• 1
  • 2
2008-05-22, 20:58
Bannlyst
Är det någon här som känner till Per Yngve Ohlin som kallades för Dead, han sköt sig i huvudet när han var sångare i Mayhem, innan det hade han varit med i bandet Nihilist, en föregångare till Entombed.

Jag vill veta mer om Ohlin, flera sidor har jag redan hittat om honom. Tydligen kände han sg utanför och utstött och blev allt mer och mer deprimerad. Men är det någon som vet mer om vad han hade för åsikter och liknande? Är det någon som vet mer om honom som person? Var han rasist eller nazist? Knarkade han? Eller var han sympatisk eller något annat? Allt av intresse!
Citera
2008-05-22, 20:59
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebolaget
Är det någon här som känner till Per Yngve Ohlin som kallades för Dead, han sköt sig i huvudet när han var sångare i Mayhem, innan det hade han varit med i bandet Nihilist, en föregångare till Entombed.

Jag vill veta mer om Ohlin, flera sidor har jag redan hittat om honom. Tydligen kände han sg utanför och utstött och blev allt mer och mer deprimerad. Men är det någon som vet mer om vad han hade för åsikter och liknande? Är det någon som vet mer om honom som person? Var han rasist eller nazist? Knarkade han? Eller var han sympatisk eller något annat? Allt av intresse!

Han hade ett jävligt mörkt sinne för humor, och var säkert kommunist, som de andra i Mayhem.
Citera
2008-05-22, 21:02
Bannlyst
Här kan du se lite av honom:

http://www.youtube.com/watch?v=IHk3wyzokMQ

Ser ut som en hippie om du frågar mig. Men han var ju med i ett av världens bästa band så jag förlåter honom.
Citera
2008-05-22, 21:09
Bannlyst
Han beskrivs som följande: Blyg, introvert, melankolisk och även skitsofrenisk. Ofta satt han ensam på sitt rum och hade svårt att komma i kontakt med människor.

http://www.peryngveohlin.com/frames3.htm Sedan bara klicka på biografi.
Citera
2008-05-22, 21:20
Medlem
Naglfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebolaget

Vad jag har förstått så var han råkommunist.

Naglfar out
Citera
2008-05-22, 21:22
Medlem
__carls avatar
Euronymous var i alla fall råkommunist, eller påstod sig vara det. Han dyrkade ju mörker, elände och tomhet, varför kommunismen passade honom ypperligt.

Han säger i en intervju att:
Citat:
"Varg är nazist, han hatar allt utom de nordiska folken. Jag är kommunist, jag hatar allt"

(eller något liknande)

Dead var låg väl åt samma håll.
Citera
2008-05-22, 21:32
Medlem
Lifelovers avatar
Investera i boken Lords of Chaos, har för mig att jag läste en del om honom i den. Eller jag är säker på att jag läste om honom men jag kommer inte ihåg vad det stod.
Citera
2008-05-22, 21:32
Medlem
WorlocKs avatar
Finns det något källa till påståendet att Dead skulle ha varit kommunist?

Efter vad jag har läst i intervjuer så har det pratats en hel del om att Euro-dude (lär mig aldrig stava hans artistnamn) var kommunist för att han trodde att det var det värsta man kunde vara. Att det var ren ondska (vilket säkert många på fb håller med om ). Men samtidigt tyckte alla andra att han var en jävla idiot som inte fattade någonting och var långt ifrån påläst.

Jag har aldrig läst något om Dead politiska sidor, och jag tror knappast han hade några heller för den delen. Tror enbart att han var väldigt sjuk.
Men Euro-dude drog ju såklart nytta av hans självmord och påstod att han tog livet av sig pga att han hatade vad det hade blivit av scenen.

Finns mycket om Mayhem och Dead på Youtube. Några långa dokumentärer.
Citera
2008-05-22, 21:34
Medlem
krijgenics avatar
Q: WHAT DO YOU THINK OF RACISTS?
A: To be a racist or not is too political for us. We don't care at all!

Deads egna ord angående rasism.
Citera
2008-05-22, 21:48
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Investera i boken Lords of Chaos, har för mig att jag läste en del om honom i den. Eller jag är säker på att jag läste om honom men jag kommer inte ihåg vad det stod.

Den boken innehåller mer lögner än aftonbladets årskrönika.

Författaren (amerikan, så klart) påstår bland annat att Pugh Rogerfeldt skulle vara Quorthon i Bathory .
Citera
2008-05-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Författaren (amerikan, så klart) påstår bland annat att Pugh Rogerfeldt skulle vara Quorthon i Bathory .
Troligen läste han nånstans om skivan Hammarhjärta som kom nån gång på 80-talet...

Pelle spelade i Morbid, inte i Nihilist. En del andra medlemmar från Morbid gick däremot vidare till Nihilist och senare Entombed.
Dead syns även i videon till Candlemass - Bewitched.
Citera
2008-05-22, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK
Finns det något källa till påståendet att Dead skulle ha varit kommunist?

Efter vad jag har läst i intervjuer så har det pratats en hel del om att Euro-dude (lär mig aldrig stava hans artistnamn) var kommunist för att han trodde att det var det värsta man kunde vara. Att det var ren ondska (vilket säkert många på fb håller med om ). Men samtidigt tyckte alla andra att han var en jävla idiot som inte fattade någonting och var långt ifrån påläst.

Jag har aldrig läst något om Dead politiska sidor, och jag tror knappast han hade några heller för den delen. Tror enbart att han var väldigt sjuk.
Men Euro-dude drog ju såklart nytta av hans självmord och påstod att han tog livet av sig pga att han hatade vad det hade blivit av scenen.

Finns mycket om Mayhem och Dead på Youtube. Några långa dokumentärer.

Det om Euronymus, alltså Öystein Aarseth, stämmer mycket väl. Jag kan bekräfta att ditt resonemang är korrekt.

Mycket möjligt att Dead inte var politisk alls, för jag letade lite och hittade en fråga i en intervju, riktade till Mayhem och speciellt till Dead, som löd så här, fast på engelska.

"Vad tycker ni/du o rasism?"

Dead svarade. "Inga åsikter om det, det är alltför politiskt."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här