Citat:
Ursprungligen postat av millioncollin
Har du nån gång känt att du inte varit sjuk, om du förstår vad jag menar?
jag har haft tre läkare som ställt diagnosen borderline, ändå tvivlar jag på dem. Även fast jag läst en massa om det och känt igen mig så tvivlar jag på att jag är sjuk, eftersom jag känner att jag kan se mitt problem utifrån, vara objektiv etc..//..
Borderlinepersonlighetsstörning är per definition en personlighet som avviker från "medelpersonlighet" och pga sina särdrag orsakar subjektivt lidande. På engelska kallar men det "disorder" på svenska "störning" och i Sverige hamnar det i gruppen "psykiska sjukdomar".
Så i en bemärkelse så kan man se det som en lite "extrem" personlighet snarare än en sjukdom som man drabbas av och som sedan försvinner, som ex depression eller förkylning.
Å andra sidan så har neurobiologisk forskning visat åtminstone små tecken till att just personlighetsdrag faktiskt hänger ihop med hur det fungerar i hjärnan. T ex har personer med borderline, på generell nivå, svårare än medelsvensson att skilja på ett neutral och ett hotfullt ansikte. Det finns också tecken på att anknytningssituationer (läs relationssituationer) orsakar mer aktivitet i hjärnans "arousalsystem", dvs det som aktiveras vid fara.
Borderline är inte relaterat till IQ. Du kanske är smartare än dina behandlare. Å andra sidan kan det inte vara så ovanligt och det kanske mer är en psykologisk hållning som gör att du antar att de då inte kan hjälpa dig. Kanske beror det mer på att du inte tror folk bryr sig "på riktigt" eller att du ser dina problem som olösliga. För de personer som i sin person har mycket självförakt brukar det dessutom bli så att man ser sig som ett hopplöst fall trots att man inte är det.
Som en del i min utbildning har jag gått i psykoterapi. Jag brottades också ett tag med upplevelsen av att vara smartare än, mer kompetent än min terapeut. Det släppte dock då jag helt enkelt accepterade att jag inte kunde vara min egen terapeut och att min terapeuts största värde var just hans äkta utifrånperspektiv.
För övrigt så kan man vara jätteduktig på självanalys trots att man har borderline. Problemet brukar vara att den analytiska förmåga, att kunna mentalisera kring sig själv och andra, försämras eller upphör i laddade situationer. Man kan också hamna i hypersmentaliserande där man är otroligt upptagen med att tolka beteenden och ord men hamnar helt fel.
Ett annat fenomen är "psykisk ekvivalens", att under press hamna i ett läge där man instinktivt utgår från att andra är som man själv är. Känner likadant, tänker likadant, förstår situationen likadant. Så som barn fungerar under ganska lång tid.
Det finns bara några vinster med att ha en diagnos: Man kan bli berättigad till viss vård (i detta fall DBT, MBT, KBT eller överföringsfokuserad terapi). Det blir lättare för vårdpersonal och en själv att planera vården ("undersökningar visar att den här behandlingen har effekt vid borderline men inte den här"). Det kan för en del bli ett sätt att skilja på det friska/sjuka, funktionella/dysfunktionella så man kan odla det funktionella och försöka förändra det dysfunktionella.
Bordelinediagnos ska ställa utifrån en god utredning som inbegriper bla SCID-II intervju för personlighetsstörningar, MINI eller annan screening för psykisk sjukdom överhuvudtaget, gärna ngt specifikt diagnosverktyg för borderline samt i regel labprover för att utesluta ex skäldkörtelrubbningar och liknande.