxå!!
Läste om att Efedrin Ger positivt utslag på amfetamin-testet, pga korsreaktion!
Om man nu skulle ha tagit affe, kan dom se att det är amfetamin och inte efedrin?!

Håller på med körkortet och har uppkörning om ca 1månad, och jag kanske blir av med tillståndet!

Vad fan ska man göra igentligen

http://www.hlscandinavia.se/pages/100227.html
Senast redigerad av Mane78 2008-06-30 kl. 22:31.
Citera
2008-06-30, 23:23
Medlem
Wild Jacks avatar
Är inte efedrin också olagligt?
Citera
2008-06-30, 23:27
Medlem
De kan se precis vilken substans det är när det skickas på analys.

Och ja.. Efendrin är inte heller lagligt.
Citera
2008-06-30, 23:37
Medlem
piratkaptens avatar
Vad skulle hända man omedelbart stack till bekant som kan skriva ut en flaska molipect (hostmedicin som innehåller efedrin)?

Skulle man då kunna visa upp receptet och slippa undan?
Citera
2008-06-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardfloor
De kan se precis vilken substans det är när det skickas på analys.

Och ja.. Efendrin är inte heller lagligt.

Vad jag vet, så är inte efedrin olagligt, man får bara inte sälja det under livsmedel..?!
Citera
2008-06-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Vad skulle hända man omedelbart stack till bekant som kan skriva ut en flaska molipect (hostmedicin som innehåller efedrin)?

Skulle man då kunna visa upp receptet och slippa undan?

Man kan ju beställa efedrin på nätet?! det ska inte va olagligt att använda effe..?
Citera
2008-07-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mane78
Vad jag vet, så är inte efedrin olagligt, man får bara inte sälja det under livsmedel..?!

Efedrin räknas som dopingpreparat om man inte har recept för det eller en produkt som innehåller efedrin....

(Varför kollar inte folk upp saker innan de postar)
Citera
2008-07-01, 00:35
Bannlyst
Citat:
Efedrin räknas som dopingpreparat om man inte har recept för det eller en produkt som innehåller efedrin....

Det räknas som doping i tävling inte annars.

mvh
Citera
2008-07-01, 05:07
Medlem
narkis avatar
Citat:

sluta snacka skit, är visst lagligt att använda efedrin utan recept, TS det va nog bara efedrin dom hittade, men du kan inte skylla på efedrin om dom hittar spår av amfetamin.

Efedrin är doping klassat för dom som tävlar inte för en vanlig fet svensson som inte tävlar i nånting
Citera
2008-07-01, 08:38
Medlem
Manne78

Narki

Posta gärna en uppföljning Manne.Håller tummarna för att allt ska gå bra
men det vore intressant att se hur det går för dig.

Många olika bud här.Tyvärr svamlar Narki.Efedrin är som sagt dopingklassat
för dom som tävlar.Det betyder inte att vanliga svensson´s kan använda
det som de behagar.Det är INTE narkotikaklassat,men det går fortfarande under läkemedelslagen Narki.Därmed kan man inte använda det som man vill.

Manne,troligen kommer inte amfetaminet synas i provet.Det går ur på bara någon dag.Om dom hittar efedrin i ditt prov så kan du hävda att du har använt någon medicin som innehåller efedrin.Det fina i kråksången är nämligen att även om man inte får använda läkemedel som går under läkemedelslagen så kan inte polisen kolla upp det.Enda gången dom kan kolla vad du har fått för mediciner utskrivna av läkare är om DU SJÄLV ger dom tillstånd att titta.
Och det antar jag att du inte har tänkt göra?
Citera
2008-07-01, 08:47
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeman40
Manne78

Narki

Posta gärna en uppföljning Manne.Håller tummarna för att allt ska gå bra
men det vore intressant att se hur det går för dig.

Många olika bud här.Tyvärr svamlar Narki.Efedrin är som sagt dopingklassat
för dom som tävlar.Det betyder inte att vanliga svensson´s kan använda
det som de behagar.Det är INTE narkotikaklassat,men det går fortfarande under läkemedelslagen Narki.Därmed kan man inte använda det som man vill.

Manne,troligen kommer inte amfetaminet synas i provet.Det går ur på bara någon dag.Om dom hittar efedrin i ditt prov så kan du hävda att du har använt någon medicin som innehåller efedrin.Det fina i kråksången är nämligen att även om man inte får använda läkemedel som går under läkemedelslagen så kan inte polisen kolla upp det.Enda gången dom kan kolla vad du har fått för mediciner utskrivna av läkare är om DU SJÄLV ger dom tillstånd att titta.
Och det antar jag att du inte har tänkt göra?

jo det betyder visst att vanliga svenssons kan använda det som de behagar, precis likadant som det är med tramadol, fast nu har det kommit klassning av pulver å sånt skit, men precis som det va innan. dom ser det på provet, men kan inte sätta dit dig för något.

arkeman40 Visa mig någon som någonsin har blivit straffad för att ha haft ett läkemedelsklassat varken i sig eller på sig, vi kan ta tex tramadol, du får ha upp till ett års förbrukning av det hemma, så länge du har tagit det ifrån ett EU land.

Det som är olagligt med efedrin är att sälja eller föra in det i landet.

så, arkeman40 nu när du ska överbevisa mig för att jag ska ge mig att jag inte har rätt, så vill jag se nån som har blivit straffad för efedrin eller liknande tex tramadol, å då räknas inte tramadol pulver för det är som sagt olagligt.
Senast redigerad av narki 2008-07-01 kl. 08:51.
Citera
2008-07-01, 09:31
Medlem
Att man inte döms i domstol för en handling betyder inte att handlingen ej är kriminell!

Du får ha upp till ett års förbrukning hemma OM du har recept på läkemedlet i fråga.Att lagstiftningen inte hänger med riktigt skrev jag tidigare,inte sant?
Du får inte nyttja den även om du har den hemma.Du får heller egentligen inte köpa den.Om tullen hittar ditt paket så kommer du aldrig få din medicin som du beställt från utlandet!Skälet till att du inte får den om tullen hittar den är knappast svårt att räkna ut?

Både tramadol och efedrin går under lämedelslagen och får därmed inte nyttjas utan läkares rekommendation.

Du säger att det är olagligt att sälja eller föra in i landet.För att nyttja det måste den föras in i landet inte sant?Du kan nämligen inte köpa den på svenska apotek pga att det går under läkemedelslagen...

Intressant kuriosa: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____6898.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in