2008-06-06, 12:11
Medlem
Zous avatar
Tänkte att vi kunde ha en tråd rörande Albert Einstein.

Lite diskussionsunderlag:
Hur var egentligen Einstein som ung, man har ju hört ex antal gånger att han fick gå om en klass för mattesvårigheter, stämmer detta?

Passande citat:
"Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater."

Han verkar inte ha varit så värst mycket för en utbildning då han säger:
"The only thing that interferes with my learning is my education."

Diskutera på och ställ frågor som vi andra kan försöka besvara.

EDIT: Citaten är hämtade från http://rescomp.stanford.edu/~cheshire/EinsteinQuotes.html
Citera
2008-06-06, 12:46
Medlem
Vad min Fysik-lärare trodde var att Albert var så über briljant i fysik att det glänste över honoms kunskap i matematik, då den omöjligt kan ha varit dålig...

Einstein fysik = über briljant
Einstein Matematik = enbart briljant
Citera
2008-06-06, 13:14
Medlem
West-ens avatar
Såvitt jag vet så fick Einstein hjälp av diverse matematiker när han skulle publicera sin relativationsteori, men det kanske är en myt?
Sen verkar det ha blivit lite av ett fenomen att finna brister i Einstein och därmed kunna ta ner han till sin egen nivå, trots allt anser då jag att han var lite av ett geni. Oavsett om han hade matematiska problem eller ej.
Citera
2008-06-06, 13:30
Medlem
Assholes avatar
Som jag har förstått det så är det en myt att Einstein skulle ha haft svårigheter i skolan, myten ska ha berott på en misstolkning av hans skolas betygskala, typ att Einstein hade ettor i de flesta ämnen på en 6-gradig skala, folk trodde att ettor var det sämsta man kunde ha och sexor bäst, eftersom det var vanligare att en högre siffra innebar bättre betyg. Ej så på Einsteins skola (jag reserverar mig för att det kan ha varit tvärt om, att Einstein hade sexor som var bäst).
I själva verket hade Einstein tokbra betyg i allt förutom 3-4 ämnen där han hade medelbetyg.
Citera
2008-06-06, 14:54
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Einstein fysik = über briljant
Einstein Matematik = enbart briljant
Ungefär så tror jag också att det var!

Vad jag har förstått så struntade han även i alla ämnen han var ointresserad av och han skolkade från ämnen han tyckte var onödiga, därav hans "dåliga" prestation i skolan. Men det var ju även det här som gjorde att han kunde fokusera all sin tankeverksamhet på sina fysikproblem och det gick ju ganska väl kan man säga.
Citera
2008-06-06, 15:54
Medlem
Giorgis avatar
Vad jag har läst i alla fall är att hans intelligens var så överväldigande för hans lärare att de tolkade det som att han var en spydig besserwisser, vilket ledde till att han fick dåliga betyg. Även om han var otroligt smart.
Citera
2008-06-06, 16:57
Medlem
saftad_burks avatar
Han hade problem i skolan tills han började spela violin, då började det gå skitbra och han blev en av skolans bästa elever någonsin.
Musikspelande i ung ålder utvecklar hjärnan bra då man använder det mesta av den när man spelar musik.
Citera
2008-06-06, 17:03
Medlem
ti4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Musikspelande i ung ålder utvecklar hjärnan bra då man använder det mesta av den när man spelar musik.

Källa? Skulle vara väldigt intressant att läsa om då jag är sjukt omusikalisk men riktigt bra i matte... Skulle jag kunna bli en Einstein då?
Citera
2008-06-06, 17:53
Medlem
Zous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Vad jag har läst i alla fall är att hans intelligens var så överväldigande för hans lärare att de tolkade det som att han var en spydig besserwisser, vilket ledde till att han fick dåliga betyg. Även om han var otroligt smart.

Jag var inne på Mensa's hemsida och läste lite om "Särbegåvade barn" där jag fick fram att de oftast hade de svårare i skolan, kom sämre överrens med lärare osv.

Så din tanke är väl som min ungefär, dock ser jag inte detta som nån bortförklaring - "Jag är dålig i skolan för jag är så smart" håller inte alltid.
Citera
2008-06-06, 17:56
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Jag var inne på Mensa's hemsida och läste lite om "Särbegåvade barn" där jag fick fram att de oftast hade de svårare i skolan, kom sämre överrens med lärare osv.

Så din tanke är väl som min ungefär, dock ser jag inte detta som nån bortförklaring - "Jag är dålig i skolan för jag är så smart" håller inte alltid.

Det är ju oftast inte att man är smart och bara failar pga det. Det jag har läst om Einstein är att han tyckte skolan var så trivial att han helt enkelt sket i det, han lyssnade hellre på sin farbror(Eller någon annan släkting) Som var fysiker. Han skrev han experimentsförslag till sin farbror vid 16-årsåldern. En annan kul sak, förmodligen en myt, var att han blev tillsammans med sin lärares dotter vilket ogillades väldigt mycket.
Citera
2008-06-06, 17:57
Medlem
jockelos avatar
Einstein var och är en ytterst mytomspunnen person så man bör ta allt man läser om honom med en nypa salt.

Inte för att förstöra tråden nedvärdera Einstein vill jag bara säga att visst var han en stor tänkare, men det krävs typ 10 stycken Einsteins för att kunna ens jämföra med Gauss.
Citera
2008-06-06, 18:00
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Einstein var och är en ytterst mytomspunnen person så man bör ta allt man läser om honom med en nypa salt.

Inte för att förstöra tråden nedvärdera Einstein vill jag bara säga att visst var han en stor tänkare, men det krävs typ 10 stycken Einsteins för att kunna ens jämföra med Gauss.

Ursäkta om jag floodar men Gauss var en väldigt särskilld idivid som barn, definitionen på geni passa utmärkt på honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in