2008-04-13, 18:02
Medlem
slrslrs avatar
Ja som topic lyder så handlar tråden helt enkelt om att jag har några frågor angående CSN och deras studielån, finner det någorlunda förvirrande och vill helt enkelt få lite svar här innan jag tar och ringer till CSN.

Asså det jag undrar nu med dom nya reglerna är om det är så att ju mer pengar man tjänar desto mer blir man skyldig att betala CSN efteråt? Den gammla generationen som lånade av CSN kunde ju välja hur mycket dom skulle betala tillbaka och när dom har nått åldern 60-65 så försvinner deras skuld så deras taktik var ju helt enkelt att bara dra ut på skiten..

Nu har jag fått höra saker om att man hamnar hos kronofogden om man inte har betalat tillbaka innan 65 års åldern och att räntorna på deras lån har samtidigt stigit.

Hur fan går det till om man t.ex. lånar 800 000 av dem, hur betalar man tillbaka, beror det på hur mycket man tjänar? Ju mer man tjänar desto mer kräver dom av dig, kan väl tänka mig att dom är ganska trötta på folk som verkligen utnyttjade deras dåliga system förut.

Någon som vet något eller har egna erfarenheter av detta? Är väldigt nyfiken och vill inte ringa CSN än, vänder mig till flashback först som vanligt :P
Citera
2008-04-13, 18:58
Medlem
goE-s avatar
Det är ju iofs ingen skumraskfråga att ställa till CSN, det är ju helt enkelt bara att fråga hur återbetalningsstrukturen ser ut.

Det läggs upp som ett annuitetslån med planerad återbetalningstid på 25år. Du kan själv välja om du vill betala månads, kvartals eller årsvis. Annuiteten beror på lånebelopp, återbetalningstid och ränta.

Lånar du 800k (vilket är mkt) kommer det ju kosta en del att betala tillbaka. Får du inte tillräckligt mycket i ingångslön kan du ansöka om nedsättning, de tar då hänsyn till hur mycket du tjänar och anpassar återbetalningstakten utifrån det.

Jag har för mig att det stämmer att lånen inte längre skrivs av vid 65 års ålder. Vilket ju i sig inte är något märkligt, det tidigare systemet var snarare märkligt generöst.

ps. www.csn.se - good shit...
Citera
2008-04-13, 19:08
Medlem
ugnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Ja som topic lyder så handlar tråden helt enkelt om att jag har några frågor angående CSN och deras studielån, finner det någorlunda förvirrande och vill helt enkelt få lite svar här innan jag tar och ringer till CSN.

Asså det jag undrar nu med dom nya reglerna är om det är så att ju mer pengar man tjänar desto mer blir man skyldig att betala CSN efteråt? Den gammla generationen som lånade av CSN kunde ju välja hur mycket dom skulle betala tillbaka och när dom har nått åldern 60-65 så försvinner deras skuld så deras taktik var ju helt enkelt att bara dra ut på skiten..

Nu har jag fått höra saker om att man hamnar hos kronofogden om man inte har betalat tillbaka innan 65 års åldern och att räntorna på deras lån har samtidigt stigit.

Hur fan går det till om man t.ex. lånar 800 000 av dem, hur betalar man tillbaka, beror det på hur mycket man tjänar? Ju mer man tjänar desto mer kräver dom av dig, kan väl tänka mig att dom är ganska trötta på folk som verkligen utnyttjade deras dåliga system förut.

Någon som vet något eller har egna erfarenheter av detta? Är väldigt nyfiken och vill inte ringa CSN än, vänder mig till flashback först som vanligt :P

Du kan inte låna 800k om du inte pluggar i japan i typ 5 år.
Du får låna ca 5000 i månaden, under 6 år i normalfall.
När du börjar jobba och inte längre studerar måste du betala tillbaks. Kan du inte betala tillbaks kan du få möjlighet att betala mindre i början och mer sen. Det beror inte på hur mycket du tjänar utan på hur stort lån du har. Beloppet att betala varje månad är det totala beloppen delat med så lång tid som är kvar.
Fungerar i princip som ett vanligt lån...kan du inte betala så blir det påminnelse och inkasso. Om du inte ansöker att få nedsatt belopp per månad för du tex är arbetslös eller nåt. Men du måste i så fall betala mer sen.
Senast redigerad av ugnen 2008-04-13 kl. 19:10.
Citera
2008-04-14, 06:41
Medlem
slrslrs avatar
Så om jag har förstått det rätt så kan jag även om jag tjänar mycket pengar betala tillbaka en minimal summa till CSN?
Citera
2008-04-14, 07:24
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Så om jag har förstått det rätt så kan jag även om jag tjänar mycket pengar betala tillbaka en minimal summa till CSN?

Hur kom du till den konklusionen? Det vi sa motsäger väl snarare det än underbygger den slutsatsen?

Återigen - summan du betalar tillbaka är inte beroende av din inkomst, utan istället av hur mkt du lånat, återbetalningstid och ränta. Tjänar du för lite kan du ansöka om reduktion, varpå de tar hänsyn till din inkomst och minskar annuiteten.

Enda sättet att nå din slutsats är om du har en väldigt låg deklarerad inkomst men tjänar mkt svart, och ansöker om nedsättning av återbetalningen. You follow?
Citera
2008-04-14, 08:50
Medlem
ugnens avatar
Att det blir nedsatt under en period betyder inte att du betalar mindre totalt. Hela beloppet ska betalas. Har du låg inkomst kan du få nedsatt under den perioden. Men du kommer få betala mer sen. Summan av allt du ska betala är konstant.
Citera
2008-04-14, 09:50
Medlem
Urban888s avatar
Man behöver väl inte betala något under tiden man studerar om man studerar i säg, 4 år? Men räntan på 2,1% läggs väl på på summan man lånat ett år efter varje överföring från CSN eller är det räntefritt under studietiden? Och sist, kommer jag ha samma låga ränta på 2,1% eller kan den ändras? En släking tog studielån i början av 90-talet och har hela tiden haft en ränta på 7-8% så jag antar att räntan inte ändras efter att lånet är taget.
Citera
2008-04-14, 18:11
Medlem
ugnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban888
Man behöver väl inte betala något under tiden man studerar om man studerar i säg, 4 år? Men räntan på 2,1% läggs väl på på summan man lånat ett år efter varje överföring från CSN eller är det räntefritt under studietiden? Och sist, kommer jag ha samma låga ränta på 2,1% eller kan den ändras? En släking tog studielån i början av 90-talet och har hela tiden haft en ränta på 7-8% så jag antar att räntan inte ändras efter att lånet är taget.

Du behöver inte betala tillbaka så länge du tar lån, men räntan tickar även under studietiden.

Räntan:
http://www.csn.se/2.131/2.185/1.3428

Svaret på din senaste fråga gick att hitta med 2 musklick.
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
ps. www.csn.se - good shit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in