2008-04-28, 15:36
Bannlyst
Jag har under ett stort antal år dagligen använt min Montblanc Meisterstuck 146 reservoarpenna. Vid ett besök i New York häromsistens hittade jag en butil som heter Fountainpen Hospital som hade ett fantastiskt urval klassiska pennor. Jag föredrar reservoarpennor framför kulspets. På det här stället hittade jag en Parker 51 från slutet av 40-talet i mint condition som jag köpte och som nu har blivit min vardagspenna.

Vilken typ av penna använder ni? Och vilket märke föredrar ni?
Senast redigerad av dildodagger 2008-04-28 kl. 16:30.
Citera
2008-04-28, 15:56
Medlem
Fastidios avatar
Och jag som trodde att detta var någon sorts satir när jag läste rubriken. Har det verkligen gått så långt att folk t.o.m. köper dyra märkespennor som en självklarhet?
Citera
2008-04-28, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fastidio
Och jag som trodde att detta var någon sorts satir när jag läste rubriken. Har det verkligen gått så långt att folk t.o.m. köper dyra märkespennor som en självklarhet?
Så har det varit i över hundra år!
Citera
2008-04-28, 16:15
Medlem
troböds avatar
Reservoarpenna är såklart trevligast att skriva med. Problemet är att standardpapper generellt håller så usel kvalitet nu för tiden att bläcket ofta tar sig igenom.

Jag gillar hur som helst Pilot/Namiki. Dom ger mest penna för pengarna. Jag har ägt en Pelikan 405, en Lamy 2000 och har nu en Pilot Capless Decimo som jag gillar bäst.

Ska man köpa sig en bra ny penna till bra pris är det Pelikan, Lamy, Sailor eller Pilot/Namiki som gäller. Montblanc, Parker och Sheaffer är för dyra i förhållande till kvalitet imo. Annars är som du säger en vintage Parker 51 en riktigt fin penna.
Citera
2008-04-28, 16:26
Medlem
Allan Akbars avatar
Jag får erkänna att jag ofta och regelbundet använder mig av två "märkespennor", båda är Cross, en kulspetspenna och en blyertsstiftpenna. Och anledningen till det är enkel, de passar nämligen i de pennhållare som finns i min Filofax...

De är alltså köpta för att de passar i Filofaxen och håller hyfsad kvalitet, inte för att de är av något speciellt märke.

Min farfar använder sig av en Montblanc reservoarpenna, men jag har ungefär 50 år dit.
Citera
2008-04-28, 16:36
Medlem
Skrt^s avatar
Logitech tangentbord. 59 Kr. Bästa köpet någonsin
Citera
2008-04-28, 16:50
Medlem
Dardels avatar
Montblanc gör fantastiska pennor. Jag har inte riktigt känt att det har varit värt det än, då jag har en fantastisk förmåga att tappa bort saker. Fick dock en fin Graaf von Faber-Castell i present för en tid sen. Använder den dock aldrig. Prismässigt så ligger de en bit under Montblanc (Ca 2500 kr). Men jag gillar den enkla designen.

http://tinypic.com/view.php?pic=do5nqw&s=3

http://tinypic.com/view.php?pic=2u46986&s=3
Citera
2008-04-28, 17:01
Medlem
rappahs avatar
Jag trodde det var ett skämt när jag såg tråden. Menar ni alltså på allvar att ni lägger ner pengar på pennor? Dom kan inte vara såå mycket bättre än de gratispennor man stoppar på sig i receptioner.
Citera
2008-04-28, 17:09
Medlem
Dardels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappah
Jag trodde det var ett skämt när jag såg tråden. Menar ni alltså på allvar att ni lägger ner pengar på pennor? Dom kan inte vara såå mycket bättre än de gratispennor man stoppar på sig i receptioner.

Alla har inte okvalificerade arbeten, och alla snor inte pennor i receptioner. Det handlar om ambitionsnivå och om att förmedla rätt intryck till kunder, klienter eller på möten.
Citera
2008-04-28, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappah
Du anar inte vad det finns. Jag vet folk som lägger seriösa pengar på basebollkepsar.

Att folk betalar bra för fina pennor har jag dock största förståelse för.
Citera
2008-04-28, 17:54
Medlem
Star Witnesss avatar
Man behöver verkligen inte ha ett okvalificerat yrke bara för att man inte koketterar med märkespennor.

Tycker Meisterstuck är jättefina men skulle nog bli mobbad på jobbet om jag skaffade en och äldre kollegor skulle tro att jag ville göra mig märkvärdig.

En exklusiv stass, dyr klocka, fin portfölj.. men gränsen går strax innan penna för mig. Vet inte riktigt varför. Förutom att jag säkerligen skulle tappa bort den, kanske det tyngsta skälet till att avstå.
Citera
2008-04-28, 18:36
Medlem
Själv så kör man på pennorna från ica. 5 st för 25 spänn. Oslagbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här