2008-04-21, 22:42
Medlem
krypmetodens avatar
mamma scans köttbullar är äckliga, bara hemmagjorda köttbullar som duger.
Citera
2008-04-22, 00:33
Bannlyst
Testa Pappa Scans köttbollar istället.
Citera
2008-04-22, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkis
Idag när jag skulle göra mig lite mat så kollade kjag lite närmare på en av köttbullarna och ve o fasa! En -plastbit-, liten blå plast bit.. Det var andra gången jag fick en i mina köttbular..
Inget farligt men ändå..
Någon annan som har fått en liten bit i sina köttbullar?

Ska kolla imorgon om jag kan få någon bra bild på det..

Testade o söka utan någe vidare lycka.

Om det var en liten, millimeterstor plastkula skulle jag gissa på att den kom från en granuldiskmaskin. Granulmaskiner blir allt vanligare inom köksindustrin då dom är överlägsna på att få fastbrända saker rena. Vi kockar dock, hatar dom, då dom s*t*s kulorna ofta blir kvar diskgodset.
Kulorna är helt ofarliga och väldigt rena, dock går det ganska snabbt att bita sönder en tand på dom.
http://www.granuldisk.com/typo3temp/pics/963197199e.jpg
Du ska defenetivt höra av dig till scan om det...spara biten och skicka in den tillsammans med köttbulleförpackningen. Tror säkert att du får någon form av "kompensation"

Hur gick det med hamburgepressen förresten dePaul??
Senast redigerad av hoppman 2008-04-22 kl. 02:07.
Citera
2008-04-22, 06:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Itressant. Inget anhåll till den m a o. Blir det inte jobbigt att pressa?

~Paul~
Inte så jag låg inte sömnlös, men jag funderade på vad du menade med "anhåll" innan jag susade in igår.

Så vad menade du då?
Citera
2008-04-22, 08:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppman
Hur gick det med hamburgepressen förresten dePaul??
Tackar som frågar! Jo, jag beställde den .

Är nog en idiot som köper något utan att ha hållit i det eller ens vet om det är något att ha men kvalitén "verkar" vara OK, när man läser beskrivningen.

Räknar med att få den på torsdag. Kommer efterhand lämna en recension i samband med vårens första grillning .

~Paul~
Citera
2008-04-22, 08:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte så jag låg inte sömnlös, men jag funderade på vad du menade med "anhåll" innan jag susade in igår.

Så vad menade du då?
Anhåll eller mothåll, dvs en fast punkt mot vilken man anbringar press åt andra hållet. Dess uppgift är således att ge stöd och hålla exakta vinklar. I det här fallet (min kommande hamburgepress) är det själva leden och noggrannheten i ihopskruvandet som är avgörande.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 08:55
Medlem
Nix har inte råkat ut för det, men det är helt klart de godaste köttbullarna, har ett oöppnat paket hemma som jag ska vräka i mig sen.
Citera
2008-04-23, 06:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Anhåll eller mothåll, dvs en fast punkt mot vilken man anbringar press åt andra hållet. Dess uppgift är således att ge stöd och hålla exakta vinklar. I det här fallet (min kommande hamburgepress) är det själva leden och noggrannheten i ihopskruvandet som är avgörande.

~Paul~
Denna press har detta.
Man gör lägger i köttfärs, sätter på botten delen och låser.
Utrymmet i pressen är större än hamburgaren om man nu inte ute efter väldigt tjocka hamburgare.
Sen trycker man på överdelen som har en cyliderstång som styrs upp av 2 punkter, som då ger ett jämnt tryck.

Bilden ifråga som jag la upp visade inte den delen så bra, men så funkar den i alla fall.
Och jag tycker den funkar bra, och ger perfekt runda och lika tjocka över hela hamburgaren.

Förresten så tycker jag att hamburgarna blir mycket bättre när dom är pressade jämt i hamburgerpressen.
Visst dom krymper lite men man får inte den där bullen på mitten. som kan bli ibland om man inte försöker motverka det på nått sätt.
Citera
2008-04-23, 07:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1. Denna press har detta.

2. Förresten så tycker jag att hamburgarna blir mycket bättre när dom är pressade jämt i hamburgerpressen.

3. Visst dom krymper lite men man får inte den där bullen på mitten. som kan bli ibland om man inte försöker motverka det på nått sätt.
1. Jasså OK. Desto bättre!

2. Precis, det är liksom hela poängen. Därför beställde jag den tidigare nämnda pressen. Hoppas bara att den funkar som den skall. Bör få den i morgon.

3. Upphöjningen i mitten är ganska tråkig. Den gör också att hamburgaren blir stekt ojämnt. Kanterna kan redan vara färdiga medans mitten är blodig. Av den anledningen kan man faktiskt pressa också hamburgare i pannan.

~Paul~
Citera
2008-04-23, 12:29
Medlem
dePauls avatar
En uppdatering. Min hamburgepress har redan anlänt. Sitter här nu och begrundar den utan att ha tillverkat någon hamburgare ännu.

Första intrycket: Rent allmänt så måste jag kanske säga att den är lite av en besvikelse. Precisionen och materialet är inte vad jag hade hoppats på. Den är tillverkad i någon typ av lättmetall-legering som påstås vara av non-stick modell.

De båda halvorna glappar en hel del, skruven i toppen går bara runt och hela manicken inger ett mycket labilt intryck. Justeringsmöjligheterna är små, och därför kommer man inte kunna variera tjockleken på burgarna så värst mycket. Den är inte tillverkad i USA som det står på hemsidan, utan i Kina.

Nja ja, jag har som sagt inte testat den ännu, men första intrycket var som sagt en besvikelse. Det kan slumpa sig så att det här inte är den sista hamburgepressen som jag köper .

~Paul~
Citera
2008-04-23, 12:45
Medlem
Den blå plasten härstammar från insattspåsen som köttet är fryst i... och är inte köttet tinad nog när man slänger i d i kvarnen så kan små bitar sittta fastfrusna i köttblocken. så mycke värre än d är d inte...
Citera
2008-04-23, 14:20
Medlem
Kiress avatar
Haha, mamma scan-tråden utvecklades ganska fort till hur man smidigast fixar sina egna hamburgare

Hur som, i Linköping finns det en grill som heter Stångebrogrillen. Där har dom bollar av köttfärs som dom lägger ut på stekhällen och pressar med stekspaden.
Löjligt goda burgare, alltid proppfullt vid lunch!

BK kör ju med sina angus-burgare ... dessa är inte pressade till en perfekt rund form. Antingen är det köttfärsbollar som har pressats ut, utan sarg, eller så har dom en form för att få det "rustika" utseendet på burgarna. MAO så är det "ute" med hamburgerpressar

En sån här har jag när jag fixar burgare:
http://www.septicisle.info/uploaded_images/26_CaterpillarBulldozerD11R-795078.jpg
Jag tränger in en flock kor mot en vägg och sedan pressar jag!

OnT: Ät mat istället för skit!
Mamma scans köttbullar kostar väl runt 40 kr / kg? Köttfärs på extrapris kostar ungefär lika mycket. Hur tror du att Scan får ner priset till 40 kr/kg? Jo, genom att fylla köttbullarna med blåa plastbitar och vita maskar! ( Eller potatis och så mycket vatten som det går in i de stackars bullarna! )

Samma sak med kycklingfilé, innehåll: kyckling 82%, wtf!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in