2008-06-06, 21:21
Medlem
TheLadss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Såvitt jag vet så fick Einstein hjälp av diverse matematiker när han skulle publicera sin relativationsteori, men det kanske är en myt?
Sen verkar det ha blivit lite av ett fenomen att finna brister i Einstein och därmed kunna ta ner han till sin egen nivå, trots allt anser då jag att han var lite av ett geni. Oavsett om han hade matematiska problem eller ej.

Det stämmer att han fick hjälp av matematiker, i synnerhet av sin vän Marcel Grossman, http://en.wikipedia.org/wiki/Marcel_Grossman , för att inse betydelsen av differentialgeometrin för att beskriva den allmäna relativitetsteorin. Personligen tycker jag att det dock inte förtar något av Einsteins insats.
Citera
2008-06-06, 21:32
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ursäkta om jag floodar men Gauss var en väldigt särskilld idivid som barn, definitionen på geni passa utmärkt på honom.

Jo absolut. Gauss är det närmaste en Gud man kan komma... :P
Läste någonstans att ifall han hade publicerat alla sina verk (vilket han långt ifrån gjorde då han var en perfektionist och medelmåttiga resultat gick inte för sig att publicera) så hade matematiken varit 50 år fram i tiden. Lite OT men va fasiken.^^
Citera
2008-06-06, 21:34
Medlem
Lord Ashfords avatar
Vill man läsa lite om Einstein och relativitetsteorins uppkomst så kan jag rekommendera boken E=mc^2 av David Bodanis. Lättförståelig litteratur så var inte rädda!
Citera
2008-06-06, 21:53
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Vad min Fysik-lärare trodde var att Albert var så über briljant i fysik att det glänste över honoms kunskap i matematik, då den omöjligt kan ha varit dålig...

Einstein fysik = über briljant
Einstein Matematik = enbart briljant
Va? Honoms?
Citera
2008-06-06, 21:58
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLads
Det stämmer att han fick hjälp av matematiker, i synnerhet av sin vän Marcel Grossman, http://en.wikipedia.org/wiki/Marcel_Grossman , för att inse betydelsen av differentialgeometrin för att beskriva den allmäna relativitetsteorin. Personligen tycker jag att det dock inte förtar något av Einsteins insats.

Han var väl också nära bekant med Kurt Gödel, 1900-talets främsta matematiker?
Citera
2008-06-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Va? Honoms?

jadu, vad ska man skylla på nu då...

Citera
2008-06-06, 23:55
Medlem
ti4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
matematiker
Logiker?
Citera
2008-06-07, 00:15
Medlem
Zous avatar
När vi ändå är inne på Gauss och grabbarna, hur står sig Leonhard Euler?
Citera
2008-06-07, 00:45
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Det undrar jag också!
Alltid funnit hans identitet som mycket vacker matematiskt sett.
Visst var det han som var blind en stor del av sitt liv som matematiker?
Citera
2008-06-07, 00:51
Medlem
Zous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det undrar jag också!
Alltid funnit hans identitet som mycket vacker matematiskt sett.
Visst var det han som var blind en stor del av sitt liv som matematiker?

Stämmer bra det.

Citat wiki:
Han var blind de sista sjutton åren av sitt liv, men fortsatte att utföra avancerade analyser.

# Eulers formel
# Eulers sats
# Eulers konstant
# Eulers φ-funktion
# Eulers stegmetod
# Eulers knäckningsfall
# Königsbergs sju broar

-Är ju en hel drös med saker de där.

Det står även att han är den mest produktiva matematikern genom historien, med över 900 artiklar och flertalet böcker. Han hade även en bredd; matematiker, fysiker, teologi, medicin, fysiologi osv.
Senast redigerad av Zou 2008-06-07 kl. 00:53.
Citera
2008-06-07, 01:04
Medlem
Y0dAs avatar
Jag tolkar iofs citaten något annorlunda.
Citat:
"Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater."
Om jag minns rätt så sa Einstein detta till någon elev som hade problem med matematik i skolan (rätta mig gärna om jag har fel). Jag tror knappast det var så att Einstein menade att hans matematiska begåvning var lägre än den han sa det till utan snarare hur hans begåvning stod i proportion till de matematikproblem han var tvungen att lösa.

Citat:
"The only thing that interferes with my learning is my education."
Einsteins teorier skilde sig ju i många fall från den rådande uppfattningen, så i många fall kan hans tidigare utbildning mycket möjligt mest varit i vägen när han utvecklade sina nya teorier. Skulle kunna vara det han syftade på.

Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Han var väl också nära bekant med Kurt Gödel, 1900-talets främsta matematiker?
Som sagt så pysslade Gödel mest med logik, mängdlära och liknande som skiljer sig ganska mycket från den matematik Einstein behövde för att få ihop relativitetsteorierna. Men han var ju en skarp hjärna och säkerligen bevandrad inom andra områden inom matematiken än logik så visst är det möjligt att Einstein hade viss nytta av honom.

Citat:
Euler är uppe och fightas i den absoluta toppen. Han var ju oerhört produktiv och mångsidig. När det gäller produktivitet så är väl den ende utmanaren Paul Erdös, men jag har för mig att man brukar säga att Euler är den produktivaste matematikern genom tiderna. Euler bidrog väl inom i princip alla de grenar av matematiken som fanns på den tiden (och brukar även ses som den som sådde fröet till grafteorin, med sin lösning av problemet med broarna i Königsberg).

Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
Jo absolut. Gauss är det närmaste en Gud man kan komma... :P
Läste någonstans att ifall han hade publicerat alla sina verk (vilket han långt ifrån gjorde då han var en perfektionist och medelmåttiga resultat gick inte för sig att publicera) så hade matematiken varit 50 år fram i tiden. Lite OT men va fasiken.^^
Har också läst det någonstans. Var väl även så att en del matematiker skickade nya resultat de var stolta över till Gauss, för att sedan få som svar att han också kommit på det för några år sedan, men inte velat publicera det. För att gå ännu mer OT (snart dags att byta namn på tråden) så finns det ju en annan matematiker bland de riktigt tunga som också hade kunnat föra matematiken framåt om ett visst verk blivit känt: Arkimedes. Finns ju en bok av Arkimedes som man hittat under texten i någon annan bok där man kan se att han är differentialkalkylen på spåren nästan 2000 år före Newton och Leibniz. Finns en intressant dokumentär om denna bok som jag har för mig heter The Infinite Secrets of Archimedes.
Senast redigerad av Y0dA 2008-06-07 kl. 01:15.
Citera
2008-06-07, 03:15
Medlem
toomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
För att gå ännu mer OT (snart dags att byta namn på tråden) så finns det ju en annan matematiker bland de riktigt tunga som också hade kunnat föra matematiken framåt om ett visst verk blivit känt: Arkimedes. Finns ju en bok av Arkimedes som man hittat under texten i någon annan bok där man kan se att han är differentialkalkylen på spåren nästan 2000 år före Newton och Leibniz. Finns en intressant dokumentär om denna bok som jag har för mig heter The Infinite Secrets of Archimedes.
Jag har nog sett en liknande dokumentär, som Vetenskapens värld bjöd på. Jävligt intressant, faktiskt. Jag har för mig att de sa att det fortfarande var massor i den där boken som de inte kunde få fram. Sjukt att de skrev över allt. Var det inte bilbelskrifter som ersatte hans upptäckter? Lite av en rolig metafor kanske?
Ursäkta offtopic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in