2008-05-14, 16:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är det inte någon seriefigur eller någon i en TV-serie eller filmserie som hade eller har för vana att använda det uttrycket?

läst westernserien 'rick o'shay' nån gång? en av karaktärerna, hipshot percussion, seriens godhjärtade outlaw svänger sig med det uttrycket; iaf i den svenska översättningen..
Citera
2008-05-19, 15:29
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Mig veterligen så är det en förkortning av välönskningsfrasen "Må fridens liljor kanta er väg" och det har sagts tom enbart "fridens!".

För egen del så ser jag Åke Söderblom framför mig som en käck springpojke i nån gammal pilsnerfilm utspelad i Gamla Stan när jag hör det uttrycket.

Det finns visst en ännu längre variant som lyder typ "Må fridens liljor kanta eder väg, må era kameler aldrig sakna vatten, må er avkomma bli talrik som öknens sand."
"Sarons ros" var det väl som Åsa-Nisse sa förresten, även om nu Saron (som är en frodig dal i norra Palestina) redan i Gamla Testamentet omnämndes för sina liljor. Sarons dalar och Sarons ängder är ju inte heller det helt okända begrepp.
Ha, jag tänker också "pilsnerfilm" när jag hör uttrycket. Det fulla citatet jag fetstilat var mycket vackert, är det ur bibeln? Nån som vet? Det kanske rentav är ur koranen??
Citera
2008-05-19, 16:05
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Ha, jag tänker också "pilsnerfilm" när jag hör uttrycket. Det fulla citatet jag fetstilat var mycket vackert, är det ur bibeln? Nån som vet? Det kanske rentav är ur koranen??

Höga visan. Ingen aning om det är därifrån citatet kommer, men Sarons ros syftar till Höga visan i Bibeln.
Citera
2008-05-19, 16:21
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Höga visan. Ingen aning om det är därifrån citatet kommer, men Sarons ros syftar till Höga visan i Bibeln.

Höga visan 2:1 (nya översättningen): Jag är en vildros på Sharons slätt, en lilja i dalen.

Sharons slätt ligger längs medelhavskusten söder om Karmel.
Citera
2008-05-19, 19:58
Medlem
Tjohildas avatar
Ooops! Jag som trodde jag kunde det mesta ur Höga visan! För den delen har jag faktiskt fått en man på fall en gång genom att citera hv..."Såsom ett äppelträd bland vildmarkens träd, så är min vän bland ynglingar. Ljuvt är för mig att sitta i dess skugga, och söt är dess frukt för min mun"

Den texten är het!!
Citera
2008-12-11, 07:54
Medlem
kaffis avatar
Head over heels.
Har man inte alltid huvet över hälarna eller?
Citera
2008-12-11, 08:51
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffi
Head over heels.

Jag förmodar att det betyder att ha båda fötterna på jorden, om än dumt formulerat.
Citera
2008-12-11, 10:43
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catlite
Jag förmodar att det betyder att ha båda fötterna på jorden, om än dumt formulerat.

Nej, det betyder det inte. Att vara head over heels in love innebär att man är upp över öronen förälskad (vilket är ett annat underligt uttryck!).
Citera
2008-12-11, 12:20
Medlem
raketfarts avatar
Varifrån kommer egentligen uttrycket "dra åt pipsvängen"?
Citera
2008-12-11, 12:52
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Inte för att jag vill vara någon svenskachauvinist, men »ta i trä« sitter mera
helgjutet än de engelska varianterna. Att »ta i trä« allittererar på liknande
sätt som »ler och långhalm«. Vadå "touch wood"?

Det skulle inte förvåna mig om »ta i trä« kommer från en gammal sed att när
locket skruvats på likkistan, så knackade man tre gånger i träet för att den
döde inte skulle gå igen. Mycket möjligt hade man också smugit ner både
salt och peppar för att utrusta offret inför den ganska menlösa kosten hos
Sankte Per. Nåja, även i händelse av barbecue kan salt och peppar komma
väl till pass. Alltså:

-- Salt och peppar, ta tre i trä!

Har hört att det har med Jesus kors att göra, alltså man tar i något av trä för att få lite Jesus-power
Citera
2008-12-11, 14:26
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketfart
Varifrån kommer egentligen uttrycket "dra åt pipsvängen"?
"far åt pipsvängen" tror jag är vanligare. Det är väl ett mildare uttryck för "dra åt helvete" och förekommer i Ronja Rövardotter, såvitt jag vet och en kortare googling ger vid handen har Astrid Lindgren själv hittat på det.
Citera
2008-12-11, 15:37
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffi
Head over heels.
Jo, men idiomet beskriver att huvudet hamnar där hälarna är, som när man hjular.

Tillägg: "hals över huvud" säger man ju på svenska.
Senast redigerad av Anteaus 2008-12-11 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in