2008-04-29, 09:46
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Varför har vi annars sett bilderna i englamordet, fantombilder och annat krafs över hela aftonhoran? Inte är det för att någon tappat det på gatan.
Det beror nog oftare på meddelarfriheten.
Citera
2008-04-29, 09:55
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det råkar inte vara så att det är Kalle (eller någon som han känner) som berättat för Pelle vad polisen sagt eller inte sagt? Uppgifter om vad som sagts eller inte sagts har en tendens att förvridas lite till fördel för den som berättar dem.
Uppgifterna om att det skulle vara Pelle som som gett "verktyget" till skattemyndigheterna fick Kalles advokat direkt av skattemyndigheterna.
Citera
2008-04-29, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det beror nog oftare på meddelarfriheten.

Jo visst kan det handla om det också, min poäng var dock att uppgifter som FU-ledaren vill sprida står det honom fritt att göra, t.ex. för att få hjälp av allmänheten att identifiera en flicka på en cykel - då släpper man sekretessen på den delen av förundersökningen. Det finns alltså ingenting som hindrar en FU-ledare att yppa sig kring omständigheter om han anser att det är fördelaktigt för utredningen.

Däremot får man ju inte ljuga, vilket verkade vara något påstående i TS inledande inlägg som jag har svårt att utgå från att det är sant, så att diskutera kring detta känns lönlöst. Det som kan sägas är att man inte får använda sig av felaktiga uppgifter för att tvinga fram uppgifter ur folk - står att läsa i RB 23kap.
Citera
2008-04-29, 11:25
Bannlyst
Citat:
Och vem är det som avgör vad som behöver vara sekretessbelagt i en förundersökning, väktarn? Jo just, förundersökningsledaren! Varför har vi annars sett bilderna i englamordet, fantombilder och annat krafs över hela aftonhoran? Inte är det för att någon tappat det på gatan.

ja, men vet du VEM som har haft dem, VART de kommer ifrån? nej just precis...
Citera
2008-04-29, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
ja, men vet du VEM som har haft dem, VART de kommer ifrån? nej just precis...

Anar vi konspirationsteorier? Läs mitt inlägg ovanför ditt svar
Citera
2008-04-29, 11:59
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Däremot får man ju inte ljuga, vilket verkade vara något påstående i TS inledande inlägg som jag har svårt att utgå från att det är sant, så att diskutera kring detta känns lönlöst. Det som kan sägas är att man inte får använda sig av felaktiga uppgifter för att tvinga fram uppgifter ur folk - står att läsa i RB 23kap.
Det är sant som jag skrev i början.

Efter att Pelle fick reda på att skattemyndigheten sagt att de fått ett verktyg av Pelle för att öppna Kalles backupfiler så satte Pelle sin advokat på att ta reda på vem på skattemyndigheten som hade fått verktyget av Pelle.
Men det fanns det ju naturligtvis ingen, och när Pelles advokat satte lite press på dem så kröp det till slut fram att de inte alls fått programmet av Pelle eller fått Pelles medgivande att använda verktyget som de tagit vid razzian, istället var det så att en åklagare eller en utredningsledare hade gett tillstånd att använda verktyget.
Citera
2008-04-30, 15:00
Medlem
Västkustskts avatar
Vad tycker ni. kan det verkligen gå till på det här sättet.

Skattemyndigheten måste väl ha gjort nåt fel som är straffbart, eller?

Grovt tjänstefel eller Utsättande för livsfara, eller nåt sånt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in